Är det omöjligt att skaffa en ny framruta?

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Jag skaffade en Aprilia Mille -03 i höstas och tänkte nu snygga till den inför säsongen med en ny framruta, då den gamla har lite väl mycket patina, alltså gulaktig färg som plast får med tiden.

Men att skaffa en ny framruta i samma form som tidigare är inte helt enkelt eller billigt.

Har ringt Probike som säger att det kostar 4000kr+. Killen i telefonen trodde knappt på det själv och bad att få återkomma. Efter att han kontaktat Italien fick han fram att det var rätt pris men att jag kunde få rabatt och få den för ca 3000kr. Fortfarande lite väl mycket för en sketen framruta på en 12 år gammal båge.

Beställde då en ruta via Motoaction. En Zero Gravity, men den har fel passform. Ser mer ut att passa en 98-00 än min. I artikelnr stod det något om 98-00, men jag ringde och frågade och då blev jag försäkrad om att det skulle passa och vara OEM form.

Men frågan kvarstår nu, var kan jag hitta en OEM-passform på framruta till en Mille - 03? Vill helst ha klar men kan tänka mig lätt toning. Vill däremot inte ha dubbelbubble eller annan framruta med högre vinkel. Tycker inte de är lika snygga.

Nån som vet var jag kan beställa en? Helst Sverige men Europa går också. Känns som 1000kr är vad jag är beredd att ge.
 

Bifogat

  • 20150306_165700.jpg
    20150306_165700.jpg
    1.7 MB · Visningar: 138

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Det som tar emot med amerikanska Ebay är om det blir något krångel med tullen. Har inte handlat från USA tidigare, men det kanske är lika smidigt och enkelt som att handla inom EU? Prisbilden och modellen på den du länkar till ser ju ut som det jag vill ha.

Den är ganska repig och jag är tveksam om det går att göra underverk med gammal plast via en rekondare.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Den är ganska repig och jag är tveksam om det går att göra underverk med gammal plast via en rekondare.

Det går! Glasen på billysen är gjord av samma typ av plast. Och dom går att polera så lyktorna ser ut som nya! Du vet bilar har ofta lysen som blir fullständigt sönderblästrade av stenskott!
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Det som tar emot med amerikanska Ebay är om det blir något krångel med tullen. Har inte handlat från USA tidigare, men det kanske är lika smidigt och enkelt som att handla inom EU? Prisbilden och modellen på den du länkar till ser ju ut som det jag vill ha.

Den är ganska repig och jag är tveksam om det går att göra underverk med gammal plast via en rekondare.

Finns ju massor på Ebay i England. Ingen tull därifrån:fakta

Ett exempel.

http://www.ebay.co.uk/itm/Aprilia-R...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item1c313ad93f
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Den markanta(synbara) skillnaden mellan dessa årsmodeller är då det lilla hacket längst fram. Kan du inte byta ut den om dom skickat fel?
Vad jag kan se så är jag lite osäker om det ens finns någon klar i orginalutförande från Zero till din, dock en tonad en. Artikeln är då 20-971-02 och då heter modellen SR. Den du har på bild är en Sporttouring och då torde du kanske ha en artikel som börjar på typ 23-971 på ditt paket...?

Kollade in om Motobrackets har till Aprilia, men icke sa nicke, Aprilia fanns inte med ens. Har själv sålt några klara sk OEM till några japshojar för cirka 350 spänn. Ingen har då hittils hört av sig o klagat på passformen...
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det man gör är att stegvis slipa plasten med våtslippapper (dock lite beroende på skick) för att få bort skadorna och sedan polerar man med maskin. Har testat det själv med tveksam utrustning på strålkastarglas vilket blev hyffsat men kommer att öva vidare med bättre doningar =)

