Helt ny & ska skaffa A2. Behöver hjälp med hojval

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Hej!
Jag ska ta A2 kort till våren.
Jag har ingen erfarenhet av motorcyklar (kan använda koppling osv från fyrhjulingar men det är det enda, don't hate)

Krav är alltså 35kw på motorcykeln.
Jag ska satsa på så mycket privat körning som möjligt!
Mitt stora val är om jag ska gå på en beg cykel t.e. xj6 -09 med 35kw för 30-40K eller en helt ny cykel,
De motorcyklar som jag kollar på som är nya är färdig-reggade på 35kw hos handlare och av årsmodell 2014-2015 Yama MT-07 eller Street triple. Det som får mig att tveka på mt-07an är att jag måste ha ett annat system för att kunna vara nöjd pga original ljudet och då ska man ut med ytterliggare 8-10k på de system jag tittar på annars är det en superfin cykel och jag gillar ju yamaha för övrigt.

Alternativ 2 är Triumph Street Triple även den reggad på 35kw. De verkar vara lika i storlek, vikt. Dock är kanske kraften ur denna för brutal för mig att hantera, vad tror ni som har erfarenhet? (kan tillägga att den erfarenhet jag har av kraft är väl raptor 700 om det är till någon hjälp?)
Fördel med street triplen är att jag velat haft den sedan många år tillbaka (så vore ju fint att uppfylla den "drömmen"), nackdel högre pris, högre försäkring. Jag tror inte att jag skulle känna behov av att byta system på denna utifrån de videos jag sett, verkar ha betydligt bättre ljud original än mt-07.

En sista fråga, när jag får ta mitt A-kort nästa år kan jag då bara ta bort strypningen och omregistrera sedan är cykeln helt legal och färdig att framföra på gatan?

Vore väldigt tacksam för hjälp med detta.
Hade fint
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
hej och välkommen =) så länge du hittar strypningssats till hojen du vill kolla på kan du strypa allt som har 70kw eller mindre i ursprungs effekt, sedan är det hjärtat som köper hoj efter vad lagen tillåter, men de e rimliga hojar du föreslår. köpa nytt = de kommer tappa rätt mkt i pris rätt fort. köpa begagnat = kanske står sig i pris bättre (eller ja mindre förlust vid försäljning) men du får ju beg. hoj, ingen nackdel i säg så länge den är skött som den skall.

så jag får säga: Låt plånboken och hjärnan tänka på hur dyr hoj du kan tänkas köpa, sedan går du på hjärtat (inom allt som går bra för A2), sedan kollar du upp den hojen hjärtat slår lite extra för (antingen irl eller på internet och söka info om den och eventuella brister/vanliga fel) sedan hittar man ett eller flera exemplar av den hojen man vill ha (antingen beg eller hos handlare, eller helt ny om de e de man vill ha) och så kollar man på dom, provkör om möjligt och undersöker (gärna med hjälp av mc kunnig vän) och slår hjärtat fortfarande bra när man står som spekulant på en hoj och ekonomin klickar så kanske det är dags att slå till ;)

Ang sista frågan. ja, plocka bort strypningen och åk in till reg.bes, betala pengar till dom och de inför att hojen är ostrypt och du kan framföra den som ostrypt på vägen helt lagligt (alltså hojen är laglig men de e ju klart, det är ju föraren som skall se till att framföra den på… lagligt… hum, låter inte som motorcykel :crash låt oss säga framföra den på "lämpligt" sätt :yoparty fritt för tolkning :fyllisar )
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Tackar och tack för svaret!
De hojar jag kollar på ska vara färdiga för att köra alltså strypta och klara.
Det där med värdeminskning är ju en stor grej som tar emot då jag alltid tidigare vid olika fordonsköp har köpt beg för att slippa en allt för stor värdeminskning och är allmänt ekonomisk av mig. men just att veta att jag har den helt laglig och färdig känns ju skönt så därför lutar det mot handlare. skulle annars kanske ha svårt att avgöra på en privatsåld om att är korrekt med strypning osv.

När det gäller mt-07 så har jag provsuttit en snabbis på en och känns väl helt okej höjdmässigt. vill så nära som möjligt kunna plantera båda fötter i backen på cykeln jag köper(jag är 178cm). i och med att de nämna modellerna är av samma höjd och verkar vara bland det lägsta laget i sport/touring man kan hitta så har jag nog inte någon bättre modell att leta efter ur den aspekten.
street triplen finns det ingen av i närheten så om jag åker och kollar på den så har jag till 90% bestämt mig innan jag åker för att köpa/alltså ta med släp direkt.

