Konstigt slitage framdäck

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Har under hela säsong 2014 haft problem med konstigt slitage av framdäck.
Servad fjädring och monterad efter anvisning.

Bak har jag jätte fint slitage men framdäcken ser ut som på bild efter ett par pass :va:vaIMG_2185.JPG


Vad är fel? Fjädringen ska återigen lämnas iväg för genomgång,service justering men hade varit intressant att veta orsaken till att jag sliter lika mycket framdäck som bakdäck
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För mig ser detta inte värstans konstigt ut om däcken har gått flera pass...? Enligt min erfarenhet kan ett framdäck efter ett VM-heat i Supersport / Superstock se bra mycket värre ut än det där.
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Svårt att tyda på bilden men upplever du att utan har som glasat sig. Eller hur man nu ska beskriva det? Det gör nämligen mitt framdäck när jag framför allt kör på Kinnekulle (1,00 tider)
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Ser ut som bridgestone r10?
Isf, jag har haft samma problem och föll tillbaka på pirelli som alltid funkat utan denna typ av slitage.
Ska göra ett nytt försök med r10 i år. Det jag fått till mig är att man måste, som tidigare skrivits, få till mer tyngd på framdäcket. Jag kommer höja min hoj bak för att se om det går att rätta till.
 

StaLin

Braxar vidare
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Borensberg
Hoj
CBR1000rr -08
Hade problem med framdäcket på Gotlandring (runt 1.32) såg ännu lite mer ruggat ut, det som behövdes var att gå upp i däckstryck till 2.4-2.5 i varmtryck så försvann det.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Däcket på bild har gått 3x15 min på Mantorp. Är ett R10 och pumpat till 2,1 bar enligt spec.

Fjädring är knix 30 MM Cartridge i fram och en en ttx mk2 i bak då hade den gått ca 7 h sedan sista service.
Tiderna är inget att hänga i julgran mellan 1.23-1.24.

Däck temp direkt in i depån ca 70 grader och tryck ca 2.2 bar.

Skulle jag lägga ett par pass till på samma framdäck så är det skrot och inget jag vill köra vidare på. Skulle jag ta en värmecykel till på det är risken för framhjulssläpp stor.

Något i min körstil alt geometrin på hojen är åt helvetet. Fjädringen ska lämnas in i veckan igen och nya tester sker först om 5 veckor.

Min egen tanke är att jag går in med "för" hög hastighet i kurva som jag inte vågar hålla då "skrubbar" jag av fart i böj och belastar framdäcket hårt vilket då kanske "studsar" och skapar detta slitage.

Detta är bara en teori, Jag har haft än värre problem med pirelli däck där jag kunde slakta ett fram däck på ett par pass, Men då var även fjädringen helt åt helvetet med 0 i retur.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Lånar tråden lite eftersom. Det nämndes värmecykler.. Hur många värmecykler vågar man köra på mönstrade rejsdäck? Har ett set pirelli sc Bakdäcket köpt beggat har gått ett pass och framdäck är nytt. Jag räknade med att jag kanske kunde köra ett par dagar innan jag slitit ner de.. Kommer köra med värmare. Men eventuellt även lite lugnt på gata emellan bandagarna. Framdäcket mjukt och bakdäcket hårt.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lånar tråden lite eftersom. Det nämndes värmecykler.. Hur många värmecykler vågar man köra på mönstrade rejsdäck? Har ett set pirelli sc Bakdäcket köpt beggat har gått ett pass och framdäck är nytt. Jag räknade med att jag kanske kunde köra ett par dagar innan jag slitit ner de.. Kommer köra med värmare. Men eventuellt även lite lugnt på gata emellan bandagarna. Framdäcket mjukt och bakdäcket hårt.

KÖR!!!! Jag har aldrig brytt mig och inbillar mig att man måste vara topp 5 i SM för att märka något. Och eftersom jag bara är topp 6 så funkar det FINT att bara panga på. :):tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag skulle nog, utan att vara nån fjädringsexpert, våga påstå att det i princip är omöjligt att veta vad det är för fel genom att bara titta på en bild av däcket. Konstiga slitage kan bero på 1000 olika orsaker. Lufttryck, geometri, temperaturer (asfalt, luft, ytan på däcket, stommen), komp/retur settings, körstil, underlaget, mm. Eller en kombination av några eller flera av dessa....

Det viktigaste är väl ändå hur hojen känns skulle jag säga.... Kan du köra som du vill med dom inställningarna du har, så skulle jag inte vara så överdrivet oroad över att däcket ser ut som det gör på bild. Dessutom tycker jag inte att det ser så väldigt illa ut...

Men som sagt, några mer konkreta tips är svårt att ge bara efter att ha sett en bild...

Mitt tips, om du verkligen vill få en grymt bra setup på din hoj tillsammans med R10 däcken, är att anlita Johan Forsman vid nåt tillfälle. :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Avsikten var väl den omvända... Inte att skrämma, utan att lugna... Det är ingen fara om däcket ser ut sådär... :D

Det står en hoj i garaget just nu och väntar... Snart är hon klar... :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top