PayPal affär, lurendrejeri?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Någon som vet om det fortfarande går att bli lurad via ett Pay Pal konto, när någon ska betala mig en större summa för en vara som sedan ska hämtas upp av fraktbolag?
Vad jag kan minnas så har eller förekommer det bluffar där man kan se summan pengar på PayPal kontot och när lämnat varan ifrån sig så dras pengarna dras tillbaka på något vis eller aldrig existerade i verkligheten på kontot på något märkligt vis.
Jag lämnar inte över någon info alls osv, det hela känns skumt när de ber om adress där varan kan hämtas efter PayPal betalningen.
Ända jag uppgett är Polisens adress, där kan vi gärna mötas.
Personen prutar inte utan accepterar priset, ber dock gärna om fler bilder.
När jag skrev att jag inte har PayPal (vilket jag egentligen har) så fick jag till svar att det var ända sättet han kunde betala utomlands ifrån och landet köparen påstår sig komma ifrån och vill ordna transport till är Polen. Ett tattar land, jag vet. Många vänliga och ödmjuka då jag själv varit där en gång men också många tjuvar och banditer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns väl några olika sätt... Det vanligaste är att du får ett mail som ser ut att komma från paypal, och när du klickar på en länk i det så öppnas en sida som ser ut som paypal men inte är det, och där står ett kontosaldo. DVS det har aldrig hamnat något på ditt konto. Brukar vara någon variation med att det tar en stund innan pengarna når dig eller nåt sånt dumt med i spelet här också.
Släpp inte ifrån dig någon vara innan pengarna hamnat på ett bankkonto under din kontroll skulle väl vara mitt råd. Och logga in på det kontot den vanliga vägen, inte via några mail eller länkar du får av någon annan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och jag tror som gamepad här ovan att det är en scammer...
Annars kan du ju påpeka att du godtar överföring via Western Union. :hihi
Det går garanterat att föra över pengarna där.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Och jag tror som gamepad här ovan att det är en scammer...
Annars kan du ju påpeka att du godtar överföring via Western Union. :hihi
Det går garanterat att föra över pengarna där.

Jag trodde i min enfald att man kunde göra banköverföringar mellan olika länder.
Hänvisa till Paypal, aldrig livet att göra affärer vid sådant krav.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
En utländsk köpare, korrespondans över email, PayPal-betalning, varan ska hämtas av nåt fraktbolag, vanligen utländskt...... Well, kanske den äldsta nu förekommande bluffen.
Några pengar kommer du aldrig se röken av, inte heller din hoj om du lämnar ifrån dig den.

Avbryt all kommunikation genast, lämna inte ut några uppgifter om dig, din hoj eller i synnerhet några kontouppgifter.
Du har redan ställt rätt kontrollfrågor - svaret borde vara ganska uppenbart... Varför skulle en polack köpa en motorcykel i Sverige och transportera den till Polen utan att ens ha sett den annat än på bild? Varför vill han betala den för det pris du begär utan minsta prutförsök eller tjafs? Varför kan inte han göra som miljontals andra människor kan, överföra pengar via det traditionella banksystemet?
Well, I rest my case...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Beroende på lite vad det är hade jag nog inte gjort en affär så.

Nu skriver du ju inte vad det är för vara men ytterst få saker är väl ekonomiskt försvarbart att köpa i Sverige och transportera till Polen.

Med det sagt, om du bara ser till att logga in på Paypal den rätta vägen så du är helt säker på att det är ditt riktigt konto, och sedan se till att få över pengarna till ett konto som endast paypal själv har möjlighet att kunna veta om, så borde det vara riskfritt. Det kan ju vara så att köparen inte heller vill lämna ut sitt kontonummer som man måste göra vid regelrätta banköverföringar.

Men hursomhelst hade jag ställt mig frågan varför köparen handlar från Sverige.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Som sagt, en av de klassiska blocketbedrägerierna. Det är bara att skicka mailen direkt till sopkorgen.

