A2 Körkort

tjorven12

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Jag önskar... (Drömhoj - HD Forty-Eight)
Hejsan!

Går i banorna att ta a2 körkort och har såklart lite frågor angående det!

Jag har i princip ingen erfarenhet av hoj tidigare och undrar hur många lektioner på körskola man kan förvänta sig att behövas för att gå vidare och klara uppkörningen?
Jag har lätt för att lära mig och klarade exempelvis bilkörkortet på 3 (helt värdelösa) lektioner.

Jag är 22år och därför siktar jag på a2 kortet. Jag har läst att jag exempelvis kan köpa en lite kraftigare "vanlig hoj" och sedan strypa den för att den ska vara laglig att köra på a2 kortet. Är det alltså möjligt på de flesta hojar? och förstör man inte hojen om man sedan skulle ta bort strypningen? (Snackar custom-hojar generellt då det är det jag vill ha sedan) Exempelvis HD Forty Eight - Går den att strypa till ett a2-kort?

Jag bor i Tullinge i södra Stockholm. Har ni några bra erfarenheter utav körskolor i närområdet?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Ni är hjärtligt välkomna med generella tips om ni har några som ligger och dammar!

MVH Victor
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Efter en snabb titt på 48an hittar jag ingen uppgift om hästkrafter, så kan inte svara på det. Du kan läsa lite här får att få veta vad du får strypa:
http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fordon-du-far-kora/

Hur många körlektioner du behöver beror på hur bra du redan är på att köra hoj, har du aldrig kört hoj skulle jag gissa på minst 6 lektioner. Du kan klara det på färre, men misstänker att lågfarten kommer ta åtminstone 2-3 lektioner, sedan är det lite köra i trafik i stad, på landsväg och sånt där kvar. Eventuellt en lektion för att du ska lära dig köra mc tillräckligt bra på en parkering för att trafikläraren ska våga släppa ut dig i trafiken om du inte ens kört moppe tidigare.

En tanke kan ju vara att glidare generellt sett är tunga as, och att strypa ner dem ännu mer än den redan ganska tvensamt tilltagna effekten gör att vikt/effektförhållandet blir väldigt lidande. En fördel kan väl vara att de borde ha en rätt platt och tidigt kommande vridkurva så de kanske klarar sig ändå med strypning.
 
Last edited:

tjorven12

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Jag önskar... (Drömhoj - HD Forty-Eight)
Jag har EU-moped kort sedan tidigare och har kört det under ca 2 år. Körde lite cross när jag var 15 med en kompis som hade, men det var ju ett bra tag sedan!

Men det verkar som om jag har överskattat antal lektioner i så fall. Det återstår väl bara att se hur det går på lektionerna helt enkelt.

Tack för svaret!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har EU-moped kort sedan tidigare och har kört det under ca 2 år. Körde lite cross när jag var 15 med en kompis som hade, men det var ju ett bra tag sedan!

Men det verkar som om jag har överskattat antal lektioner i så fall. Det återstår väl bara att se hur det går på lektionerna helt enkelt.

Tack för svaret!

Har du kört cross borde du iaf kunna växla, koppla och bromsa, så då slipper du nog att köra en hel lektion på en parkeringsplats iaf. :tummenupp
Det de flesta brukar lägga tid på är att nöta lågfart, vanlig trafik brukar hanteras rätt fort.
 

tjorven12

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Jag önskar... (Drömhoj - HD Forty-Eight)
Har du kört cross borde du iaf kunna växla, koppla och bromsa, så då slipper du nog att köra en hel lektion på en parkeringsplats iaf. :tummenupp
Det de flesta brukar lägga tid på är att nöta lågfart, vanlig trafik brukar hanteras rätt fort.

Jo det var ju ett tag sen men det kommer väl tillbaka ganska snabbt kan vi ju hoppas på :tungan
Förutom att kunna köra sitt fordon korrekt, kunna läsa skyltar i trafiken, vad är det mer utöver man bedöms på vid ett förarprov?
Lågfart, hålla avstånd, placering inom körbanan? Något annat som man tränar lite extra på utöver vanligt bilkörkort?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo det var ju ett tag sen men det kommer väl tillbaka ganska snabbt kan vi ju hoppas på :tungan
Förutom att kunna köra sitt fordon korrekt, kunna läsa skyltar i trafiken, vad är det mer utöver man bedöms på vid ett förarprov?
Lågfart, hålla avstånd, placering inom körbanan? Något annat som man tränar lite extra på utöver vanligt bilkörkort?

Lågfarten är att puttra runt på en konbana i gångfart. Knepigare än vad det låter.
Sedan är det bromsprov och undanmanöverprov på konbana, samt slalomkörning på konbana.
Det är säkerhetskontroll av fordonet med, oftast bara någon viss del av kontrollen, typ bromsar eller elsystem.
Sedan är det ut i trafiken och köra, om du inte misslyckas med någon av ovanstående. I trafik är det placering på väg, avstånd till fordon och allt annat vanligt, som uppsikt och bromsberedskap.

Kunskapsprovet är samma som för bil, men med några frågor specifikt om motorcykel.

Sedan är nivån man behöver klara för att få körkortet inte att kunna köra sitt fordon korrekt, utan att man ska kunna framföra det utan fara för liv och lem. :hihi
Man bör med fördel gå vidareutbildning på bana efter att ha fått körkortet om man vill lära sig att framföra fordonet korrekt.
 

tjorven12

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Jag önskar... (Drömhoj - HD Forty-Eight)
Lågfarten är att puttra runt på en konbana i gångfart. Knepigare än vad det låter.
Sedan är det bromsprov och undanmanöverprov på konbana, samt slalomkörning på konbana.
Det är säkerhetskontroll av fordonet med, oftast bara någon viss del av kontrollen, typ bromsar eller elsystem.
Sedan är det ut i trafiken och köra, om du inte misslyckas med någon av ovanstående. I trafik är det placering på väg, avstånd till fordon och allt annat vanligt, som uppsikt och bromsberedskap.

Kunskapsprovet är samma som för bil, men med några frågor specifikt om motorcykel.

Sedan är nivån man behöver klara för att få körkortet inte att kunna köra sitt fordon korrekt, utan att man ska kunna framföra det utan fara för liv och lem. :hihi
Man bör med fördel gå vidareutbildning på bana efter att ha fått körkortet om man vill lära sig att framföra fordonet korrekt.

Det där gav mig en väldigt tydlig bild vad man skall lägga lite extra kraft på när jag väl är på körskolan!

Tack så jättemycket för svaret ännu en gång :)

Nu längtar jag ännu mer till att äntligen få börja köra igång!
Tack för motivationen också :bow
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top