Vilken årsmodell är Kawasakin?

kartoffelsalat

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki ER-6n
Verkar vara rörigt det här årtal. Är denna kawan en 2012 eller 2013 års modell?
SdIgv5W.png
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det är en 2013 års modell, alla fordon som är tillverkade sent i Juli går som nästa årets modell.
Är man inte insatt så vet man inte detta. Normalsvensson tittar bara på vad det står för fordonsår på transportstyrelsens hemsida.
Fordonet du länkar till är tillverkad 2012-11 = en solklar 2013 årsmodell.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det är en 2013 års modell, alla fordon som är tillverkade sent i Juli går som nästa årets modell.
Är man inte insatt så vet man inte detta. Normalsvensson tittar bara på vad det står för fordonsår på transportstyrelsens hemsida.
Fordonet du länkar till är tillverkad 2012-11 = en solklar 2013 årsmodell.

Japp stämmer.
Det är så det funkar inom fordonsindustrin.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
En annan sak som många glömmer kolla när dom handlar hoj är om det finns kredit skuld vilket dom övertar automatiskt vid köp.
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
En annan sak som många glömmer kolla när dom handlar hoj är om det finns kredit skuld vilket dom övertar automatiskt vid köp.

Stämmer väl inte riktigt? Oftast står väl fordonet som säkerhet för lånet och då går det inte byta ägare innan lånet är löst.
 

kartoffelsalat

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki ER-6n
Det är en 2013 års modell, alla fordon som är tillverkade sent i Juli går som nästa årets modell.
Är man inte insatt så vet man inte detta. Normalsvensson tittar bara på vad det står för fordonsår på transportstyrelsens hemsida.
Tillverkade efter juli under kalenderåret menar du? Om jag förstått saken rätt så varierar tillverkningsmånaden som tillverkaren räknar som brytpunkt för årsmodell. Från vilken månad Kawasaki räknar vet jag ej.

Fordonet du länkar till är tillverkad 2012-11 = en solklar 2013 årsmodell.
Jo, det verkar rimligt som du säger.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Stämmer väl inte riktigt? Oftast står väl fordonet som säkerhet för lånet och då går det inte byta ägare innan lånet är löst.

Du ska inte vara helt 100 på det heller, ett lån kan ju antingen tas med fordonet som säkerhet (här är min uppfattning att lånet följer med fordonet, räcker med ett samtal till Transportstyrelsen så säger det om det finns kredit på bågen).
Annars kan köparen ha tagit ett vanligt blancolån för att finansiera, här står lånet på den första ägaren och har inget med bågen och göra.

Som sagt, min uppfattning när jag googlade runt på ämnet när jag skulle handla sist. :tummenupp
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Tillverkade efter juli under kalenderåret menar du? Om jag förstått saken rätt så varierar tillverkningsmånaden som tillverkaren räknar som brytpunkt för årsmodell. Från vilken månad Kawasaki räknar vet jag ej.

Jo, det verkar rimligt som du säger.

Som Rash skriver så är det så det fungerar inom fordonsindustrin. t.ex en BMW som tillverkas sent i Juli i år kommer att säljas som -16 års modell. Fast i transportstyrelsen fordonssökning kommer det att stå fordonsår 2015. Detta är väldigt förvirrande för många som tror sig ha blivit lurade på en årsmodell.
Detta problem vet både bil och mc-handlare om och jag vet att dom har lyft denna fråga vidare för att få slippa dessa problem med kunderna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du ska inte vara helt 100 på det heller, ett lån kan ju antingen tas med fordonet som säkerhet (här är min uppfattning att lånet följer med fordonet, räcker med ett samtal till Transportstyrelsen så säger det om det finns kredit på bågen).
Annars kan köparen ha tagit ett vanligt blancolån för att finansiera, här står lånet på den första ägaren och har inget med bågen och göra.

Som sagt, min uppfattning när jag googlade runt på ämnet när jag skulle handla sist. :tummenupp

De har ändrat reglerna. Ett fordon med en kredit på fordonet får inte byta ägare. Det går helt enkelt inte att göra ett ägarbyte. Därför ska man kolla upp hojen på transportstyrelsen innan pengar byter händer, för annars kommer man bli blåst på pengarna utan att bli ägare till hojen.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
En annan sak som många glömmer kolla när dom handlar hoj är om det finns kredit skuld vilket dom övertar automatiskt vid köp.

Stämmer väl inte riktigt? Oftast står väl fordonet som säkerhet för lånet och då går det inte byta ägare innan lånet är löst.

Det finns en variant på lån som gör att ägarbyte inte kan ske innan lånet är löst. Jag har så. Det innebär i praktiken att ska jag sälja hojen privat måste jag ta ett nytt lån på tex banken, lösa mitt hojlån och sen sälja hojen, ta pengarna och lösa det nya lånet på banken. Det var säljaren i butiken väldigt noga med att upplysa mig om och när jag pratat med butik att sälja hojen åt mig så går de in och löser mitt lån, övertar hojen och så säljer de den isf. Inte helt önskvärt från deras sida men det är så man får lösa denna typ av lån som har en liksom "en låst säkerhet".
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top