Helt ny & ska skaffa A2. Behöver hjälp med hojval

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har tänkt att skaffa kraschpuckar, bör man ha på framgaffel, vid bakdäck och en på var sida motorn är det bäst och kanske styrändar?
Jag vill ju gärna köra på det där tänket, och då ger ju street triplen mig en kittlande känsla av att bara tänka på den och då har jag inte ens suttit på en eller kört en motorcykel.
OM jag skulle ha något annat för att kunna vara mindre orolig för repor så skulle den får kosta 10-15k och då kan de lika gärna få vara en cross. annars skulle jag inte ge 15-25k för något som jag köper för att kunna välta med, känns inte rätt någonstans. så en billig cross/mc för 10-15k eller t.ex. xj6 för 30-40 annars nytt.lite rörigt men ni förstår säkert iaf hur jag tänker sen om det är rätt eller fel....

Tja, det finns rätt mycket gamla lik att ha som övningshoj för 10k. Men ja, jag tycker du ska köpa en hoj du verkligen vill ha, du kommer oavsett vilken hoj du väljer ändå vilja byta om ett par år, så då kan du lika gärna skaffa en hoj som du verkligen vill ha så att du får njuta fullt ut även de första åren.
Men, det är ingen dum idé att skaffa en övningshoj som du kan kränga av helt utan förlust när du skaffar trajjan när du har kortet i näven.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
För att inte låta avskräckande så tappade jag aldrig min första hoj :)
Sen att jag tappade min andra hoj är en annan detalj.. fast de va en busmotard så det räknas inte :rolleyes:

Köp den hojen du känner att du helst vill ha/har råd med, och har du bara lite körvana från typ moppe/annan tvåhjuling eller tar det lugnt i början så behöver du inte alls tappa din första hoj :)
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
För att inte låta avskräckande så tappade jag aldrig min första hoj :)
Sen att jag tappade min andra hoj är en annan detalj.. fast de va en busmotard så det räknas inte :rolleyes:

Köp den hojen du känner att du helst vill ha/har råd med, och har du bara lite körvana från typ moppe/annan tvåhjuling eller tar det lugnt i början så behöver du inte alls tappa din första hoj :)

Härligt att höra, väldigt härligt:p:)
Hade jag haft lite körvana så hade det ju hjälp, fan om jag bara hade fått rullat på en hoj några hundra meter den här veckan så hade jag säkerligen kunnat ta ett beslut direkt vad jag känner att jag är redo för/vill göra. men dåligt med möjligheter på den fronten:/
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Tja, det finns rätt mycket gamla lik att ha som övningshoj för 10k. Men ja, jag tycker du ska köpa en hoj du verkligen vill ha, du kommer oavsett vilken hoj du väljer ändå vilja byta om ett par år, så då kan du lika gärna skaffa en hoj som du verkligen vill ha så att du får njuta fullt ut även de första åren.
Men, det är ingen dum idé att skaffa en övningshoj som du kan kränga av helt utan förlust när du skaffar trajjan när du har kortet i näven.

Det där jag skrev och frågade om kraschpuckar, har du något bra svar på det? vill ju inte punga ut 6k på kraschpuckar det blir ju mer än självrisk. de verkar ju så simpla så borde ju gå att hitta några som inte kostar mer än 200-300/paret
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där jag skrev och frågade om kraschpuckar, har du något bra svar på det? vill ju inte punga ut 6k på kraschpuckar det blir ju mer än självrisk. de verkar ju så simpla så borde ju gå att hitta några som inte kostar mer än 200-300/paret

Kolla på ebay, där brukar det gå att hitta prylarna till lagom priser.
Och ja, det är bra att ha på gaffeln, svingen och mitt på hojen. HAr du motorkåpor som sticker ut mycket kan det vara bra med skydd på dem med, men ekonomin styr ju lite, och inga skydd funkar perfekt.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Det man kan förhålla sig till är att första hojen "växer man ur rätt snabbt". (Du är ju ändå inte inne på 200hk, vilket jag kan ha svårt att rekommendera som första hoj..) Jag hade köpt något mellanting som första hoj. En fin hoj med några år på nacken, inte 100år.. Du skall ju våga gå fram till hojen utan att kexen skrattar :) Finns väl en uppsjö med beg. Steet tripplar? Med lite godis på som du heller inte slipper lägga ut dyra pengar på slipon, grepp och annan skit som är löjligt dyrt.

