Villalarm?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag gjorde en djupdykning i det här för lite mer än ett år sedan.
Valet föll på ett eget larm, som JAG äger. (Det blev ett Visonic Powermaster från ett ftg som heter Protexus. Superservice därifrån för övrigt)

Det är uppkopplat mot larmcentral.

Många av larmbolagen som erbjuder hyrlösningar (allt vad de nu heter) ger mig inte en helt seriös känsla, dessutom så blir det billigare att äga sitt eget larm på sikt. Då får jag dessutom skruva och dona med det själv.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Låter vettigt Starstriker. Larmade ett dödsbo för ett antal år sedan och gjorde det enkelt. Tog kontakt med Securitas för den begränsade tiden vi skulle använda oss av tjänsten. Aldrig att jag skulle hyra en sådan tjänst i mitt permanenta boende med de restriktioner som finns. Det blir i längden dyrt som du säger. Bor i lägenhet och något larm har aldrig varit påtänkt så länge jag gör det. Hus är en annan sak av förklarliga skäl.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Klarar alla larm att kopplas till larmtjänster?
Vad kan det kosta i månaden med utryckning?
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Klarar alla larm att kopplas till larmtjänster?
Vad kan det kosta i månaden med utryckning?
Ja det är inga problem. Men satsa på en ipbaserad uppkoppling så du får en övervakad larmöverföring. Våran larmcentral erbjuder t ex olika pris beroende hur ofta den ska polla.
 

Smagatusk

Guest
Klarar alla larm att kopplas till larmtjänster?
Vad kan det kosta i månaden med utryckning?


Jag köpte ett Visonic från ett företag som heter Garda Alarm, kopplat till Lövestads larmcentral. Samarbetar med en jäkla massa väktarbolag.

Hemmet blir kameraövervakat vid larm; brand, inbrott eller trygghet (typ överfall). Jag gav 18.000:- installerat och klart och då ingick två infraröda kameror, två deckare, centralen och abonnemangskostnaden första året. Kostar därefter 399:- om året.

Asnöjd.

Edit: Utryckningarna kostar inget såvida du inte jävlas med dem och sätter igång det för skojs skull.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag köpte ett Visonic från ett företag som heter Garda Alarm, kopplat till Lövestads larmcentral. Samarbetar med en jäkla massa väktarbolag.

Hemmet blir kameraövervakat vid larm; brand, inbrott eller trygghet (typ överfall). Jag gav 18.000:- installerat och klart och då ingick två infraröda kameror, två deckare, centralen och abonnemangskostnaden första året. Kostar därefter 399:- om året.

Asnöjd.

Edit: Utryckningarna kostar inget såvida du inte jävlas med dem och sätter igång det för skojs skull.

Jag har undrat lite över dethär med att folk låter diverse företag montera upp kameror i sina hem vind för våg.
Finns det ingen risk att det missbrukas av någon nyfiken opperatör?
Kanske bara är jag som är paranoid. Jag skulle hur som helst inte känna mig ett dugg bekväm när jag beträder min fru i vardagsrumms soffan med en jävla kamera hängandes i taket. Men det kanske bara är jag.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har undrat lite över dethär med att folk låter diverse företag montera upp kameror i sina hem vind för våg.
Finns det ingen risk att det missbrukas av någon nyfiken opperatör?
Kanske bara är jag som är paranoid. Jag skulle hur som helst inte känna mig ett dugg bekväm när jag beträder min fru i vardagsrumms soffan med en jävla kamera hängandes i taket. Men det kanske bara är jag.

Litet min tanke i debatten också. Vem övervakar övervakarna..?
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Jag har undrat lite över dethär med att folk låter diverse företag montera upp kameror i sina hem vind för våg.
Finns det ingen risk att det missbrukas av någon nyfiken opperatör?
Kanske bara är jag som är paranoid. Jag skulle hur som helst inte känna mig ett dugg bekväm när jag beträder min fru i vardagsrumms soffan med en jävla kamera hängandes i taket. Men det kanske bara är jag.

Kan förstå dig... tänk dig sj du sitter som Operatör o du känner till vilken puma det bor på ***....
"ska bara titta liiiiite" lockar nog de flesta... men sen är frågan hur säkerhetsföretaget gjort för att motverka sådant...kanske ngt man får kolla upp när man tecknar med div bolag...
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kan förstå dig... tänk dig sj du sitter som Operatör o du känner till vilken puma det bor på ***....
"ska bara titta liiiiite" lockar nog de flesta... men sen är frågan hur säkerhetsföretaget gjort för att motverka sådant...kanske ngt man får kolla upp när man tecknar med div bolag...

