För öppet luftfilter?

Norberg91

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
skogen
Hoj
monstra 450 sm
Tjena!
Nu har jag snart fått fått ihop monstran med ny fmf slipon, keihin fcr 41 förgasare och det det sista som skall göras nu är luftfiltret! Men här har jag kört fast och behöver lite hjälp :p hittar inga trådar om ämnet så slänger upp en tråd tänkte jag :)

Grejen är den att nya förgasaren inte får plats i slangen till luftburken och jag har försökt allt! Våld och vaselin funkar inte.. så nu var jag slitit ut gammla luftfiltret, slangen och rubbet och funderar på att köpa en lite grövre gummislang som får plats på fuggen och sen leda den upp i burken där jag sen sätter ett koniskt eller runt kn filter..
Så frågan är ju om man kan göra sähär? Den nya slangen är ju betydligt större än den gamla som dessutom ser ut att vara ihoptryckt "klämd" så luftflödet kommer ju bli enormt mycket öppnare..
Måste självklart bestycka om förgasaren tills hojen går perfekt.. men går det att göra såhär eller kommer det bli för "öppet" :p
Tack på förhand!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Insugsröret har stor betydelse för motorkaraktären. I princip kan man säga att ett kort, brett insugsrör ger snabbare, rappare gång medan ett längre eller smalare ger mer dynamisk motorgång där man vill förbättra egenskaperna på låga varv.

Finns mycket att läsa om man googlar, exempelvis;
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2.html
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Fast TS pratar om "luftfiltret -->förgasaren" inte "förgasaren-->toppen"
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Insugslängden räknas från ventiltallrik till 'rörets' slut, oftast i form av förgasarens bakre kant eller en tratt.
Monterar man längre rör mellan filter och förgasare ökar alltså den totala insugslängden.
 

Norberg91

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
skogen
Hoj
monstra 450 sm
Okey! Tack så mycket! :) ska prova och sedan får man korta av etc efter hur man vill att den beter sig :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De kommer funka bra med de grövre röret men behåll längde eller gör den några cm längre om möjligt för då kompenserar du att röret är grövre. Jag har testat kort vs långt insug före förgasare på xr650. Med direktfilter på fuggen fick jag ca 3-5hk mer på toppvarv vs 30cm långt insugsrör till filter men då var motor trimmad med värre kam mm. Jag tror inte de rör sig om mer än 3hk upp vs ner i reg på 50hk enstånka.

När du köper filter köp största möjliga utvändiga mått så du får maximal filteryta,, ju större desto mindre känslig för skit samt bättre flöde.

Filtret du länkade till hade på tok för lite filteryta.
 

Norberg91

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
skogen
Hoj
monstra 450 sm
Tackar man tackar :)
Nu börjar monstran iaf leva upp till sitt namn monst..er :p fy satan vilket ljud de bmev i maskineriet!
Startade hojen idag efter monteringen av förgasaren och nya luftslangen dock utan luftfilter och jag tror att nästa gång blir de hörselkåpor..
Insugsljudet lät lite som ett sugande vsslande ljud som att man inte bör stoppa dit handen iaf när man varvade lite :p och fmfet lät ju jävligt gött! Fastän den stod 4 meter från volvon så smattrade de faan i plåten på nått sätt från trycket ur pipan..
Nu är det bara bestyckning och lite små grejer kvar :)
Bestyckning behövs dock verkligen för jävlar vilka flammor han sköt! :)
 

Norberg91

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
skogen
Hoj
monstra 450 sm
Blir nog till att skita i att sätta filtret i gamla luftburken utan försöka att ställa det rakt upp direkt från fuggen istället blir en jävla massa böök med slangar och sånt isåfall.. om det nu finns plats det vill säga
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top