Byta till stål-spunna bromsslangar: annan bromsvätska än normalt???

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
beställde idag en uppsättning till min gixxer då jag ändå skall byta lite i bromsväg.
köra stålspunnet har jag hört e bra (bättre känsla osv) men han på hoj butiken rekommenderade en annan bromsvätska än den vanliga dot4
Är det så det skall vara eller pratar han bara på mig en 20kr dyrare vätska?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Dot4 och 5.1 funkar. INTE Dot5
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Högre kokpunkt är generellt sett bättre, men sen om just du behöver det är en helt annan sak. På gata bromsar man förhållandevis väldigt lite och sällan jämfört med på bana, så i praktiken är det sak samma vad man har, så länge den är fräsch.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Högre kokpunkt är generellt sett bättre, men sen om just du behöver det är en helt annan sak. På gata bromsar man förhållandevis väldigt lite och sällan jämfört med på bana, så i praktiken är det sak samma vad man har, så länge den är fräsch.
låt oss säga att jag kommer ta den till bana 1gång eller mer i år, kommer de vara bättre med den andra vätskan eller är det hugget som stucket?
fråga 2: finns det några nackdelar med den andra vätskan? förutom att den kostar 20kr extra
Fråga 3: Om man byter till den andra, måste man tvätta bromsoken eller går det att blanda vätskor (tänkte på dom sista dropparna som blir kvar efter man hällt ut de gamla)
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
låt oss säga att jag kommer ta den till bana 1gång eller mer i år, kommer de vara bättre med den andra vätskan eller är det hugget som stucket?
fråga 2: finns det några nackdelar med den andra vätskan? förutom att den kostar 20kr extra
Fråga 3: Om man byter till den andra, måste man tvätta bromsoken eller går det att blanda vätskor (tänkte på dom sista dropparna som blir kvar efter man hällt ut de gamla)

Finns så många olika märken att det är svårt o svara på när du bara säger "den andra".
En av dom bästa vätskorna Motul RBF600 är också en av dom billigaste så det är inte säkert att dyrare är bättre.

Kolla bara att det är en DOT4 eller DOT5.1. Genom att uppfylla nåt av dom kraven så har den egenskaper som räcker gott o väl för din körning.

Du har DOT4 original i ditt bromssystem så det är bara att fylla på med DOT4 eller DOT5.1 då dom är blandbara. Använd absolut INTE DOT5!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Finns så många olika märken att det är svårt o svara på när du bara säger "den andra".
En av dom bästa vätskorna Motul RBF600 är också en av dom billigaste så det är inte säkert att dyrare är bättre.

Kolla bara att det är en DOT4 eller DOT5.1. Genom att uppfylla nåt av dom kraven så har den egenskaper som räcker gott o väl för din körning.

Du har DOT4 original i ditt bromssystem så det är bara att fylla på med DOT4 eller DOT5.1 då dom är blandbara. Använd absolut INTE DOT5!

det är faktiskt motul fabrikat på vätskorna, och när du sa RBF600 så är det nog den, kommer ihåg att det stod 600 något på flaskan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
låt oss säga att jag kommer ta den till bana 1gång eller mer i år, kommer de vara bättre med den andra vätskan eller är det hugget som stucket?
fråga 2: finns det några nackdelar med den andra vätskan? förutom att den kostar 20kr extra
Fråga 3: Om man byter till den andra, måste man tvätta bromsoken eller går det att blanda vätskor (tänkte på dom sista dropparna som blir kvar efter man hällt ut de gamla)
Nu har jag ingen aning om ditt tempo, men jag gissar att det inte kommer att göra någon som helst skillnad. När jag tävlade körde jag med RBF600, ofta från någon gammal flaska jag hittade i garaget, och jag hade aldrig problem med kokande bromsar. Inte böt jag till varenda helg heller, däremot var den alltid fräsch och jag hade alltid luftade bromsar.

Nix, inga nackdelar, förutom lättare plånbok då.

Som sagt, så länge du håller dig till DOT4 och DOT 5.1 så är det bara att blanda. Men det skadar ju inte att göra rent allt och smörja in o-ringar mm när du ändå håller på.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Har fått höra att Biltemas 5.1 är en castrol av lite värre modell. Oavsett så hade jag den i 954RR när ja bytte till stållmspunnet:)
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Dot 5.1 har bara högre kokpunkt, båda är glykolbaserade.

Alla hydraulsystem, har en viss luftväxling med temperaturväxlingarna, med luft kommer luftfuktighet, som till slut kondenserar till vatten som kontaminerar vätskan.
Värmen från bromsarna ger gasväxling och skapar vatten i bromssystemet, och helt plötsligt så kokar vattnet vid inbromsning, vilket ger gas i ett hydraulsystem, vilket gör att det upphör att fungera.

dot-fluid-boiling-points.png
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
okej grabbar, tackar för all hjälp, jag kör på den där dyrare. vi pratar 20kr och inga nackdelar.
Som någon sa så den med 600 något var bra i test, det är en 5.1 tror jag. han i butiken sa att den klarade mycket högre temperaturer än den dot 4 jag kollade på först, samt det är inte en dot5 för jag kollade på en sådan med och han sa att jag inte fick ta dot 5
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Och för att förtydliga

DOT 5 är en silikonbaserad, icke-hygroskopisk bromsvätska. Denna är INTE blandningsbar med glykolbaserade bromsvätskor.

DOT 5.1 är en senare indelning av DOT 5 klassen för att skilja på silikon- och glykolbaserade vätskor som klarar samma krav. Är den senaste generationen som passerat den silikonbaserade DOT 5 i kokpunkt, men som det inte görs någon vidare reklam för då den för lätt kan förväxlas med namnet på silikontypen. Teoretiskt sett hör de flesta av dagens mest avancerade DOT 4-produkter egentligen till denna klass.

DOT 6 är EJ en D.O.T.-klassificering än, utan är ett försäljningsnamn från OMP racing för en bromsvätska.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsvätska
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Kanske ointressant för dig men komplettera med en Rcs 18-20 Brembo bromspump. Då får du känsla :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top