Hyra skåpbil för att hämta hoj i Tyskland

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Lite närmare sommaren har jag tänkt köpa hoj. Kollar efter gixxer 1000 från 01-04. Såg på mobile.de att man får en 04a för samma pris som en 01a här hemma, och att regbesiktning går på typ 1700kr läste jag nånstans, inte illa. Började därför kika på olika sätt att få hem hojen. Smidigast verkar vara att ta den bak i en skåpbil. Lurigt att interneta sig fram till ett slutpris på hyra av bil dock. Någon som gjort liknande resa och kan ge tips vart man billigast hyr bil och vad det går på? Tänker mig att hyra från morgon dag 1 till eftermiddag dag 2, för att slippa stressa. Ska ju också vara tillåtet att ta skåpbilen utomlands enligt hyrpolicyn då..
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Jag har hyrt av rent a wreck tidigare... bra priser. Pyntade typ 1000kr för 1 dygn... lördag - söndag.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Mellan tummen och röven skulle jag säga minst ~5000 kr. Kollade själv priser nyligen. Hade tänkt åka Skåne-Västmanland-Skåne under ett och samma dygn, ca. 110 mil. Skulle ha kostat 2700 kr. Slutade med att jag bokade transport med Schenker istället.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Funderar om det verkligen är(läs blir) billigare i Tyskland när hojarna börjar kosta typ max 20-35´? Tycker man hittar hojar i Sverige för nästan samma pris om man nu tar även hänsyn till kostnaden
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Vill minnas att OKQ8 har billiga och fräscha skåpbilar till uthyrning. Gött att slippa släp!
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Funderar om det verkligen är(läs blir) billigare i Tyskland när hojarna börjar kosta typ max 20-35´? Tycker man hittar hojar i Sverige för nästan samma pris om man nu tar även hänsyn till kostnaden

Hittade en fräsch 04'a för motsvarande 30 500kr. Billigaste 02'an ligger på blocket för 35 000kr. Billigaste 04'an kostar 45 000kr på blocket. Alltså 15 papp mer än i tyskland. Men säg att jag hittar en 04'a för 40 000kr i sverige. Då skiljer det ändå 10 000kr mot tyska priset. Om regbesiktning kostar <2000kr och frakt hem runt 3000kr så tjänar jag fortfarande 5 lök på att hämta i tyskland.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Plus att när du väl står där i Tyskland efter att ha kört skitlångt och lagt en massa stålar på resan är det jättebra läge att upptäcka att hojen var MYCKET fräschare på bilderna :3freak
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Plus att när du väl står där i Tyskland efter att ha kört skitlångt och lagt en massa stålar på resan är det jättebra läge att upptäcka att hojen var MYCKET fräschare på bilderna :3freak

Jag är uppe i tvåhjuling nummer 8 i min karriär hittills, och ännu har inte mitt omdöme svikit mig utan det har blivit köp av de hojar jag trott att det ska bli köp av på förhand. Brukar inte vara så svårt att lista ut om man läser mellan raderna - men tyskarna kanske är luriga som fan.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hittade en fräsch 04'a för motsvarande 30 500kr. Billigaste 02'an ligger på blocket för 35 000kr. Billigaste 04'an kostar 45 000kr på blocket. Alltså 15 papp mer än i tyskland. Men säg att jag hittar en 04'a för 40 000kr i sverige. Då skiljer det ändå 10 000kr mot tyska priset. Om regbesiktning kostar <2000kr och frakt hem runt 3000kr så tjänar jag fortfarande 5 lök på att hämta i tyskland.

hyrbil tor linköping tyskland för 3000kr? hur många mil ska du köra? gissar du ska köra iaf 100mil det är ju typ 1500kr i bara soppa. . Jag håller med övriga om att köpa en hoj i Sverige om priserna skiljer så lite som 10-15 tusen. Du kan ju även försöka pruta på en hoj här hemma vilket oftast brukar gå bra
 

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Hyrde största skåpet (bakgavel-lyft) på OKQ8 i sommras för att hjälpa syrran att flytta. Västerås-Umeå ToR, torsdag-lördag eller liknande. Kostade APA! 6.3k har jag för mig, och den var inte fräsch, eller rolig att köra... Kolla efter en billig flygbiljett ner och kör hem den, eller är det fortfarande mkt snö kvar söderut?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
hyrbil tor linköping tyskland för 3000kr? hur många mil ska du köra? gissar du ska köra iaf 100mil det är ju typ 1500kr i bara soppa. . Jag håller med övriga om att köpa en hoj i Sverige om priserna skiljer så lite som 10-15 tusen. Du kan ju även försöka pruta på en hoj här hemma vilket oftast brukar gå bra

