[OT som f-n] Europatripp 2015 (med bil)

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Första turen med bil utanför norden faktiskt. Ok, minst tre st (vardera) träningsoveraller i samma snitt förstår jag är obligatoriskt men i övrigt?

Planen hittills är:

4-5 veckor i juni eller aug-sep = inte högsäsong för kommunistsemestern.

Sovmöjlighet i bil men mest som nödlösning.

Det nödvändigaste i verktygsväg inkl el. muttermaskin och slirplattor ;) Servad bil med bra däck etc..

Någon halvspecifik rutt har vi inte hunnit med ännu men börjar väl med Danmark-Tyskland alt. färjan till Polen.

Kontantkort, pass, inställningar för plastkort och försäkringar är med i beräkningarna.

Frågor:

  • Resmål, sevärdigheter, nöjen m.m.? Motorintresse finns, vackra platser och något intressant museum går ner det också precis som fynda saker men då i regel nytt och desto mindre loppis. Sola o bada.
  • I motsats till punkt ett, "saker", platser/vägar, länder o.s.v. man i stort sätt bör undvika?
  • Finns det länder, län eller städer där det är förbjudet att sova i en bil eller liknande hittepå?
  • Luftmadrass var inte så populärt av någon, något vettigt alt. som inte tar så stor plats? Överlever man liggunderlägg som vanligtvis används i tält? (många år och kilon sedan)

Naturligtvis kommer vi söka information på det globala men erfarenhet från andra är naturligtvis tacksamt, både do och don't =) Språkmässigt är engelskan inga problem, lite tyska men uttalen sitter med hjälp av lexikon eller fiffig app. Franska, spanska etc. är i regel obegripligt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag hoppas ni har en bekväm bil om ni ska resa i fyra- fem veckor. Hur lång ner i Europa hade ni tänkt åka och i vilken riktning? Sydöst ner mot Grekland söderut Italien eller mer sydväst mot Spanien och Portugal.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tufft! Själv tänker jag bygga en camper till blåforden och sen trucka runt lite i Europa.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Har bara gjort dessa resor i BMW's och Porschar och bott på hotell men Redlight och Reeperbahn är fina ställen :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det där är vår familjs vanliga sysselsättning om somrarna... :crash

Hur tänker ni bo? Vad har ni för bil? Vilka områden tänker ni er att se? Hur många är ni? Ålder?

Som sagt det är inte så välplanerat ännu men bo hyfsat billigt i de flesta fall o så kanske man lyxar till det på några enstaka ställen där det är värt att bo så att säga. Oavsett så är att sova i bil eller tält även tänkt för enstaka tillfällen. Nu raggar vi tips och råd för att kunna lägga upp en halvspecifik plan, lite äventyr ska de naturligtvis vara =) Det är jag o tjejen som ska åka så två vuxna med största sannolikhet, otänkbart för oss båda tror jag att harva runt i bil under veckor med fler än två st i men visst några kanske joinar med egen kärra.

Bilarna på parkeringen i nuläget är Impreza och Yaris Verso, ingen av dem är väl kända för komforten i stolarna men 30-40 mil har vi väl sträckkört utan att bryta röven. Imprezan med lågväxel kan klättra upp för berg, är den tystare i kupén medan Yarisen är snålare, mer än 2m3 lastutrymme (bakstolarna nedfällda i golvet) och snäppet mer driftsäker.

Med överslagsräkning beräknat på 1000 mil och 15kr/L:

Subaru - 13500:-

Yaris - 10500:-

Hyrbil skulle innebära ungefär dubbla summan.

Man kan naturligtvis gambla lite och sikta på att köpa en bil med bättre komfort, köra ca 1000 mil och sälja den för samma summa som inköp men det vet jag inte om vi orkar =)

Bra länkar, gav klart mer begär =)


Halvkul...

"för vår del på en Burger King strax söder om Flensburg."
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hyrbil skulle innebära ungefär dubbla summan.

Ta ändå och kolla upp hyrbil. Ibland har de rabatter och erbjudanden som kan vara värda att beakta. Vi var 3 st som skulle på en Europaresa för ett antal år sedan. Ingen av oss hade en lämplig storlek på bil så vi hyrde en Audi A6. Räknar man in den verkliga milkostnaden på egen bil blev det billigare att köra med hyrbil än egen under den begränsade tiden 3- 4 veckor det rörde sig om. Man har dessutom ett huvudbry mindre om bilen mot förmodan skulle gå sönder längst vägen. Subaru och Toyota är annars kända för att vara driftsäkra. Det var inte menat som någon pik på bilflottan i fråga :D
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Pik? Största motorn o allting i min Yaris :tummenupp

Nä men nackdelen är naturligtvis komforten, inte så att det stör i normala fall men naturligtvis en aspekt på långköra. Känner en arbetsnarkoman/mångsysslare och däribland hyrbilsfirma så visst kan det finnas möjlighet till en bra deal men det får vi räkna på helt enkelt, inte lika modig som er dock = vågar inte sätta mig i en folkvagn för någon längre färd än till närmaste verkstad ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Pik? Största motorn o allting i min Yaris :tummenupp

