20 sekunder mellan sökningar...

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är en rätt idog användare av "Nytt sen 24 tim", men har på sistone börjat få se en sida som berättar att jag inte får utföra sökingar tätare än var 20:e sekund, ofta när jag klickar in på någon tråd för att se senaste inlägget och sedan vill lista allt nytt igen.
Jag förstår att den spärren antagligen behövs för att minska trycket på databasen...
Men, borde det inte gå att helt enkelt peka om till senaste sökningen istället för felmeddelandet om man är lite för snabb? De verkar ju finnas sparade i någon form, verkar det som. Om inte så kanske även vägen in till sökningar via URL kan behöva strypas på samma sätt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den enkla lösningen som jag använder mig av är att jag gör en sökning och som trådar som jag vill läsa öppnar jag genom att högerklicka och välja öppna i ny flik. När jag läst den tråden så stänger jag bara fliken och är tillbaka till min föregående sökning. Utan att göra en ny sökning och utan att råka ut för någon 20-sekundersregel.
20 sekundersregeln är för att slippa onödigt hög belastning på servern som ju faktiskt gör sökningen och det är lite svårt att koda så att man hämtar upp en gammal sökning utan att göra om den. Då ska man i så fall spara sökresultatet i en cache vilket även det leder till belastning på servern.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
20 sekundersregeln är för att slippa onödigt hög belastning på servern som ju faktiskt gör sökningen och det är lite svårt att koda så att man hämtar upp en gammal sökning utan att göra om den. Då ska man i så fall spara sökresultatet i en cache vilket även det leder till belastning på servern.

Jo, jobbar som utvecklare så har ganska hyfsad koll på det tekniska. Om man tittar på sökurlen (som dessutom går att återanvända för att få samma sökning ett tag) ser det ut som om sökningarna redan sparas i en cache.
Tex: http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=5559514
Tänket mest att det skulle vara en förbättring av gränssnittet. Gör mig inte så värst mycket om det inte är en intressant förbättring, har sett värre dumheter på nätet. :hihi
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Den enkla lösningen som jag använder mig av är att jag gör en sökning och som trådar som jag vill läsa öppnar jag genom att högerklicka och välja öppna i ny flik.
Man kan klicka på länkar med scrollhjulet, så öppnas de direkt i en ny flik :) Man kan också stänga flikar genom att klicka på dem med scrollhjulet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man kan klicka på länkar med scrollhjulet, så öppnas de direkt i en ny flik :) Man kan också stänga flikar genom att klicka på dem med scrollhjulet.

Den hade jag inte upptäckt faktiskt. Men om man som jag har ett scrollhjul som går väldigt lätt så är det lätt hänt att man bara scrollar lite precis när man klickar och då kommer inget upp.
Men jag har kanske trögare scrollhjul på någon av dom andra datorerna.
Tackar för tipset.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top