Z1000 vs SD990 vs CB1000, vilken är bäst?

MXvito

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 929 2001
Z1000 vs SD990 vs CB1000, vilken är bäst? Vilken går goast å har bäst drag? Blir antagligen nån av dessa hojar men ej bestämt vilken än så kom gärna med lite input om vilken av dom som e bäst! Under 90 tusen!
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tuono V4!




Nej, det var inte riktigt svar på din fråga. Men den är faktiskt omöjlig att svara på för någon annan än dig själv. Och Aprilian är "bättre" än minst två av dem du nämner enligt flertalet tester. Enbart SD'n är nära att konkurrera egentligen.

:)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Provkör, vi kan inte veta vad som får ditt hjärta att slå mer än de andra två.
Men jag kan säga att mellan CBn och Zn så vinner Z för mig. CBn jag provkörde var väldigt mild. Misstänker att SDn är lite vildare än Zn men den har jag inte provkört.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Går nog inte att besvara på något korrekt sätt...
SD har ju en V-twin och de andra Rad4...

Nej det är omöjligt att svara på, alla tycker olika.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Superduken e nog "råast" i det gänget (och troligen även slöast med minst hk...dock låg vikt)

Kört Z1000 , kändes lite mellanmjölk (skulle byta från B-king vid det tilfället dock...och jämfört med den så är demesta mellanmjölk :tungan )

Prova föralldel MV's 800 kubikare om du nu inte snöat in på literklubbor .... tror den piskar alla dom tre ovan i både accs (0-200) och svänga , lite dyra dock fortfarande , men det bör komma beggade under 2015 i rimlig prisklass .... PROVKÖR ! :)
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Om du ska köra på gatan brukar ju mkt effekt längre ner i registret vara att föredra snarare än toppeffekten. Superduken är den enda V-twinnen i gänget så jag skulle nog satsa på den. Men alla gillar ju olika så du får nog testa själv.
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Kört polarens CB1000R men tyckte den var lite mellanmjölk som du redan fått höra. Saknade styrdämpare oxå, men det har ju inte de andra modellerna du funderar på heller. Körde förvisso CRB1000RR när jag provade polarens CB1000R så var ju van vid styrdämparen.

Kan inte uttala mig om Z1000.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Jag har kört 2st Superduke och 1 CB1000R.

Superduken är förförisk! Man blir snabbt förälskad och den lockar till bus, bra vrid. Jättekul cykel och bra
för i princip all typ av körning. Men det är en cykel som man skall köra aktivt; varva upp och ner genom
växlarna. Det är inte en hoj, som i mitt tycker, gillar att ligga på samma varvtal och "följa trafiktrytm"!
Då vill den gärna frusta och hacka lite och man får slira en del på koppling i lägre fart inne i städer.
Finns säkert lite botemedel mot det som drevning m.m.

CB1000R är också en bra cykel. Går att köra aktivt med men känns i mitt tycke inte lika lätt som ex Superduke. Den är lättare att köra/leva med om man pendlar mycket och "behöver följa trafikrytm" etc.
Det stora negativa tycker jag är att den är liteslätstruken, saknar lite känsla/attityd.

Ett tredje alternativ är Speed Triple.
Där får man en kombination av Superduke/CB1000R. Man får vrid och lekfullhet fr Superduke och CB1000r's körbarhet i "vanlig trafikrytm" men lite mer attityd på hoj.
Min finns i övrigt till försäljning...:)... Jag kan gärna tänka mig att prova en Tuono V4R!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
vid Bus och Bana.
1. SuperDuke
2. CB1000
3. Z1000

Vid Touring , A-B transport och Glidaråkning.
1-2. Z1000 och CB1000
3. SuperDuke

Beror helt på användnings området. SuperDuken är klart roligast, men ibland lite påfrestande i stan och vid kö-körning.
Om man inte kör bana och gillar att köra mycket bakhjul så kulle jag välja CB1000.

Jag har kört alla och haft en SuperDuke under 1700 mil.
- SuperDuke: Klart roligast, men ibland lite ryckig och obekväm.
- CB1000: Bra hoj, men gav inget direkt vill ha begär. Smidigare än Z1000.
- Z1000: Lite tung och svajig om man pressade, men bekväm och ganska snygg.
 

MXvito

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 929 2001
Åka bana kanske de blir 1-2 ggr per år om än de då jag kör cross med å även tävlar! Så ban åkning blir de på crossbanan :) många säger att cb1000 e för snäll i motorn å behöva ligga på 7 tusen varv för att kunna åka bakhjul e ju inte så skoj :/
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Med den körvanan som du har så behärskar du vilken som helst. Däremot skulle jag inte rekommendera en SD till en nybörjare eftersom den saknar alla hjälpsystem såsom ABS och traction control. ( Detta gäller 990 SD) och är brutal i gaskontrollen.

När det gäller z 1000 , då finns den i flera modeller. Till 2010 gjordes en stor uppgradering från rörram till deltabox typ zx 10.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Har ingen erfarenhet av Z1000, mer än att jag inte alls gillar hur den är att sitta på.
Jag har ägt en CB1000RA, riktigt skön hoj! Men sticker kanske inte ut som många skrivit. Jag hade mycket svårt att dra upp den på bakhjulet av någon anledning.
Har senare ägt en KTM 990 SMT (är ju samma motor som i superduken). En rå motor men riktigt rolig! Första hoj som jag tyckt varit lätt att köra bakhjul med! Som någon skrev så gillar den inte vardagskörning, kökörning, då blir man trött i kopplingshanden :) Den vill köras aktivt och helst hårt!

Nu har jag köpt mig en MT-09 (under 90 tusen ny!) Och den känns lika rapp som KTM 990! Minst lika bakhjulsvänlig, troligen ännu mer! :) Fördelen är att den trivs bättre till vardags! Så mitt tips är att du lägger till den på din lista :)

Du får nog lov att testa de olika hojarna och bilda dig en egen uppfattning som sagt! Lycka till!
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
körde en 990 smc r när jag hade en bandit 600... måste säga att jag va djupt besviken på ktm:en... blev mycket överraskad att banditen va så bra om man jämför med det jätte höga Ktm åbäket som folk prisade... nä fan hoppas sd 990 e bättre för 990smcr va bajs... :p hondan tyckte jag va grym iaf.. bra till allt typ :D


å om man ska dra in mt09 så e det så klart den bästa här. dock ganska dyr än då jag tvivlar på att man kommer hitta nån för 50k snart.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
För 90" så kvalar ju v-rod in också, kanske vmax o b-king kan vara andra alternativ
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Med den körvanan som du har så behärskar du vilken som helst. Däremot skulle jag inte rekommendera en SD till en nybörjare eftersom den saknar alla hjälpsystem såsom ABS och traction control. ( Detta gäller 990 SD) och är brutal i gaskontrollen.

När det gäller z 1000 , då finns den i flera modeller. Till 2010 gjordes en stor uppgradering från rörram till deltabox typ zx 10.

En 990 SD fungerar alldeles utmärkt som nybörjarhoj. Jag lärde mig köra samt körde upp på en sådan. Första gången tjejen testade att köra en hoj så var det en 990 Superduke. Och det gick hur bra som helst. Den är inte svårare än andra hojar. Den är bara annorlunda. Varken ABS eller TC är ett jättestort problem heller kan jag tycka, men visst är det alltid ett (stort) plus i kanten när det väl behövs. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top