Tändstift...

moddlaren

Guest
Kör alltid med koppar stift eller silver stift av fabrikat nology oavsett det är bilar mc båt eller gräsklippare.. aldrig platinum eller iridium då dessa två typer är skapade för att kunna garantera tillverkarens avgaskrav i EX antal tusen mil (tror det är 8000) därför är dessa onödigt dyra. Dom flesta hojar kommer inte upp i dessa milen på 10-15år.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nu är det ju på en Dragstar relativt lätt och byta samt att det behövs bara två stycken NGK BPR7ES. Tror dom är original och kostar väl dryga 30 spänn styck.

Men på vissa hojar så sitter det ju en cistern till tank(för att byta), så man byter väl då en gång till Iridium. Men och andra sidan, ventilerna ska ju kollas nångång så......

Kompisen köpte 2007 en ny hoj där det sitter Iridiumstift som standard. Nu är den uppe i 14000 mil och samma stift sitter fortfarande i.
 

moddlaren

Guest
Precis det är koppar stifft original och det finns ingen anledning att köpa iridium.
 

moddlaren

Guest
http://www.nology.com/silver.html


Sämre är det inte bara onödigt dyrt men det är ju upp till dej skälv.

jag som trimmar vill absolut inte ha iridium eller platinum då dessa metaller leder ström betydligt sämre än koppar o silver och fungerar som ett motstond för gnistan.
sedan är silver stiften minst lika långlivade som iridium o platinum.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har testat Nology stiften silver efter ha kört DENSO Iridium i alla hojar bilar trimmat/turbo som standard. Ärligt talat är de svårt uppleva skillnad mellan dem (utan bänkning) så jag väljer då iridium pga att de håller ca 7000mil innan de försämras. Silverstiften och koppar har max 3000mil bytesintervall.
Enda kruxet med Denso iridium är att vissa motorer har jag blivit tvungen att knacka ihop elektrådavståndet en aning annars har de gått värdelöst och i vissa fall inte startat. De har medvetet stort elektråd glapp för att ge stor gnista därav att vissa elsystem kan få svårt tända dem. Så jag rek provstarta hojen innan man sopar dit tank mm när de gäller iridiumstift.

På ebay köper man NKG iridium för ca 80-120 kr ink frakt och Denso är inte mycket dyrare.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top