Köp en hoj du kan leva med i några år:) Inte fan tappade ja min 1,2 eller 3:e hoj.. Men jag kraschade med en lånehoj:gnissla
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Detta är faktiskt inget desperat försök att sälja, men jag tror att jag har en väldigt bra deal för dig. Jag har en gammal 80-tals honda cbx 750 du kan få köpa att ha som övningskörningshoj om du vill ha något billigt att inte behöva vara rädd om. Startmotorn är kass på den för tillfället men den kan jag fixa om du är intresserad av cykeln. Sen läcker den pyttelite vid ventilkåpan - i övrigt en asbra cykel. Har kört flera 30 mils turer på den och den går kanon. Min flickvän övningskörde också på den i höstas ett par gånger. Fräscha däck och bromsar. Nyligen bytt olja. Ny koppling. 1 år gammalt batteri. Du får med toppbox och sidoväskor, ifall du vill åka lite långturer. Ett plus är att den har 92 hästar och är inga problem att få upp i 200 om man vill åka fort. Den är din för 6 papp, och då kan jag köra ner den till Göteborg för de pengarna också. Tror inte du hittar något bättre på blocket för de pengarna.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Du måste ha varit med ett tag för att kunna köra vad du vill:rolleyes:inte vad alla andra tycker:D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Street Triple är oerhört lättkörd, samtidigt som den är rolig.
När du sen får köra obegränsad säljer du den 35kW reggade till någon som precis som du, letar.
Sen byter du till vad du känner för då. Det är inte ovanligt att en vill prova nåt annat, typ varje år :crash

Vad du än väljer kommer ditt liv bli till det bättre.
Lycka till med lappen, krappen.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Som vissa redan skrivit.. Köp en lättkörd hoj från 80-90-tal. Sjukt billiga att äga och du behöver inte bli allt för ledsen om du lägger hojen.
Köper du en hoj för ca 10-15tkr så får du igen i princip alla pengar ett år senare.

När du väl har körkortet så åker du runt och provkör och därefter bestämmer dig för att köpa det du gillar bäst. Det är om man ska vara logisk. Mc-körning är dock sällan logiskt utan man bestämmer det mesta med hjärtat:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tog bort, svårt hitta däck....
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ge det en liten stund. Finns inga eller väldigt få privatannonser nu och handlarpriserna är höga. Om 4-6 veckor hittar du utmärkta A2 hojar från 2000-talet för 30-35000. Jag föreslår att du tittar på tvåcylindrigt, går bra trots strypningen. Köp med hjärtat, det är roligast.
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Kolla på ebay, där brukar det gå att hitta prylarna till lagom priser.
Och ja, det är bra att ha på gaffeln, svingen och mitt på hojen. HAr du motorkåpor som sticker ut mycket kan det vara bra med skydd på dem med, men ekonomin styr ju lite, och inga skydd funkar perfekt.

okej man tackar för tipset:)
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Det man kan förhålla sig till är att första hojen "växer man ur rätt snabbt". (Du är ju ändå inte inne på 200hk, vilket jag kan ha svårt att rekommendera som första hoj..) Jag hade köpt något mellanting som första hoj. En fin hoj med några år på nacken, inte 100år.. Du skall ju våga gå fram till hojen utan att kexen skrattar :) Finns väl en uppsjö med beg. Steet tripplar? Med lite godis på som du heller inte slipper lägga ut dyra pengar på slipon, grepp och annan skit som är löjligt dyrt.