Jag har inte sökt så mycket efter eventuella fel på street triplen men det har inte heller dykt upp något när jag kollat efter andra saker om den. Men om någon av er på forumet vet något man ska passa sig för så säg gärna till. Sett att det verkar bara vara 3 års garanti till skillnad från mt07 som har 5 år, det får mig lite grann att fundera? Och med mt07 så skulle jag inte oroa mig för att någonsin utnyttja en sån garanti-yama är för mig så god kvalite.
svårt val detta.

okej bra det där med strypningen. Jag vet ju att jag kommer vilja ha 10 olika cyklar tills nästa sommar men om jag köper en ny exempelvis street nu så SKA jag ha den minst 2 år. (med det sagt så kanske man hittar en cykel nummer 2 om plånboken tillåter haha luuuugn)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Garanti schmaranti... Som att man skulle ha kvar sin förstahoj i 5 år? Dessutom betalar man dyrt för den där garantin med service på märkesverkstaden varje år. Köp en beggad så har nån annan fått ta den stora värdeminskningen OCH alla jobbiga garantiärenden :hihi
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Alternativ 2 är Triumph Street Triple även den reggad på 35kw. De verkar vara lika i storlek, vikt. Dock är kanske kraften ur denna för brutal för mig att hantera, vad tror ni som har erfarenhet?

Kraften e ju EXACT samma som alla andra 35kW hojar ;) så är nog inga problem. Har du alltid drömt om en triple så blir du nog mest nöjd med en sån, sen kan du ju som sagt dra strypningarna när du fått ditt obegränsade kort blir säkert kalas :tummenupp

Är ju dyrt att köpa en ny hoj, finns mycket begagnat (vänta en månad så blir det fart på blocket ska du se). Så att köpa en helt ny hoj du egentligen inte vill ha låter för mig helt ologiskt (mt07) :confused: så köp antingen en ny triple eller en begagnad hoj säger jag :tummenupp
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kan vara bra med en begagnad som första hoj med, för de gör inte lika ont att tappa i backen, vilket inte är helt ovanligt att göra med förstahojen.

Men, köp med hjärtat. Hojar ska inte vara förståndiga.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det kan vara bra med en begagnad som första hoj med, för de gör inte lika ont att tappa i backen, vilket inte är helt ovanligt att göra med förstahojen.

Men, köp med hjärtat. Hojar ska inte vara förståndiga.

Det finns en stor fördel med att köpa en begagnad. När du tappar den i backen, fixar du skrapen själv. Köper tex nytt bromshandtag från tex Lelles för ca 250kr (alternativt original som ser likadant ut för ca 1250kr från Lelles)
och har hojen igång efter 14 dagar.
Köper du en ny hoj så lämnar du in den för reparation och får tillbaks den nån gång nästa år.
Försäkringskadorna är vad MC-handlarna lever på under vintern.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Börja med en gammal 90 tals hoj, det kommer ge dig lika mycket glädje i början. Och färre tårar när du tappar den på krypkörningen.
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Detta har jag inte tänkt på att det skulle ta tid att få tillbaka cykeln. men om man t.ex. tappar den och skadorna blir ganska mildra, låt säga ett trasigt bromshandtag och repor på sidan men den är fullt körbar. man borde ju antingen kunna vänta med skadeanmälan och fixa ett handtag själv så länge för att slippa vänta allt för länge på att få tillbaka den?
någon som vet kanske
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Klart du kan laga hojen själv vid lättare vurpor, men delar till en ny hoj är inte billiga i regel. Och om du ändå tänkt laga själv så behöver du väl inte teckna helförsäkring? Men helförsäkring är ju rätt bra ifall du skulle klota så pass att du inte fixar hojen själv..
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Garanti schmaranti... Som att man skulle ha kvar sin förstahoj i 5 år? Dessutom betalar man dyrt för den där garantin med service på märkesverkstaden varje år. Köp en beggad så har nån annan fått ta den stora värdeminskningen OCH alla jobbiga garantiärenden :hihi

Jag skulle inte vända ögonen bort helt mot garantin men i vissa fall känns den ganska meningslös, så då går ju självklart pengar på auktoriserade verkstäder bort i intet..
Surt att tappa pengar om man nu inte får till en relativt sjysst ny-affär hos handlaren.
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Klart du kan laga hojen själv vid lättare vurpor, men delar till en ny hoj är inte billiga i regel. Och om du ändå tänkt laga själv så behöver du väl inte teckna helförsäkring? Men helförsäkring är ju rätt bra ifall du skulle klota så pass att du inte fixar hojen själv..

Det är svårt val. när det kommer till kåpor som ska lagas/bytas så kan ju en självrisk på en helförsäkring komma till nytta men annars inte.
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Det kan vara bra med en begagnad som första hoj med, för de gör inte lika ont att tappa i backen, vilket inte är helt ovanligt att göra med förstahojen.

Men, köp med hjärtat. Hojar ska inte vara förståndiga.

