Funderingar om hojval

gsx_

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2014
Ort
Karlstad
Hoj
gsx 600f -98
Hallå

har lite funderingar vilken hojkaraktär man ska byta till vid nästa köp

mina dagsturer brukar ligga mellan 20-50 mil

älskar kurviga vägar och brukar sällan komma över 170 -180 på mina turer.

har inte fått tillfälle att test köra nån direkt sporthoj.

funderat på fighter eller sporthoj.

kör sport-touring hoj nu och är rätt trött på det. :3freak

undrar om ni vill ge mig lite synpunkter och kanske andra infallsvinklar vore det snällt :confused::Bugar

vet inte om det här är rätt forumsdel att posta i så ni får gärna rätta mig om den ligger fel :7peta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Provkör en sporthoj, känns sittställningen okej och du kan leva med försäkringen är det mysiga hojar. Nackdelen är väl att det tenderar att gå rätt fort på dem, och de är absolut roligast på bana. (Åas gäller det väl allt utom krompråmarna)...

Fighters är lite jobbigare att köra fort med, men rätt fajter är skoj att kränga runt på småvägar med, och har skönare sittställning och ofta lite mer allmännyttig utväxling.

Båda funkar utmärkt på krokiga vägar i 20-50 mil. :hihi
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Varken sporthoj eller fighter låter bekvämt i 50 mil i mina öron. Har aldrig ägt en sporthoj så jag vet ju såklart inte men jag inbillar mig att en sporthoj är mindre bekväm än en fighter iaf och en fighter har jag ägt.
Tror nog att om du kör mest såna långa resor befinner du dig i rätt kategori redan. Vissa glidare är sköna att åka långt på också.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Vad har du för budget?

En MT-07 kanske? Eller någon form av nakenhoj med en liten kåpa... typ FZ6-S/FZ1-S.

Finns ju en uppsjö av hojar, det är plånboken som brukar vara gränsen.
 

gsx_

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2014
Ort
Karlstad
Hoj
gsx 600f -98
budgeten är 50-60 tusen . har faktiskt funderat på en fz1-s men har hört av folk att de har en anningen karaktärs lös effekt kurva men kanske har fel ? :va
 

gsx_

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2014
Ort
Karlstad
Hoj
gsx 600f -98
en fråga till när jag endå tjattar håll i huvudet på er :D Är det stor skillnad i komfort från märke till märke när det gäller sporthoj ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
en fråga till när jag endå tjattar håll i huvudet på er :D Är det stor skillnad i komfort från märke till märke när det gäller sporthoj ?

Det är rätt stor skillnad i hur man sitter på dem ja. Provsitt en hel hög, och provkör så många du lyckas med. :hihi
Personligen tycker jag sporthojar har ett oförtjänt dåligt rykte vad gäller sittställning, men så är jag också rätt lång och kan sitta rätt upprätt på sporthojar. I gengäld tycker jag de flesta glidare är obekväma som fan.

Den största nackdelen med sporthojar är att de inte riktigt kommer till sin rätt förrän nånstans runt 120 km/h, det är då de känns som om de börjar komma igång lite.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Sporthoj eller Streetfighter (Nakenhoj)? Känns som att man frågar sig detta inför varje säsong tycker jag....
Jag brukar ofta argumentera med mig själv kring detta. Kör man mycket landsväg/motorväg i hög fart ex vid långa pendlingar så är det bättre med kåpa. Kör du mestadels kortare turer, knixiga vägar så tycker jag
att en upprätt hoj som en streetfighter är skönare/bättre. Den är oxå smidigare i städer/tättrafik tycker jag, bättre kontroll. Sen är ju försäkring alltid ett + och värt att väga in i förhållande till hur många mil man bränner på en säsong.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag vet inte om det är fel på mig, men jag tycker man sitter bra och bekvämt på en Sporthoj.
Har man lite bålstyrka och kör lite aktiv så är de perfekta hoj.
Sporthojar är optimalt balanserade och då kan man åka avslappnat och tryggt , -det ger komfort på långa resor på mindre vägar.

böjda armar, håll löst i styret och låt hojen göra jobbet.
Satsa på en sporthoj !!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Fz1-n! :yoparty Toppenhoj med bra effektkurva. kul upp till de hastigheterna! Inom din budget. :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
sporthojar är de säkraste hojarna, -det är förarna som är farliga :confused:
 

gsx_

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2014
Ort
Karlstad
Hoj
gsx 600f -98
randonnörd- jag tycker personligen att det alltid är förarna som är farliga. menar man kan köra ihjäl sig eller köra ihjäl någon annan trafikant med en 400 från 83. handlar om gasrullen och vilken mognad personerna har i huvudet när det gäller hänsyn till andra trafikanter:rolleyes:
 

gsx_

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2014
Ort
Karlstad
Hoj
gsx 600f -98
btw när det gäller provkörningar. är det att gå till återförsäljare och höra om provkörning ? Menar folk brukar inte vilja att folk provkör deras hojar och jag förstår varför! :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
btw när det gäller provkörningar. är det att gå till återförsäljare och höra om provkörning ? Menar folk brukar inte vilja att folk provkör deras hojar och jag förstår varför! :D

Sporthojarna är mer sällsynta att kunna provköras, och brukar mest bara finnas på provkörningsevent som tillverkarna ställer till med, om det inte är fråga om begagnade hojar, då kan det nog vara lättare.
Men ja, ring runt till handlare och hör dig för om det finns någon möjlighet att provköra.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Personligen så tror jag en FZ1-S passar dina önskemål. Effektkurva som är mild? Det är nog utifrån vad man själv tycker... jag själv inne på en sådan förra året och tror fortfarande det skulle vara en grym allround hoj. Men jag gillar sporthojar och jag fick en bra deal på en gsxr därav köpet.

Även om jag skulle ha en gsxr eller en FZ1 så tror jag inte hojen sätter begränsningar... det finns folk på gamla hojar som kör cirklar runt mig på banan.

Vill du ha en hoj som har karaktär, köp en V-twin =)
 

gsx_

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2014
Ort
Karlstad
Hoj
gsx 600f -98
Det är sant:) längtar tills man kan byta upp sig:rofl :banana. hoj med 86 hk och typ 0 vrid är inte så rockigt längre ! :gnissla
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Speed Triple





EDIT: Därför att det är en trevlig, pålitlig och rätt kvick hoj som är erkänt kul att köra. Naket och rakt styre innebär att man håller sig i moderata hastigheter, dvs det måste inte gå 200+ för att vara kul. Billig att äga också skulle jag tro. Motorn är skitmysig (får även jag erkänna som gillar tvåcylindrigt) och har trevligt ljud.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top