Köp en hoj du kan leva med i några år:) Inte fan tappade ja min 1,2 eller 3:e hoj.. Men jag kraschade med en lånehoj:gnissla

Först och främst härligt med de sista att du inte tappa först cyklarna;)
för de andra förslagen så känns de som att jag kan sammanfatta att jag ska försöka ha lite is i magen, minst ett par veckor men sen vill jag inte ge det mycket längre tid för jag ska ju hinna bli bra och säker på att köra innan sommaren är nådd för då blir det ju jävligt svårt att hitta uppkörningar o risk utbildningar. Det är därför som jag känner mig ytterst stressad hehe
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Street Triple är oerhört lättkörd, samtidigt som den är rolig.
När du sen får köra obegränsad säljer du den 35kW reggade till någon som precis som du, letar.
Sen byter du till vad du känner för då. Det är inte ovanligt att en vill prova nåt annat, typ varje år :crash

Vad du än väljer kommer ditt liv bli till det bättre.
Lycka till med lappen, krappen.

Om jag väljer street triplen så behåller jag minst denna sommar och även nästa. för jag är mest intresserad av det stuket på hoj och det är i mina ögon den våta drömmen av dom. visst gillar jag bobbers också vilket ingen som känner mig skulle tro men en sån skulle jag kanske kunna slå till på också nästa vinter. Mycket roligt att se fram emot, får se hur ekonomin är bara
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Ge det en liten stund. Finns inga eller väldigt få privatannonser nu och handlarpriserna är höga. Om 4-6 veckor hittar du utmärkta A2 hojar från 2000-talet för 30-35000. Jag föreslår att du tittar på tvåcylindrigt, går bra trots strypningen. Köp med hjärtat, det är roligast.

Som sagt jag känner mig stressad att komma igång. så just nu klarar jag nog inte att vänta mer än ett par veckor för att köpa men klarar jag att hålla ut längre så visst ger det säkert bättre resultat.
jag vill ju ut och öva så fort det bara går så man inte står där i slutet av juni/juli och ska ha riskutbildningar och uppkörning. då har ju detta år gått förbi:p
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som sagt jag känner mig stressad att komma igång. så just nu klarar jag nog inte att vänta mer än ett par veckor för att köpa men klarar jag att hålla ut längre så visst ger det säkert bättre resultat.
jag vill ju ut och öva så fort det bara går så man inte står där i slutet av juni/juli och ska ha riskutbildningar och uppkörning. då har ju detta år gått förbi:p

Boka riskettan redan nu om du inte gjort det.
Annars brukar det inte börja sätta ordentlig fart förrän i maj eller nåt sånt på körkortandet, så ta en stund på dig att välja hoj, hojmarknaden kommer snart att sätta fart ordentligt.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Som sagt jag känner mig stressad att komma igång. så just nu klarar jag nog inte att vänta mer än ett par veckor för att köpa men klarar jag att hålla ut längre så visst ger det säkert bättre resultat.
jag vill ju ut och öva så fort det bara går så man inte står där i slutet av juni/juli och ska ha riskutbildningar och uppkörning. då har ju detta år gått förbi:p

om du tror att du behöver körlektioner är det hög tid att boka nu, dom brukar gå åt väldigt väldigt fort, ett tips bara:tummenupp
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Boka riskettan redan nu om du inte gjort det.
Annars brukar det inte börja sätta ordentlig fart förrän i maj eller nåt sånt på körkortandet, så ta en stund på dig att välja hoj, hojmarknaden kommer snart att sätta fart ordentligt.

Sitter i en knepig sits nu med jobb och allt så har svårt att få ledigt därför kan jag inte ta de tider som finns erbjudna från de närmaste skolorna på riskettan fast det kommer lösa sig för en av dom kommer fixa tid på förmiddag också som jag ska bli anmäld på så fort de spikat en tid.
Jag är ju den där typen som om jag bestämmer mig för något så ska det ske och det ska ske så fort som möjligt. Men du har många bra råd som jag tackar mycket för och jag ska försöka göra som du säger, alltså avvakta lite. Jag har ju en raptor 700 så länge som man kan ut o trycka på med för att stilla begäret lite;P
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top