Finns många how to videos på youtube även om jag kulle undvika tandkrämstipsen och liknande... Finns alltifrån färdiga kit på macken till fritt utvalda produkter. Var ett tag sen jag läste på om detta men minns att man ska slipa i raka rörelser = inte skapa ringar för att det ska bli bra sen när man går på med maskin. Största orsaken att jag inte fick fulländat resultat var att jag fega med slipningen och/eller kornstorlek, sett på nätet de som börjar med att torrslipa ganska grovt.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Jag tycker mig höra skräckhistorier om reservdelspriser och -leveranstid för Aprilia lite allt som oftast. Hoppas körupplevelsen gör det värt tandagnisslan.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Lämna in den till en lackerare som tonar den åt dig, samt polerar upp den, den här gjorde jag igår på jobbet. En orginalruta från början.
image.jpg
 

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Även om idén att polera upp den inte är dum, så har ett av "öronen" på den nuvarande gått sönder, skulle alltså därför kännas bra med en helt ny. Kan dessutom tänka mig att om jag inte gör poleringen själv så kostar det 500-1000kr och då är vi bara "nån" hundring från en helt ny. Veritas, du kanske vet vad ett sånt här jobb ungefär skulle kosta?

Lutar allt mer åt att beställa från England. Hade faktiskt inte kollat så mycket där utan mer fokuserat på tyska Ebay. Men då står jag mellan en billigare för 60£, där passformen på bilden inte överensstämmer helt med hur originalet ser ut. Eller att lägga 130£ och få en med fasad nedre kant (som originalet har) http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-new...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item25723422c7

Eller så kanske jag kan be den svenska sajten där jag nu handlat ifrån att köpa hem en från Zero Gravity. Som VS tipsade om så finns det ju en i zero gravitys sortiment, bara att motoaction inte har den på sin hemsida. En tonad skulle ju fungera om de ställer upp och tar hem den.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Även om idén att polera upp den inte är dum, så har ett av "öronen" på den nuvarande gått sönder, skulle alltså därför kännas bra med en helt ny. Kan dessutom tänka mig att om jag inte gör poleringen själv så kostar det 500-1000kr och då är vi bara "nån" hundring från en helt ny. Veritas, du kanske vet vad ett sånt här jobb ungefär skulle kosta?

Lutar allt mer åt att beställa från England. Hade faktiskt inte kollat så mycket där utan mer fokuserat på tyska Ebay. Men då står jag mellan en billigare för 60£, där passformen på bilden inte överensstämmer helt med hur originalet ser ut. Eller att lägga 130£ och få en med fasad nedre kant (som originalet har) http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-new...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item25723422c7

Eller så kanske jag kan be den svenska sajten där jag nu handlat ifrån att köpa hem en från Zero Gravity. Som VS tipsade om så finns det ju en i zero gravitys sortiment, bara att motoaction inte har den på sin hemsida. En tonad skulle ju fungera om de ställer upp och tar hem den.
Gör det som känns bäst för dig:tummenupp en toning samt polering skulle gå på några hundringar..
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Det som tar emot med amerikanska Ebay är om det blir något krångel med tullen. Har inte handlat från USA tidigare, men det kanske är lika smidigt och enkelt som att handla inom EU? Prisbilden och modellen på den du länkar till ser ju ut som det jag vill ha.

Jag har köpt nån pryl från Usa och syd korea från ebay och det var inga problem alls. Du får ju betala tull iom det är utanför eu, men annars var det jätte smidigt. Välj en säljare med hög rating självklart, så ska det gå smidigt. Att köpa inom Eu är minst lika smidigt, samt att du slipper tullen.
 

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Uppföljningen blev att motoaction kan ta hem en annan (dvs rätt modell) från Zero action och skicka den till mig. Så tråden hjälpte mig att få fram rätt artikelnr. Tack för det! Tack för alla andra tips förresten. Bra respons på en tråd om en framruta. Som ni kan ha anat på rubriken så var jag lite nedstämd när jag startade tråden och överdrev en aning. För helt omöjligt var det inte.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top