Nya gaffelfjädrar

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ska i med nya fjädrar i en GSXR750 K4 gaffel, hittat Öhlins fjädrar till bra pris, min fråga är... förutom att även byta olja, finns det fler saker man bör göra/byta ut när man ändå har grejerna isär?

:va
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Nya packboxar och skrapringar. Dvs, sätt inte tillbaka de gamla :)
Rengör och polera upp gaffelbenen när det är isär.
Om nya fjädrarna inte ger den förbättrade följbarhet du förväntar dig, så är en omshimsning på sin plats. Låt en expert ordna det, baserat på din input om behov av hårdhet osv.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Rekommendation på ställe att få dem fixade på i 08?

Johan på http://www.mcverkstaden.se fixar det, skruva av gaffelbenen och åk in med dem löst. Personligt och generellt bra utfört. Fixade min gaffel på ena hojen förra året i samband med en del annan översyn. Ca 1500 kr för arbete brukar det ligga på hos de flesta firmor. Om du vill köpa delarna löst så gör det, annars tror jag Johan fixar hem delarna också utan problem. Passa på att få det gjort innan alla är överösta med jobb inför våren. Om gaffeln är ordentligt sliten kan bussningarna behöva bytas, men aldrig varit med om det på en gathoj.

Om du behöver shimsa och finlira, så vette sjutton, men det lär man väl knappast behöva göra på en gathoj såvida man inte är tjock eller har något specialbygge där gaffelns egenskap behöver förändras. Ställ in pre-load, rebound och testa. Bactor brukar ju greja det mesta för sportpulkor annars.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Johan på http://www.mcverkstaden.se fixar det, skruva av gaffelbenen och åk in med dem löst. Personligt och generellt bra utfört. Fixade min gaffel på ena hojen förra året i samband med en del annan översyn. Ca 1500 kr för arbete brukar det ligga på hos de flesta firmor. Om du vill köpa delarna löst så gör det, annars tror jag Johan fixar hem delarna också utan problem. Passa på att få det gjort innan alla är överösta med jobb inför våren. Om gaffeln är ordentligt sliten kan bussningarna behöva bytas, men aldrig varit med om det på en gathoj.

Om du behöver shimsa och finlira, så vette sjutton, men det lär man väl knappast behöva göra på en gathoj såvida man inte är tjock eller har något specialbygge där gaffelns egenskap behöver förändras. Ställ in pre-load, rebound och testa. Bactor brukar ju greja det mesta för sportpulkor annars.

Tack, bra input :tummenupp
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Och när du lagt ner en förmögenhet på att förfina tillern, så kan jag köpa den av dig till ett skamligt underpris :hihi
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Och när du lagt ner en förmögenhet på att förfina tillern, så kan jag köpa den av dig till ett skamligt underpris :hihi

Haha, har redan lagt den där förmögenheten och nu byggs den om igen :3freak

- - - Updated - - -

Drog ett mail till Bactor :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top