Vad för motorcykel bör man köpa - A2 Körkort

Kevin112

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
N/A
Hej,
Jag går i tankarna om att ta MC körkort (A2) nu till sommaren och har tänkt mig att köpa en motorcykel innan sommaren och ta körkortet efter att man har övat själv på privat mark.

Vilken motorcykel bör man köpa, jag vill ha en nyare motorcykel 2005+ som man kan få för runt 30.000 kr +- är inte intresserad av cross motorcyklar då jag har tänkt att använda hojen till att pendla samt ha lite roligt på gatan.

Jag har tänkt mig Kawasaki Ninja 250R, men utbudet på dem verkar vara väldigt dåligt, jag har även tänkt mig dem nya motorcyklarna som kommer komma inom kort (Yamaha R3 & KTM RC390) vad tror ni dem kommer kosta till sommaren, nypriset ligger på runt 50.000 kr?

Jag har även gått i tankarna om en Yamaha YZF-R125, dem ser ju utseendemässigt ut klockrena ut dock så tror jag att jag skulle tröttna på dem då de är fruktansvärt slöa skulle jag tro, accelerationsmässigt då.

Tips mottages! :)
 
Last edited:

Turbo Stigge

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Ort
gbg
Hoj
Honda 125cc
Hej! Jag är i samma sits som dig, fast jag är ute efter en lite äldre och billigare hoj, men jag kan ge en kommentar om att man ska få använda sin cykel på uppkörningen, så tror jag den måste ha minst 395cc, det stod något om det på körkortsportalen, kan ju vara bra att kolla upp innan du köper något :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De nya hojarna kommer inte kosta nämnvärt mycket mindre i sommar.
För tillfället är utbudet dåligt på blocket, ha is i magen en månad eller två till så ska det ordna sig ska du se. Det finns ju 300-ninja och CBR500 som borde dyka upp som begagnade med i vår tycker jag. 300-ninjan är både snyggare och lite mer effekt än 250ninjan.
 

Kevin112

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
N/A
De nya hojarna kommer inte kosta nämnvärt mycket mindre i sommar.
För tillfället är utbudet dåligt på blocket, ha is i magen en månad eller två till så ska det ordna sig ska du se. Det finns ju 300-ninja och CBR500 som borde dyka upp som begagnade med i vår tycker jag. 300-ninjan är både snyggare och lite mer effekt än 250ninjan.
Tack Ulvhamne, jag har tittat på dem med men dem som finns på blocket nu verkar endast vara sprillans nya vilket betyder att de går på över 50.000 kr men jag ska vänta med att köpa tills sommaren närmar sig är ju ett tag tills dess. De kanske ploppar upp några billiga (25-35k) begagnade Ninja 300 tills att jag ska köpa om man har tur.
 
Last edited:

Kevin112

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
N/A
Hej! Jag är i samma sits som dig, fast jag är ute efter en lite äldre och billigare hoj, men jag kan ge en kommentar om att man ska få använda sin cykel på uppkörningen, så tror jag den måste ha minst 395cc, det stod något om det på körkortsportalen, kan ju vara bra att kolla upp innan du köper något :)
Vad roligt, men jag hade inte tänkt att köra upp med min hade bara tänkt att träna med den innan jag tar körkortet så att jag slipper ta lika många körlektioner hos en skola.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
suzuki sv650? kanske er6. kan du hitta begagnade för bra peng. "riktigt" hoj så att säga, lagom stora, sjunker inte så mkt i värde

Va konstigt de blev, tråden kom upp på dagens lista så ja kommenterade men tidigaste inlägget innan mig var 2015 :S
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
suzuki sv650? kanske er6. kan du hitta begagnade för bra peng. "riktigt" hoj så att säga, lagom stora, sjunker inte så mkt i värde

Va konstigt de blev, tråden kom upp på dagens lista så ja kommenterade men tidigaste inlägget innan mig var 2015 :S

Tror det var en spambot som hade postat här, och det inlägget blev dödat.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
suzuki sv650? kanske er6. kan du hitta begagnade för bra peng. "riktigt" hoj så att säga, lagom stora, sjunker inte så mkt i värde
Ja den är trvlig.
Kawa er6 är fin med. Har för mig att de finns nedtrimmade.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Många RC390 verkar bli ståendes hos handlarna så du kan nog få tag på en runt 30-35. Köp inte en 125a om du har A2, det kommer du ångra :D
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Håller med här. Köp inte en 125:a de är till för de små rackarna. Yamahan ser roligare ut än den är.

Många säger också att det är bra att undvika strypta hojar, för de är tyngre och när de stryps ner får du ganska rutten effekt per kilo. Men om du köper strypt ska du försöka få en med lite pulver i mellanregistret så att den fortfarande är kul.

Nu på Blocket är privatpersoners mc dyrare än motsvarande på firmor. Det är bara att googla att se. Iofs många är privathojar som säljs unika och värda sitt pris, de är mattsvartlackade och har en ny pipa. Bara det är värt 15-20 tkr;)

Vänta du ett tag så razzlar det in hojar om ett tag.

Vettiga hojar att strypa är tvåcylindriga MC på 650-700 cc med 70-80 Hk orginaleffekt. I den klassen finns t.ex. sv 650 ,er6 , mt07.

Twinnar har ofta bra vridmoment på låga varv.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Generellt säljer småhojar med helkåpor dåligt i Sverige. Däremot säljer nakna street hojar desto bättre.

Vill man har färdig a2 MC med helkåpa, då skulle jag rekommendera cbr 500 2013- . Den hojen hittar du hos handlare för 40 -50 kkr begagnad. Den är godkänd för förarprov a2 och saknar " symaskinskänsla" till skillnad från 250-300cc hojar.
Cbr 500 har 35 kw och håller hög kvalitet.

Nackdelen med RC 390 är bl.a. vibrationer från den encylindriga motorn. Det gör den mer lämplig som busig nakenhoj än som en bekväm långfärdshoj.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top