Biltemaolja i framgaffeln?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Måste byta tätningar i gaffelbenen, och skall ändå förbi biltema en sväng innan dom stänger ikväll.

Är biltemas framgaffelolja ökänd för att vara helt värdelös eller är det som vanligt med biltema en rätt ok olja i anonym förpackning?

Det är i min R1 2001 framgaffel med original kompressions och returdämpning men hårdare fjäder som går som både pendlarhoj och banhoj.

Tänkte köra med 5W
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Gaffelolja-SAE-5-36961/

Jag vet att det finns minst ett par sporthojsprofiler som säkert kan få ut något vettigt ur biltemas datablad :)

Oljans hållbarhet över tid är inte högt prioriterad. Bara en tidsfråga innan jag ger efter för köpsuget och mot bättre vetande slänger ut ytterligare några tusenlappar på en gammal hoj utan värde och monterar in bättre dämpningsventiler i gaffeln.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Jag använder den oljan med framgång. Har labbat lite med 10w och ibland blandat i 5w.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vill minnas att just den här frågan var uppe för någon månad sedan. Jag svarar samma sak som då - viskositetsindex är jämförbart med många billigare "märkesoljor" men långt ifrån de bästa gaffeloljorna på marknaden (lågt viskositetsindex innebär att oljans viskositet och därmed framgaffelns dämpning ändras mycket mellan kall och varm temperatur). Sedan blir jag orolig då man uppger väldigt stora områden för respektive viskositet. De intervall man anger ger helt olika dämpning beroende på om man befinner sig i den nedre eller den övre delen av intervallet. Om man inte har bättre kontroll på sin process så är jag inte imponerad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Jo för att det där händer ju direkt med fel olja i gaffel.

För gatåka duger det nog med Biltema åt de flesta. Men Biltema byter ju leveratör lite då och då med resultatet att fjädringen ändrar karaktäristik mot "förra gången". På en banhoj där man testat fram rätt inställning för respektive bana så är det ju lite trist att få allt testarbete spolierat bara för att Biltema behagat byta till en leverantör som har annan viskositet.

Sen vet jag inte hur mycket man känner av friktionsskillnaden mellan olika oljor men det kan säkert Alatalo svara på även om han inte nämnde nåt om det ovan? Kanske försumbart?
 
Last edited:

moddlaren

Guest

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sen vet jag inte hur mycket man känner av friktionsskillnaden mellan olika oljor men det kan säkert Alatalo svara på även om han inte nämnde nåt om det ovan? Kanske försumbart?

Olika framgaffeloljor orsakar olika mycket friktion i bussningar, tätningar och andra rörliga delar. Dyra oljor innehåller oftast fler friktionssänkande tillsatser jämfört med billiga oljor och detta kan orsaka friktionsskillnader av en magnitud som helt klart är kännbar. Inte bara för en känslig testförare utan också för glada amatörer.

Jag har gjort mängder med grundliga analyser av konkurrent såväl som eftermarknadsoljor och har därför en hyfsat bra uppfattning om hur de flesta framgaffel- och stötdämparoljor fungerar. Dock aldrig någon olja direkt från Biltema, men förmodligen på flera oljor från deras leverantörer.

Någon kanske uppfattar följande som smygreklam, men det är ändå sanning - vill man ha den värsta framgaffeloljan som finns (för roadracing och gatcyklar) så köper man Öhlins 1309. Ingen annan framgaffelolja erbjuder bättre viskositetsindex, lägre friktion eller bättre kompatibilitet med gummiprodukter. Den oljan finns i alla Öhlins MotoGP-framgafflar och den sitter också i samtliga Öhlins OEM och eftermarknads framgafflar. Har man absolut något emot produkter från Ö-företaget så finns en Motul-olja som inte är mycket sämre. Alla andra på marknaden förekommande oljor är tyvärr betydligt sämre, av en magnitud som jag bedömer som märkbar. En olja med samma beskrivning som Biltemas datablad skulle aldrig accepteras av Ö-företaget. Viskositetsindex är för lågt och de uppgivna viskositeterna har alldeles för stort toleransområde.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad för skillnad kan man förvänta sig av att köra på 1313 istället för 1309?

Upptäckte just, efter koll på dunken pga. denna tråd, att jag fått fel dunk när jag beställde...1313 istället för 1309, stort snyggt Ö på den iaf........

Haft problem med justeringen, ett klick på ena comp-ventilen har gått från mjuk till stötig, att som instruktionen säger "dra 2 klick för att testa och finjustera sen med 1" är omöjligt då den blir "okörbar" då.

Även haft problem att få gaffeln att sträcka ut vid påslag, släpper jag returen så mycket att han styr blir han nästan ohanterbar när jag släpper bromsen istället, är ju även lite dumt i nedlägg med om det skulle få för sig att släppa fram med...

Nu har jag tidigare sorterat detta under "original-gaffel, beränsningar" , ska jag fortsätta med det eller har skillnaden i olja en påverkan här?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
1313 är en gammal framgaffelolja som (vad jag vet) inte längre säljs. Jämfört med 1309 så är den lite mer trögflytande, har lite sämre viskositetsindex och lite högre friktion.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, för jag och säkert flera andra har varken möjlighet eller kunskap till att göra något liknande test. Eller förstå oss på olje djungeln där ute:fyllisar:fyllisar
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bra info, tack.
En annan fråga Alatalo, är funktion och täthet etc lika bra om en dämpare monteras upp och ner?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bra info, tack.
En annan fråga Alatalo, är funktion och täthet etc lika bra om en dämpare monteras upp och ner?

Hade trådens rubrik i huvudet och tänkte först att du tänkte vända en gaffel vilket inte alls funkar men du syftar på en vanlig trycksatt stötdämpare?

Funktion påverkas inte direkt eftersom ingen gas och olja är totalt separerat i en dämpare. Du får dock ett litet problem att det lättare samlas smuts på tätningen vilket nog minskar livslängden. Hur mycket beror väl på hur du kör och hur bra du tvättar. Vissa dämpare har dessutom en täckbricka med bara ett hål före själva tätningen och en sådan lär samla på sig smuts oavsett hur flitigt du tvättar.

Bilstötdämpare har ofta kolvstången uppåt men dessa brukar istället ha ett ytterhölje som glider ner utanpå cylindern och håller smuts borta från att samlas på tätningarna på det viset.

På min skoter från 1994 sitter av någon anledning framdämparna upp och ner och det har funkat i 20 år och okänt antal mil men miljön är relativt ren vintertid. Gissar på att de konstruerat fel och när allt var klart har de upptäck att gasbehållaren bara får plats med dämparen upp och ner. Eller kanske de konstruerat för någon snikigare dämpare och sedan. En miss är det i alla fall för gasbehållaren sitter väldigt oskyddat hängande halvvägs under bärarmarna.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja en vanlig trycksatt Öhlinare, ej TTX.
Den sitter uppåner nu i ett bygge, men jag funderar på att vända den rätt men bara om det finns vinster.
(förutom att den ofjädrade vikten ju är högre nu)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top