Mer hårddsik, hur bäst lagra stora mängder?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Mer hårddisk, hur bäst lagra stora mängder?

Jag behöver köpa mer lagring, har 10 TB fördelat på 6 diskar idag varav 3 externa.
4tb är spegel/backup.
I år lär jag behöva minst 1TB till, +1 i spegel också.

Visst det är ju bara att köpa en extern till men det blir ju en skog av lådor till sist.
seagate har släppt en 8TB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2919802
Men jag har inte haft seagate på många år och har ingen känsla för kvaliten,
nästan alla mina diskar är samsung och jag är väldigt nöjd.

ja, tips på masslagring önskas..

just det, kan inget om raid, har bara plockat på mer disk eftersom åren gått.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nej ingen nas
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mer anvancerade nasar har hotswap (du kan byta disk "i farten"), mer avancerad rättighetsstyrning (om ni är många användare), kraftigare processor etc etc.

För hemmabruk för att lagra bilder och annat ickehemligt räcker det med nåt ganska simpelt, men jag skulle nog inte ta den billigaste skiten.

R2: Om du inte har någon NAS så är det en sån + några feta diskar som du behöver. Där kan du enkelt sätta upp olika varianter av spegling (raid) backupjob och annat.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ok, tack för tipsen, ska överväga nas men är inte sugen på en burk till.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ok, tack för tipsen, ska överväga nas men är inte sugen på en burk till.

Det blir inte en burk till. Du kan trycka in dina USB-diskar i nasen eller om du vill koppla på som direkt på nasen.
Brukar finnas ingång för minst en.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Backup
det som spelar roll är att det ska va stabilt och inte allt för dyrt.

Har istort sett bestämt mig för ännu en extern, Samsung D3 Station 6TB, men lyssnar gärna på mer input.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När du säger backup, menar du att du har även har datat lagrat på annan plats så att det finns på två separata ställen samtidigt? Det är svårt att ge några bra konkreta råd om man inte vet förutsättningarna.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
När du säger backup, menar du att du har även har datat lagrat på annan plats så att det finns på två separata ställen samtidigt? Det är svårt att ge några bra konkreta råd om man inte vet förutsättningarna.

ja precis så, backup av data som finns på annat ställe också.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bara frågade eftersom många tar "backup" till extern hårddisk, raderar sen lokalt, och nöjer sig med det - och kommer (numera kom) till mitt jobb och frågade om datat gick att rädda när hunden dragit externa disken i golvet.

Annars är en Synology NAS (i vilken raid1/raid5 konfiguration som helst) rätt smutt. Att återskapa datat kan göras i vilken fakeraid'ad dator som helst - så det behöver inte ens vara en Synology DSM. Använd bara inte SHR på diskarna dvs Synologys egen simple-setup (propriärt filsystem) utan kör vanlig raid5.

Jag själv kör en HP N54L med 4x3TB 3,5" + 4x500GB 2,5" i raid5 med XPenology Boot med Synology DSM'ens originalmjukvara både som NFS för ESXI och SMB för diverse backuper.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ett IBM XIV eller SONAS kanske är overkill att rekommendera då? :D

Nåt att tänka på när man RAID:ar upp diskarna, är hur snabbt man vill kunna komma tillbaka till ursprungsläget (att alla diskar är i synk igen). Vissa av RAID-nivåerna är mer komplexa och ger iofs mer användbar diskyta, men på bekostnad av lång restore-tid om en disk har bytts ut. Det är kanske inget problem med en hemmamiljö, men värt att ha i åtanke. RAID1 är enkelt och rättframt att köra och använder man Linux, kan man lätt använda en specialare med RAID10. Jag har använt RAID5 i någon konfiguration, men den tar flera dygn att reparera sig om strömmen brutits plötsligt eller en disk fallerar (det senare har dock inte hänt ännu tack och lov - jag kör med standbyfunktion som spinner ner diskarna när de inte använts på en stund).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Både raid1 och raid5 är "uptime". raid1 är ju begränsat till enskild hårddisks storlek medans raid5'ans storlek växer med antalet diskar. "Reparation" dvs paritets/integritets-kontrollen får ta den tid det tar. Risk finns dock under återskapningen att ytterligare en disk torskar - och man lär ta fram backupen - om den existerar. :tummenupp
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Halkade in här av en slump...
Internet börjar ju numera bli så gammalt att många intressanta hemsidor och då förstås all dess information försvunnit, pga ägarens ointresse eller nåt sånt.
Äger en Vespa 1960 som ska restaureras (bara varför jag äger den är en historia i sig) och det fanns i DE en sajt med mängder, menar mängder av intressant info om gamla Vespor, sannolikt Europas bästa sajt i ämnet...
Nu har ägaren skrotat sidan och raderat allt..Inget kvar, han har enl uppgift inte ens själv kvar någonting.:gnissla
Bara en sån sak är en anledning till att lagra bra-å-ha-grejer i datorn.
Det mesta som jag betraktar som oersättligt är lagrat på externa diskar (1.5+2Tb) men det blir ju stadigt mera att lagra..
Har en NAS man kanske skulle kunna använda som backup???
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top