Märket Sonic (mcklader.eu)

adab

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2015
Ort
stockholm
Hoj
kawasaki vulcan s snart
Hej!

Jag tänkte ta MC kort nu i vår och ska inhandla lite MC kläder..

jag har suttit och kollat både blocket och butiker och nu funnit en modell som jag anser.. ser bra ut..

Men blir lite fundersam på kvaliten, eftersom jag är rookie på detta så vet jag inte vad som gäller..

Jag vill inte investera galet mkt pengar i min första uppsättning, utan växa in i vad man vill ha..

IALFALL! Butiken är mcklader, sett ett par topics om dom men inget negativt.. Vad sägs om märket sonic? nån med erfarenheter av mcklader och deras kvalite på produkterna?

Jacka:
http://www.mcklader.eu/epages/mckla...s/mcklader.eu/Products/"SONIC VENTILATOR III"

Brallor
http://www.mcklader.eu/epages/mckla...YXA"/SubProducts/"SONIC VENTILATOR BYXA-0017"

Är det värt att åka till affären, eller är märket skräp? Står inte så mycket teknisk info


Annars blir det handelsboden... men det kan ju finnas "billiga" kläder där med som man kan gå på en nit med..

Tack!
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Jag vet ingenting om märket men jag vet att de som köper något billigt oftast får köpa något riktigt sedan. Det är inte lika kul att köra om man blir för varm, för kall eller för blöt. Dessutom är det dyrare att först köpa något billigt och sedan något bra än att köpa något bra med en gång.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag förstår din tanke att börja lågt och sedan successivt upptäcka vad du vill ha, den är klok.
Om man sätter prislappen i relation till vad du får är kläderna säkert prisvärda. Man får vad man betalar för helt enkelt. Men, har du överväg att köpa något begagnat istället?
Brukar finnas ganska mycket på blocket som är mycket prisvärt. Och i ofta väldigt bra skick.
Jag köpte mitt första ställ på blocket.... Ett jofama i närmast nyskick men för en fjärdedel av nypriset..
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Åk till handelsboden eller mc-varuhuset och be om hjälp med hjälm och ryggskydd. De verkar utbildade i detta och verkar veta vad de pratar om, och passform och annat vad gäller hjälm och ryggskydd är inte helt lätt att räkna ut själv utan tidigare erfarenhet. Skaffa det bästa du har råd med efter deras rekommendationer, så har du hög kvalitet på de två viktigaste skydden. Jackan och byxorna du länkade till är säkert ok, kanske inte sämre än biltemas grejer som ju rätt många köper. Annars begagnat som pricken säger.
 

adab

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2015
Ort
stockholm
Hoj
kawasaki vulcan s snart
Hej

har glott på blocket väldigt många gånger, men finner aldrig min size, verkar endast vara skin-och-ben som kör MC :)

Jag bestämde mig nu för att köra lite dyrare produkter och hoppas det blir bra, får tömma sommarkassan lite snabbare än väntat och ökade prisnivån... vet inte om det är exremt overkill att köra gore-tex direkt heller, men annars kommer man sitta där och förgrymma sig över att man inte tog det när man ändå ökade prisnivån..

Vad tycker ni? Kommer köra touring endast

Ställ:
http://www.xlmoto.se/revit-klader-neptune-gore-tex-svart-svart

Handske:
http://www.xlmoto.se/revit-handskar-neutron-svart

Skor:
http://www.xlmoto.se/mc-stovlar-sidi-armada-gore-tex

Tack!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det var en helvändning, hehe.
Närå, g-tex tycker inte jag är overkill. Har ett par liknande sidi-stövlar och kan intyga att inte en droppe regn kommer in ens under värsta hällregnet. Det är mycket bra att jacka och byxa är iopknäppningsbara.

Med gore-tex får du ju framförallt skydd mot regn. Om det är det som är din idé så bör du också tänka på handskarna en gång till. Finns gore-tex, men finns också regnöverdrag (kostar typ 150-200kr). Dessutom behöver du halskrage eller liknade. Är det öppet nånstans för regnet att komma in så hjälper ju inte gore-tex. Rekommenderar också starkt ett underställ. Finns budget som funkar bra.
 

adab

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2015
Ort
stockholm
Hoj
kawasaki vulcan s snart
Tack, köpte ett underställ i vintras så det får duga tills vidare

+1 för halskyddet, ska kolla det...

Japp handskarna är jag osäker på, ska fnula på dessa ett tag


tack för hjälpen
 

ibn Atta

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Hjulsta
Hoj
Triumph Speedtriple
Köpte en annan Allvädersjacka av märket Sonic där. Har haft den i över två säsonger och är superjöjd. Använder den så gott som varje dag när det är säsong. Såg att den nu kostar endast 600:- :hej
Det enda som hänt var att dragkedjan tog slut i nederkant, så att jag inte kunde trä på blixtlåset. Lämnade den till en skräddare och han fick sy in en ny för ett par hundra, men det var det värt. Köpte jacka i deras butik. De säljer produkter som kan förekomma med andra namn på marknaden. T ex Scudo ryggskydd finns även som 4-bikers och är samma :gnissla
-Gore tex är bra för fysiska aktiviteter (fukt inifrån och ut) När jag kör hoj sitter jag still :D
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Trådbump? ;)

Personligen skulle jag rekommendera att du kollar lite revews på nätet och sedan ger dit ut på blocket. Nöjer du dig med allvärdersställ så kan du garanterat hamna under 5k för full utrustning.

Lycka till :)
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Jag tänkte ta MC kort nu i vår och ska inhandla lite MC kläder..

Jag tänker mig kanske att kanske du skulle ta ditt körkort FÖRST innan du lägger en massa pengar på utrustning! :7peta
Lite ruttet ifall du skulle kuggas, eller kanske andra saker som inträffar i livet som kommer i vägen, vilket resulterar i att du då sitter med utrustning för 5-10.000:- som du inte ens får hälften tillbaka på vid en försäljning...
Köp billigt "skräp" på Blocket under din övningskörningsperiod (såvida du inte kör via trafikskola då dom tillhandahåller ALL skyddsutrustning!)
När du väl har körkortet i handen så kan du susa iväg vart du vill på hojen och köpa nya "fina" grejjer!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top