Vad är minimilängd för tung mc-körkort?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Är det någon som vet om det finns någon minimilängd för tung mc-kort?
Säg att jag är 150cm lång och har ordnat en tung mc som jag når ner till backen på, den ska självklart uppfylla kraven för tung mc-kort. Får man ta kortet då med den för att sedan få köra vilken tung hoj som helst?
Själv är jag 189cm så detta gäller inte mig :)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Som Ulvhamne skriver så finns det ingen gräns för längd. Inte för vikt heller för den delen:tummenupp Bara hojen som sätter gränsen;)
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nej, det finns ingen sådan gräns.

Vore ju märkligt om det inte fanns nån typ av gräns, det finns gräns för polis och säkerhetspersonal.
Men jag säger inte att du har fel. Själv så tycker jag att det vore lite dumt om en kortvuxen fick köra en Yamaha Superteneré 1200 :) Jobbigt för handlaren om Nisse vill komma in och provköra, säger man nej så kan man ju åka dit för diskriminering.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Vore ju märkligt om det inte fanns nån typ av gräns, det finns gräns för polis och säkerhetspersonal.
Men jag säger inte att du har fel. Själv så tycker jag att det vore lite dumt om en kortvuxen fick köra en Yamaha Superteneré 1200 :) Jobbigt för handlaren om Nisse vill komma in och provköra, säger man nej så kan man ju åka dit för diskriminering.

Det är ju dessvärre i princip omöjligt för en som är under 150 lång att köra en vanlig super tenere.. Dvs utan att anpassa den.

Ett fordon ska kunna framföras på ett säkert sätt och det är väl enda gränsen som finns. Det finns ju folk utan armar som kan köra bil, då går det att anpassa en mc för i princip de flesta också. Särskilt om problemet är längd. Bara det finns intresse och pengar så löser sig allt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vore ju märkligt om det inte fanns nån typ av gräns, det finns gräns för polis och säkerhetspersonal.
Men jag säger inte att du har fel. Själv så tycker jag att det vore lite dumt om en kortvuxen fick köra en Yamaha Superteneré 1200 :) Jobbigt för handlaren om Nisse vill komma in och provköra, säger man nej så kan man ju åka dit för diskriminering.

Tja, är man riktigt kort kan det ju vara svårt att klara av körkortet, men någon hård gräns finns inte. Den enda storleksgränsen för att åka på MC är att barn måste nå ner till passagerarpinnarna för att få åka med bakpå.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
E väl bara att göra motorbyte på en minimoto. 600cc sporthojsradfyra borde ju funka bra. Eller varför inte en 500cc 2-takt?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
E väl bara att göra motorbyte på en minimoto. 600cc sporthojsradfyra borde ju funka bra. Eller varför inte en 500cc 2-takt?

Haha, ska man då köra lagligt och regga in så blir det ju svårt då effekt/viktförhållandet blir långt långt över gränsen:D Men låter som en bra plan:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha, ska man då köra lagligt och regga in så blir det ju svårt då effekt/viktförhållandet blir långt långt över gränsen:D Men låter som en bra plan:tummenupp

Skulle ju bli en helt galen hoj att göra... I like it! :hihi
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Gränsen är 148 centimeter.

Under det räknas man som ponny, och ponnysar får inte köra mc.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
nja, jag vet inte.. jag har två kompisar som är sjukt kort, en är 148cm och en är 145cm båda har tungt mc-kort..
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Vist har man oddsen emot sig om man är kort. Var handledare till en kortväxt kompis för ett år sen. Innan han blev hojvan var den långsamma hinder banan ett helvete för honom. Nu var han ju iaf stark så fick han slagsida så brottade han upp den igen iaf. Fast en kort svag person har ju inte mycket att säga till om när den börja luta :-S.

Man fick ju upp ett extra öga för vad de kämpar med som en annan slapp.

Om jag skulle bli av med kortet och tvingas ta om det skulle jag get mig fan på att klara manöverprovet med en riktig kromsläde:3freak. Med fotplattar och all annan gayotypisk utrustning de kan komma med bara förr att jävlas.:yoparty
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jämföra ett uppdrag med ett utövandegodkännande är kreativt.
Jag har svårt att tro att någon skulle ha något emot att en kortvuxen person försökte hålla en gräsbrand i schack medan den väntade på brandkåren?

Vad skulle Roberts Pershing Wadlow haft för hoj förresten?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Själv är jag 189cm så detta gäller inte mig :)

Som vanligt så är det inte brevskrivaren som är med i filmen...?


Det var en gubbe som vann Paris -Dakar några gånger på 80-taler ( Gaston Rahier ?)
Han var tvungen att stå bredvid hojen när han startade, eftersom han inte nådde ner till marken.
När han väl kom upp så gick det undan :yoparty'

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/...fRBaF5DOpN7URbUGrARxrXvp _-0XMYT2kk6AHZEEE7X


Vid 0:40 så äntrar 1,59 cm Gaston sin GS för att kicka igång den...



Han inledde sin karriär tidigt sjuttiotal med dåtidens korta fjädringsväg och stående dämpare, och klev helt sömlöst över till cantilever och nya decimetrar varje år.

Redan på de låga hojarna var han grym på den körteknik som senare kom att kallas "bodyleaning" - han vispade mycket sällan ut med fötterna, utan höll sig på fotpinnarna och balanserade upp hojen med överlivet.

Går att lära sig mycket av att se gamla filmer med honom.

Dog i jävla cancer 2009, förövrigt.
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top