Dainese crono. Hjälp.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hejsan.

Har idag ett Lindstrands Silverstone (Strl 46) som jag trivts bra med, men under de varmaste veckorna under året är det som att åka i en bastu då det i princip är operforerat. :död

Mitt mål är att börja testa på lite BKK i år så vill ha ett rörligt ställ med bra skydd och perforering.
Så jag hade tänkt titta på något annat märke och hittade Dainese Crono racingställ. Hela framsidan är perforerad. :tummenupp Testade 48 i butik då de inte hade mindre hemma. Det satt rätt bra över bröst, mage men var tydligt för stort över benen. Tror ni 46 blir för litet? Jag måste nämligen beställa över nätet då inga företag i närheten har små storlekar hemma längre.... :dummer

En annan fråga är om någon har erfarenhet av stället i fråga? Om det är ett bra ställ, om perforeringen räcker? Är skydden tillräckliga jämfört med t.ex. Laguna seca stället. Har noll erfarenhet av Dainese alls så alla åsikter är bra! =)

Tacksam för hjälp. :)

Må gott.

Här är stället.
http://images3.revzilla.com/product_images/0043/0748/dainese_crono_perforated_race_suit_black_black_anthracite_detail.jpg
 
Last edited:

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Linköping
Hoj
triumph daytona 675
Hej, Var inne på att beställa crono/laguna förra året men det fanns tyvärr inte i min storlek, testade båda skinnställen på beviks i Linköping storlek 50 o det satt bra i överkroppen, men som du säger så satt det lite löst vid midjan o neråt. Hade jag haft hockeylår vilket jag inte har så hade jag burit upp det galant. Storlek 48 satt som ett korvskinn inte alls komfortabelt, (testade det på en hoj). men i övrigt så tycker jag dainese gör riktigt fräsha o bekväma skinnställ, lånade ett crono av en kompis. Idag äger jag ett Alpinestar st 52 helställ, Väger nätta 80kg och är 181cm lång.

Lycka till.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Okej. Kanske skulle gett mina mått. Är 175 cm och 67 kg... Inte särskilt storväxt alltså :) Men jag får helt enkelt chansa eller kolla efter annat. Man upplevde dock direkt skillnad i rörlighet mellan Dainse-stället och lindstrands. Bekvämt var det också.

tack för hjälpen. :)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Har provat ett Crono även jag och upplever samma som ni ,, finns ingen storlek som passar, jag är lång-smal och detta ställ verkar bara finnas i "Kubik-form"
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Tänk på att ett nytt skinnställ ger med sig nästan en hel storlek!
Köp hellre ett ställ som sitter som ett korvskinn än ett som sitter för löst!
Tänk också på att Dainese är i första hand gjort för klena små italienare så storlekarna är små!
Ska du handla på nätet utan att prova så ta dina mått och kolla på D:s hemsida för "översättning"!
Jag har kört Daineses prylar under många år och är j*kligt nöjd.
Dainese har faktiskt ett "specialsortiment" med lite varierande storlekar/modeller som tyvärr inte allt för ofta finns hos mindre handlare. Lelles i Uppsala har dock det mesta i storleksväg hos Dainese att testa.
Hittar du inget helställ så är dagens delade nästan lika bra! Jag skulle kanske inte tävla i det men den vanliga svenne på BKK dagar hanterar det utan problem (jag vet, har testat några gånger nu... :tungan)
Jag själv är 1.80 och väger 0,1ton så jag får köra strl58 i jacka och 52 i byxor.
Helstället, Dainese Kirishima R, fick bli 60 bara för att jag skulle slippa prata i falsett när jag har det på mig...
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Okej. Kanske skulle gett mina mått. Är 175 cm och 67 kg... Inte särskilt storväxt alltså :) Men jag får helt enkelt chansa eller kolla efter annat. Man upplevde dock direkt skillnad i rörlighet mellan Dainse-stället och lindstrands. Bekvämt var det också.

tack för hjälpen. :)

Lelles har ju det här stället du söker i storlek 46, du kan säkert skicka tillbaks det om det ej passar.:tummenupp
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ja man har ju gjort misstaget en gång att köpa en storlek som satt "bra" i butik men som sen töjde sig åt alla möjliga j***a håll tills man såg ut som michelinmannen :brinnerup Så denna gång får jag stå ut lite i början känner jag då det som ni säger töjer sig en hel del. :) Men jag är ju liten och klen så det kanske passar mig perfekt :hihi

Lelles har ju det här stället du söker i storlek 46, du kan säkert skicka tillbaks det om det ej passar.:tummenupp

Toppen det ska jag kolla upp :tummenupp

Vad rullar du med för ställ Pär, som sitter lite i samma sits vad gäller passform?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Vad rullar du med för ställ Pär, som sitter lite i samma sits vad gäller passform?

jag åker i ett Berik ställ som är på gränsen till för kort stl 52, jag är 185 lång och 83kg tung. stället sitter tight och fint (snart 9 år gammalt) men det klämmer pungen min och stramar i knäna. så jag är i köp tankar men det lutar åt måttsytt istället.

PSi, Gimoto eller liknande.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Klämmpung är inte niz! :crash Men måttsytt är nog fina grejor dock något som kostar sina pengar kan jag tänka mig?
Har inte kollat in Beriks ställ faktiskt. Hört att dem är rätt styva i lädret och tar lång tid att mjukna till sig men sen är dem skitbra.
Får se vad som sker men jag tror nog att jag kommer landa i ett dainese. :)

Tack för svaren!
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Drick mer bärs så ska ni få se att det jämnar ut sig vid midjan!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top