Kan säga att i våran villa lär en kamera aldrig komma på fråga så länge vi bor här iaf. Jag menar vad är oddsen att polisen ens kommer att kolla på eventuell video vid eventuellt inbrott. Och vadfan ska en kamera göra för skillnad om det brinner i huset? Äter isf opperatören popkorn när han sitter och kollar på när min villa brinner ner?
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Bortsett från att man kan känna att integriteten är hotad av en kamera så är det ju en rätt bra idé.

Om man vill ha möjlighet att visa polisen bilder på eventuella inbrottsbanditer så finns det hyfsat billiga och någorlunda kompetenta kamerasystem från D-link som bara du själv har tillgång till. Ett sådant system komplett med inspelningshårddisk som förvaras avskilt från kameran kan man få från 3000kr.

Går dessutom att ansluta själv om man är bortrest och bara är sugen på att se hur det ser ut hemma.
 

Smagatusk

Guest
Kan säga att i våran villa lär en kamera aldrig komma på fråga så länge vi bor här iaf. Jag menar vad är oddsen att polisen ens kommer att kolla på eventuell video vid eventuellt inbrott. Och vadfan ska en kamera göra för skillnad om det brinner i huset? Äter isf opperatören popkorn när han sitter och kollar på när min villa brinner ner?

Dessa frågor ställde jag också till säljaren. Han svarade på lite fikonspråk att kamerorna aktiveras först när ett av de tre larmen går. Det är dessutom ingen filmkamera. Den tar typ tio snabba bilder i följd i intervaller. Vill nu en operatör kolla på stillbilder (om han kan), från en kamera med vidvinkellins när jag knullar min sambo när hela nätet är fullt med porr så får han väl göra det.

Börjar det brinna är kamerans främsta uppgift att skruva ner sig själv och sätta sig själv i säkerhet på behörigt avstånd, där han och operatören lugnt kan sitta och se på när min villa brinner ner. Självklart kommer inte operatören att göra sitt jobb och ringa brandkåren. Han väntar tills en rådig granne ingriper.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Oavsett om du har en kamera eller bara ett larm så lär det göra noll skillnad ifall villan brinner.
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Jag gjorde en djupdykning i det här för lite mer än ett år sedan.
Valet föll på ett eget larm, som JAG äger. (Det blev ett Visonic Powermaster från ett ftg som heter Protexus. Superservice därifrån för övrigt)

Det är uppkopplat mot larmcentral.

Många av larmbolagen som erbjuder hyrlösningar (allt vad de nu heter) ger mig inte en helt seriös känsla, dessutom så blir det billigare att äga sitt eget larm på sikt. Då får jag dessutom skruva och dona med det själv.

Handlade också ett Visonic PM från Protexus. Superservice är ordet för den firman:tummenupp
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Men om du har ett larm med brand detektor så larmar dom sos om dom detekterar brand eller hur?

Om du har en kamera så kan dom förmodligen kanske om dom har tur se att det brinner om det brinner framför kameran. Dvs om det brinner så lär knappast en kamera göra skillnad på om huset brinner ner eller inte för brandkåren lär knappast komma dit fortare.

Jag har mycket liten erfarenhet när det gäller larm så jag kan mycket väl ha helt fel.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Men om du har ett larm med brand detektor så larmar dom sos om dom detekterar brand eller hur?

Om du har en kamera så kan dom förmodligen kanske om dom har tur se att det brinner om det brinner framför kameran. Dvs om det brinner så lär knappast en kamera göra skillnad på om huset brinner ner eller inte för brandkåren lär knappast komma dit fortare.

Jag har mycket liten erfarenhet när det gäller larm så jag kan mycket väl ha helt fel.

I 99% av fallen är det nog rök som kameran ser snarare än öppna lågot, och då kan det göra skillnad.

Men ha inte för stora förhoppningar. När dom försökte kränga nytt larm med kamera till mig (som på den tidien hade ett väktaranslutet utan kamera) så var dom väldigt stolta över att kameran hade lyckats rädda ETT hus.

Angående integriteteten så är kameran i alla lösningar jag sett ej i direktkontakt med larmbolaget förrän något faktiskt händer, dvs smygrunkade operatörer kan ändå inte när dom vill koppla upp sig i just ert hus.

Själv skippade jag helt avtal med väktare sedan i samband med två falsklarm med hjälp av granne fick info om hur lång tid det faktiskt tog innan dom kom fram till huset. :gnissla
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Kan säga att i våran villa lär en kamera aldrig komma på fråga så länge vi bor här iaf. Jag menar vad är oddsen att polisen ens kommer att kolla på eventuell video vid eventuellt inbrott. Och vadfan ska en kamera göra för skillnad om det brinner i huset? Äter isf opperatören popkorn när han sitter och kollar på när min villa brinner ner?

I mitt fall handlar det mest om att trygga sambon. Medans vi har varit iväg på BB har någon försökt bryta sig in på tre ställen. :4skrika
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top