Trådar om utländska "köpare" som vill betala med PayPal är ett lika säkert vårtecken som att folk börjar gnälla på höga begpriser.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Du kan överföra mellan länder, kallas iban kod/kontonr. Det finns nånstans på din internetbank. Alltså det är en internationell variant på dit nuvarande kontonr. Som att lägga tikl +46 till ditt telenr
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
Exempel på hur man kan göra för att lura någon:
Om du levererar en vara till en icke "confirmed address" så kommer PayPal att betala tillbaka pengarna om mottagaren hävdar att varan aldrig levererats (och du inte kan bevisa detta, vilket är svårt).

Betalningen kan vara gjord med ett stulet PayPal-konto, men det har egentligen ingen betydelse. Om du skickar till en icke "confirmed address" så kan du råka ut för att pengarna dras tillbaka.

Om transporten av varan ordnas av köparen så har du inte levererat till en "confirmed address".
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag betalar till utlandet flertalet gånger per år och det är bara att se till att ha Iban-nummer.
Har han Paypal så har han således även Visa-kort eller dylikt= då har han konto på en bank och då kan han även betala till utlandet.
En scam med andra ord.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Hade aningar redan från början att detta inte kändes rätt, tidigare även hört hur folk blir kontaktade via sms eller mail på engelska när de gäller köp och sälj.
Jag tog mig ändå lite tid att besvara hans mail och kom även själv med egna ideer och krav hur jag vill ha affären gjord. .
Han påstod att han inte har internetbank, men PayPal finns.
Jag mena också på att det finns fysiska banker och att han så fall kan få BIC och SWISS nr att göra en betalning till.
Plötsligt är det tyst från vederbörande.
Till sist använde jag mig även av google translate och skrev ihop nåt skit på Polska, inte speciellt vänligt.
Inte ett svar.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Hade aningar redan från början att detta inte kändes rätt, tidigare även hört hur folk blir kontaktade via sms eller mail på engelska när de gäller köp och sälj.
Jag tog mig ändå lite tid att besvara hans mail och kom även själv med egna ideer och krav hur jag vill ha affären gjord. .
Han påstod att han inte har internetbank, men PayPal finns.
Jag mena också på att det finns fysiska banker och att han så fall kan få BIC och SWISS nr att göra en betalning till.
Plötsligt är det tyst från vederbörande.
Till sist använde jag mig även av google translate och skrev ihop nåt skit på Polska, inte speciellt vänligt.
Inte ett svar.

Tips:

Google han e-postadress.

Gjorde det när en kamrat fick "fint" erbjudande från utlandet på en blocket-annons där Paypal var krav/önskemål.
Det var ett solklart fall av bedrägeri.

Lämna gärna ut e-postadressen så man kan varna andra.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
http://www.spokeo.com/reverse-phone-lookup/search?p=0799449417&sea8=t104

Inget reggat nummer, men det kan såklart vara ett kontantkort (antar jag?), är i vilket fall ett mobilnummer enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Telephone_numbers_in_Poland men det är ju ganska väntat hos en privatperson år 2015.

Inget som ökar förtroendet för killen dock. Skulle vara extremt försiktig, speciellt med tanke på alla andra varningssignaler. Skulle du få pengar till paypal konto och du verifierar att dom verkligen är där skulle jag inte räkna pengarna som i hamn innan dom har hamnat på ditt konto, vet inte hur det funkar om paypal är kopplat till ens bankkonto eller visa, då kanske dom ändå kan få tillbaka pengar.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nästa gång, se till att få in pengarna på kontot. Är det en scam så visar det sig för när du har fått pengarna så är det ju bara att plocka ut dem och sen ge fan i att skicka något. Är det ingen scam, ja då har du blivit en internetbedragare men det känns ju som att det är helt ok numera med tanke på att alla anmälningar läggs ner i brist på bevis :3freak
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top