Transportera avställd mc vilken typ av försäkring

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
När man har en hoj i en skåpbil och hojen är avställd hur ska man försäkra den mot om surrningen släpper eller man är med om en olycka? Jag vill inte teckna en hel årsförsäkring redan nu när jag inte kommer använda den förrens i maj. Vad har jag för val?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Garageförsäkring och/eller surra hojen ordentligt i skåpet och kör med insidan av huvudet.......
Jag brukar använda biltemas (eller vilket annat märke som helst) framhjulsstöd och spänner ner gaffeln en aning och säkrar bakändan med ett par spännband snett neråt bakåt
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Som nämnt ovan, garageförsäkring. Har du en sådan så kolla med ditt bolag om den täcker transport. Ska du köpa en hoj och vill bara ha den försäkrad när du transporterar hem den så går det för det mesta att försäkra den över dygnet bara.

Nedan är ett citat från ett ej namngivet försäkringsbolag.

Avställningsförsäkringen innehåller brand-, stöld och rättsskyddsförsäkring, samt ger ersättning vid skadegörelse och för skador som uppstår när fordonet transporteras med ett annat fordon.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Trygg Hansa har jag på min hoj idag och de täcker enligt utsago transport när hojen är garageförsäkrad via dem. Hörde mig för om det i höstas via telefon. Jag rekommenderar ändå dig att kolla upp det själv genom att lyfta på luren eller läsa igenom villkoren innan tecknande av försäkring hos dem.
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
sök på nätet, det går att försäkra allt, mot alla slags risker. Därmed inte sagt att det lönar sig vid skada pga självrisker, aktsamhetskrav och andra villkor. :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kan man inte bara teckna en avställningsbar försäkring hos nåt svindyrt bolag....och "ställa av" den när man kommer hem/ångra tecknandet?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Eftersom du förmodligen ändå vill ha den försäkrad mot stöld i garaget fram till Maj, och garageförsäkringarna verkar gälla även transport, så föreslår jag en sådan.
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Ok det blir nog en garageförsäkring men måste man fullfölja till en hel/halv på de bolaget man har den försäkrad eller kan man helt säga upp en garageförsäkring när man vill och använda ett annat bolag sen när man har den påställd
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är fordonet avställt/garageförsäkring kan man byta bolag innan den egentliga avtalstiden har gått ut. I princip räcker det att ställa av fordonet och kontakta det andra bolaget och säga att man vill byta till dem och därefter kontakta sitt gamla bolag och säga att man säger upp försäkringen.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
..............Jag brukar använda biltemas (eller vilket annat märke som helst) framhjulsstöd och spänner ner gaffeln en aning och säkrar bakändan med ett par spännband snett neråt bakåt

Framhjulsstödet skruvar jag fast i golvet på bussen, det är en kanonbra anordning för mc-transport.

MEN....spänn INTE ner Framgaffeln eller Bakramen, då belastar du spännbanden extra mycket vid tex. stora gupp, då fjädrar hojen ner av egenvikten och sen får spännbanden ta emot extremt mycket kraft när hojen fjädrar tillbaka och "rycker" i spännbanden.

Spänn istället ner från överkant på hjulen åt bägge håll, då får du aldrig mer kraft på spännbanden än den kraft som du använt när du drar åt spännbanden.

Har erfarenhet av +35 års hojtransporter på släpvagn, och har nog sett de mesta i felaktiga fastspänningar.

Ett av de klantigaste exemplen: Jag jobbade hos en Mc-handlare och hade gjort leveransservicen på en helt ny "CB750 -72". Kunden kommer och gör klart affären med chefen, jag frågar om han vill ha hjälp att lasta den, men han och kompisen "fixar det själva".
Sen ser jag när han kör ut från parkeringen och svänger ut på stora vägen, och Hondan gör en "formidabel parabel" ur släpvagnen och landar upp och ner på gatan. Sen släpas den efter släpvagnen i det enda "repet" som dom bundit fast den med. Dom hade ställt den på sidostödet och "spänt ner den i en av öglorna" på släpvagnen.

Den reparationen blev inte billig, men jag fick ett roligt jobb att återställa den till "nyskick".

/KentW
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Framhjulsstödet skruvar jag fast i golvet på bussen, det är en kanonbra anordning för mc-transport.

MEN....spänn INTE ner Framgaffeln eller Bakramen, då belastar du spännbanden extra mycket vid tex. stora gupp, då fjädrar hojen ner av egenvikten och sen får spännbanden ta emot extremt mycket kraft när hojen fjädrar tillbaka och "rycker" i spännbanden.

Spänn istället ner från överkant på hjulen åt bägge håll, då får du aldrig mer kraft på spännbanden än den kraft som du använt när du drar åt spännbanden.

Har erfarenhet av +35 års hojtransporter på släpvagn, och har nog sett de mesta i felaktiga fastspänningar.

Ett av de klantigaste exemplen: Jag jobbade hos en Mc-handlare och hade gjort leveransservicen på en helt ny "CB750 -72". Kunden kommer och gör klart affären med chefen, jag frågar om han vill ha hjälp att lasta den, men han och kompisen "fixar det själva".
Sen ser jag när han kör ut från parkeringen och svänger ut på stora vägen, och Hondan gör en "formidabel parabel" ur släpvagnen och landar upp och ner på gatan. Sen släpas den efter släpvagnen i det enda "repet" som dom bundit fast den med. Dom hade ställt den på sidostödet och "spänt ner den i en av öglorna" på släpvagnen.

Den reparationen blev inte billig, men jag fick ett roligt jobb att återställa den till "nyskick".

/KentW

Hur fäster du spännband i hjulens ovansida?
Gärnas nån beskrivning eller foto på hur du gör.
http://www.motorcycle-usa.com/156/624/motorcycle-article/2006-kawasaki-zx-6r-comparison.aspx

Brukar själv köra med framåt och bakåt och snett ut mot sidorna från passagerarfotpinstrianglarna
och från gaffelbenen nere vid framhjulsnavet snett framåt nedåt.
Framhjulet fasttryckt mot bilens/släpets framvägg.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag använder 2st spännband fram och 2st spännband bak. Lika på båda sidor.
Fram spänner jag så högt upp det går på framgaffelns underdel, vanligtvis ovanför fästskruvarna till framskärmen, eller fästet för bromsoken. Jag drar spännbandet från insidan av gaffelbenet och korsar det på utsidan, sen ner till en lämplig fästögla, snett framåt.
Bak börjar jag med att ställa bakhjulet med en eker högst upp, sen drar jag spännbandet från utsidan av ekern, genom hjulet och upp över däcket och ner på andra sidan till en lämplig fästögla, snett bakåt. Och sen likadant på andra sidan hojen.
Man behöver inte alls dra spännbanden speciellt hårt, hjulen är låsta och all kraft som alstras när du kör i gupp tas upp av hojens fjädring utan att belasta spännbanden. Och sidokrafterna som spännbanden ska ta upp är aldrig större än de du känner i kroppen när du svänger bilen.

Om man som jag har satt in "gänghylsor" i golvet för ett framhjulsstöd som tex. det här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Framhjulsstod-MC-82768/

Så är det numera en "baggis" att lasta och säkra, och lasta ur ensam.

/KentW
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
En idé är ju att ringa försäkringsbolagen och förklara läget och se vad de kan erbjuda innan man tecknar nåt. Good luck!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top