Nä men nackdelen är naturligtvis komforten, inte så att det stör i normala fall men naturligtvis en aspekt på långköra. Känner en arbetsnarkoman/mångsysslare och däribland hyrbilsfirma så visst kan det finnas möjlighet till en bra deal men det får vi räkna på helt enkelt, inte lika modig som er dock = vågar inte sätta mig i en folkvagn för någon längre färd än till närmaste verkstad ;)

Touche :tummenupp

Som sagt kvalitén på Subaru och Toyota är välgrundat. Största motorn minsann på din Yaris. Det kommer du nog att uppskatta på de branta stigningarna på sina håll nere i Europa :) I Sydeuropa kommer du framförallt att uppskatta att köra runt i en liten bil och emellanåt ändå snegla avundsjukt på någon som kör runt i en nergången Fiat 500/600 från 60-talet eller Punto från 80-talet när det är dags att hitta parkering. Där och då önskar man att man kunde putta ut bilen för ett stup och att det stod en ny bil när det var dags att åka därifrån :D

En Audi A6 känns alldeles för stor och klumpig väl på plats men är så klart att föredra under längre transporterna genom Tyskland. Jag brukar för det mesta flyga ner för att slippa transport genom Tyskland och hyra bil på plats och då väljer jag så gott som alltid en liten bil av praktiska skäl.

Det goda kvalitetsrykte som omgett VW koncernens varumärken har man inte gjort sig förtjänt av. De är duktiga på kvalitetskänsla och det är något helt annat än kvalitet på drivlina och elektronik. Folk har en tendens att förväxla de två sakerna. Skulle du nu mot förmodan få ett måndagsexemplar slipper du stå för kostnaden att laga den och huvudbryet vilken verkstad du ska vända dig till för att få bra service. Jag kan tycka att det är värt en hel del under en semesterresa.

Schweizerfranc har gått om en hel del sedan man släppte pegen mot Euron. Du kanske ska ha det i åtanke när ni planerar resan. Annars ä Schweiz ett fantastiskt vackert land att bila igenom. Tänk på att polisen är extremt hårda där. Se till att hålla dig i skinnet vid genomresa. Åker ni genom alperna och söderut kan ni ju alltid leta reda på någon av de välkänd vägavsnitten. T ex Route Napoleon.

Om ni har motorintresse finns det t ex både Porsche och Mercedes museum i Stuttgart. Tar ni er ner till Bologna har ni Ducati fabriken och i Maranello utanför Modena finns Ferraris relativt nybyggda museum (kan säga att det gamla var starkt överskattat). Finns även en rad privata samlingar runt Modena som jag tror är mer värt ett besök jämfört med dåtidens museum. Maserati fabriken inne i Modena är däremot väl värt ett besök. Kräver nog reservation i förväg. Skulle även tro att både Lamborghini och Pagani har liknande upplägg om du skulle vilja besöka något av dem också. Ett riktigt motormecka annars är ju så klart Nürburgring. Alltid värt att titta förbi bara för att se atmosfären runt banan. I närheten finns Moseldalen och Tysklands vindistrikt. Maten är igen hit enligt min erfarenhet i regionen. Föredrar Italien alla dagar i veckan.

Är ni lite intresserade av modekläder (tänker på tjejen din) hittar ni outlet på kända varumärken i både t ex Italien och Frankrike. Utanför t ex Florens, Milano, Paris etc.

Ni har inga funderingar alls vad ni tänkt åka? Inga städer ni absolut hade velat besöka eller funderar på att besöka under resans gång? Det vore lättare för oss andra att ge lite tips och erfarenheter om man hade lite mer att utgå från. Europa är rätt stort och det finns gott om vackra platser att besöka.

Det ska bli intressant att läsa ett litet resereportage till hösten.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tackar för tipsen, uppskattas!

Ang. egna resplaner så har vi inte kommit dit ännu då vi kläckte idén denna vecka. Men men vi har lite sparad semester som vi ska ta ut kommande veckor (istället för backaffären att den utgår till pengar) och då är tanken att vi ska hinna klura lite. Har väl insett att Europa är ett ganska stort land...

Nämnda museer skulle vara intressant, kanske jag kan få en förståelse varför italienska bojsänken överhuvudtaget har en marknad. Nej jag påstår inte att allt är skräp men bojen ligger väl inte särskilt högt över ytan ;)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu har vi i.a.f. börjat spåna på en resrutt, grovhugget och avstickare räknar vi med.

Hufvudstaden - Danmark - Nürburgring - Paris - Marseille - Monaco - Milano - Venedig - Salzburg - Prag - Warszawa - Gdynia - Karlskrona - Hufvudstaden

=

591mil enl. Google Jord

Detta är dock mest för att få en uppfattning om avstånden. Tänkvärda avstickare är Amsterdam, Toscana, Bologna, Maranello, Schweiz och självklart hitta hon Europas högst belägna hängbro i Österrike.. det står för bövelen i klarspråk att den Inte ens fyller någon funktion, förutom att få mig att bryta ihop då.

Men annars går det bra =)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top