Tror inte rent a wreck kostar så mycket mer än 3 papp? Jo kommer väl först och främst försöka hitta en hoj här hemma, men vill undersöka möjligheterna att ta hem hoj från utlandet. Men ah, verkar ju inte helt solklart att man vinner så mycket på det.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Jag hittade min Gsxr i Sverige för under 40k, 1800 mil, svensksåld. Jag tycker folk övervärderar sina hojar... Gäller att inte vara för köpkåt på våren
 

Raderad medlem 61114

Guest
Har du räknat med soppan och färjekostnaderna? På tok för billig hoj för att det ska vara värt det enligt min mening. Avvakta lite till, räkna med att kunna pruta 5 papp på hojarna på blocket!

Jag gav f ö 34000 för min k3 med pcIII, helsystem, nya däck, 3500 mil i höstas...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det blir lätt 8-10tkr att hämta en hoj i Tyskland. Hyra skåpbil, bränsle, färja/bro, mat, inreg, tid, dyrare ägandekostnader i form av dyrare försäkring och lägre andrahandsvärde samt då risken att hojen inte motsvarar det skick man förväntar sig.
Ska man importera så bör prisskillnaden vara åtminstone 30-40tkr. Annars är det inte värt der! Är skillnaden mindre än så är det nog värt att ha lite is i magen och vänta på rätt hoj alt pruta lite.

Det är knappt lönt att importera bilar som kostar runt 100tkr från Tyskland. Prisskillnaden är inte tillräckligt stor mot Sverige. Enda fördelen med Tyskland är att utbudet är större och söker men vissa speciella maskiner så är det lätt värt det. Tex unika hojar eller bilar.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Hittade en fräsch 04'a för motsvarande 30 500kr. Billigaste 02'an ligger på blocket för 35 000kr. Billigaste 04'an kostar 45 000kr på blocket. Alltså 15 papp mer än i tyskland. Men säg att jag hittar en 04'a för 40 000kr i sverige. Då skiljer det ändå 10 000kr mot tyska priset. Om regbesiktning kostar <2000kr och frakt hem runt 3000kr så tjänar jag fortfarande 5 lök på att hämta i tyskland.[/QUOTE
Ligger en k4:a på gixxer.se facebook sida för 36000. 2700 mil.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Hittade en fräsch 04'a för motsvarande 30 500kr. Billigaste 02'an ligger på blocket för 35 000kr. Billigaste 04'an kostar 45 000kr på blocket. Alltså 15 papp mer än i tyskland. Men säg att jag hittar en 04'a för 40 000kr i sverige. Då skiljer det ändå 10 000kr mot tyska priset. Om regbesiktning kostar <2000kr och frakt hem runt 3000kr så tjänar jag fortfarande 5 lök på att hämta i tyskland.

Kolla också vad skillnaden är i försäkring under den tid du tänkt äga hojen samt det lägre andrahandsvärde som en privatimporterad hoj ger.

Missförstå mig rätt! Rätt hoj är definitivt värd att hämta på kontienten, men finns det gott om utbud härhemma är det kanske en dumhet i snålheten.

Polarn hämtade hem en Bimota DB2SR (under 200 tillverkade totalt = värt att leta i EU) från södra tyskland för x år sedan och hyrde då skåpbil. Bara att prata med firman så de ger ett OK på att färdas i Europa. Har med firmans och ditt försäkringsskydd att göra. Speciellt England är lite egna i sitt försäkringsskydd, där namnges förare som ok enligt försäkring. Tyskland är lite som vi, bilen försäkrad? Alla får köra. Särskilt dokument bör nog medtas. Glöm inte att Svensk försäkring inte gäller i Danmark utan att du kollat med bolaget innan (vill jag minnas.. vad säger Skåningarna?)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dessutom bör ju utbudet på blocket öka rätt markant snart. Då ökar ju chansen att det finns en hoj i rätt prisklass.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Tänk också på att det kan ta rätt lång tid att få alla papper på plats. Ursprungskontroll m.m. kan ta några veckor. Kolla också upp hur lång väntetid det är hos Bilprovningen för att boka en regbesiktning. Jag tog hem en Ducati från England för ett par år sedan och då var det 2-3 månaders väntetid... Till slut fick jag en tid inom en månad ca 15 mil hemifrån.. Det kan ju vara rätt surt att bara ha hojen ståendes i garaget väntandes på nya skyltar medan solen lyser och man vill ut och köra.

Det har kanske blivit bättre nu med avregleringen. Men problemet då var att det var så pass få stationer som hade rätt behörigheter för att kunna godkänna en importerad mc.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top