Hjälp att spänna kedjan

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR
Någon som känner sig mån att hjälpa mig spänna kedjan.
Det gäller Yamaha R6 2011 i Stockholm (Haga norra C )
Jag kan visst tänka mig betala en slant /bjuda på mat

Med vänlig hälsning Adde
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Du gör dig själv en tjänst att lära dig göra det. Det är inget större uppgift direkt. :)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Är det första gången kan det väl vara skönt med en handledare som säger hur man ska göra!

Så ta du hjälp av någon om du är osäker, men skruva själv så du inte glömmer :tummenupp
 

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR
Är det första gången kan det väl vara skönt med en handledare som säger hur man ska göra!

Så ta du hjälp av någon om du är osäker, men skruva själv så du inte glömmer :tummenupp


Jag TROR att allt sitter som det ska, men ändå hade varit bra om någon med erfarenhet kunde kolla upp det...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Är det ingen i Tokholm som kan lägga 10 min på att visa hur det skall göras... SKÄMS på er..
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Tja finns du i City kan jag komma förbi och kolla, lägg ett PM här så ordnar vi det
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Känner mig lite osäker om kedjan sitter rätt o rak.

Jag har haft hoj sedan -83, men är fortfarande osäker...
Är den för hård, för slapp eller är hjulet snett?

Det är fullt normalt att känna sig lite osäker, men det brukar gå bra.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
:D
Jag TROR att allt sitter som det ska, men ändå hade varit bra om någon med erfarenhet kunde kolla upp det...
Det är tre punkter du ska hålla koll på.
Centrum på motordrevet.
Vridningscentrum för svingen
Centrum bakaxel

Enkel geometri ger att största kedjelängd (=max kedjespänning uppstår) behövs då dessa tre punkter står i rät linje. (bild finns i andra trådar i ämnet
Dvs ställer du slacket med hojen obelastad får du en viss risk för fel spänning när du sitter på hojen, och påfrestningarna på utgående lager i motorn blir då enorm tillika slitaget på dreven..
Allt om hur kedjespänningen mäts brukar stå i manualen, tyvärr ofta rätt luddigt skrivet:(
Ska tex slacket vara 4 cm obelastat så är extraspänningen vid last där inräknad..

Inget hindrar att du efter inställning alltid avslutar med att prova kedjespänningen under sämsta förhållanden, enl ovan..

(Håller just nu på med på en motor som rullat 1200 mil, båda lagren bakom utg kedjedrev glappar och ska bytas.:tummenupp.)

Edit: En liten men väsentlig detalj. Det är absolut inte fel om hjulen dessutom ligger i linje, förutom att spänningen är korrekt...:D
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top