Just dom här tankarna har jag med att tappa kontra nytt. Jag ska ta de väldigt lugnt med min körning, ett steg i taget och det känns ju som att inte fan kan alla tappa sin cykel i början, minst hälften klarar sig väl utan nybörjar misstag som resulterar i vält/tappad motorcykel? så jag skulle ju få hoppas att jag är en av dom som inte gör det.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
I Januari så köpte jag en hoj från 2012. 640 mil, nästan hälften av nypriset, garanti kvar till 2017-04. Så det var i stort sett en ny hoj fast till halva priset. Jävligt bra deal tycker jag. Och detta var hos en Honda dealer. Så det kan vara en sak att kolla. Nu hade jag lite mer budget. Min kostade 47 200kr. Men finns säkert andra firmor med billigare hojar också :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Just dom här tankarna har jag med att tappa kontra nytt. Jag ska ta de väldigt lugnt med min körning, ett steg i taget och det känns ju som att inte fan kan alla tappa sin cykel i början, minst hälften klarar sig väl utan nybörjar misstag som resulterar i vält/tappad motorcykel? så jag skulle ju få hoppas att jag är en av dom som inte gör det.

Det är fler än hälften som råkar lägga hojen ner första två åren. :) De flesta som gör det skäms lite och pratar inte om det i första taget. :hihi
Antingen så ställer man sig knepigt så man har lutningen så det blir mer vikt, eller så glömmer man fälla ner sidostödet och upptäcker det när hojen lutar mer än vad man orkar resa upp med ett ben, eller så gör man som mig, välter i skitlåg fart i en korsning pga grus.
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
I Januari så köpte jag en hoj från 2012. 640 mil, nästan hälften av nypriset, garanti kvar till 2017-04. Så det var i stort sett en ny hoj fast till halva priset. Jävligt bra deal tycker jag. Och detta var hos en Honda dealer. Så det kan vara en sak att kolla. Nu hade jag lite mer budget. Min kostade 47 200kr. Men finns säkert andra firmor med billigare hojar också :)
Det lät ju väldigt bra. Jag ska försöka ha lite mer is i magen och vänta och se om det kommer ut något begagnat av just de modellerna jag kollar på, annars blir det förmodligen en ny.
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Det är fler än hälften som råkar lägga hojen ner första två åren. :) De flesta som gör det skäms lite och pratar inte om det i första taget. :hihi
Antingen så ställer man sig knepigt så man har lutningen så det blir mer vikt, eller så glömmer man fälla ner sidostödet och upptäcker det när hojen lutar mer än vad man orkar resa upp med ett ben, eller så gör man som mig, välter i skitlåg fart i en korsning pga grus.

Det är så pass alltså. De jag känner som har mc-erfarenhet säger att jag inte behöver oroa mig för att tappa den vid t.ex. en korsning eller så och inte låta det styra mig från att köpa en ny cykel kontra beg. och jag själv har inte något större oro över det där med kurvor och så och det är enbart för att jag är så pass försiktig och kan kontrollera mig själv relativt bra, därför inser jag att i början blir det att lära sig köra rakt fram och därefter lära sig att svänga väldigt sakta i en liten böj osv.
Jag har inget att bevisa, vill bara få glida på en cykel och hör motorljudet (varvar hellre ut tvåan för att få fram ljudet än 5:an om ni förstår vad jag menar) hittils kan jag uppleva en bra känsla med fyrhjuling men drömmen om mc vill jag checka av listan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är så pass alltså. De jag känner som har mc-erfarenhet säger att jag inte behöver oroa mig för att tappa den vid t.ex. en korsning eller så och inte låta det styra mig från att köpa en ny cykel kontra beg. och jag själv har inte något större oro över det där med kurvor och så och det är enbart för att jag är så pass försiktig och kan kontrollera mig själv relativt bra, därför inser jag att i början blir det att lära sig köra rakt fram och därefter lära sig att svänga väldigt sakta i en liten böj osv.
Jag har inget att bevisa, vill bara få glida på en cykel och hör motorljudet (varvar hellre ut tvåan för att få fram ljudet än 5:an om ni förstår vad jag menar) hittils kan jag uppleva en bra känsla med fyrhjuling men drömmen om mc vill jag checka av listan.

Jag säger alltid att man ska välja hoj med hjärtat.
Så, jag håller med dem. Och att tappa hojen på garageuppfarten är inget problem om man satt på kraschpuckar på den, då tar de smällen. Samma med att ramla omkull i gångfart som jag gjorde.
Men det gör jävligt ont i hjärtat att tappa sin älskling i backen.
Så, köp den hojen som får hjärtat att ticka på lite fortare än de andra hojarna. :) Men det är bra att ha en övningshoj man kan tappa i backen utan att det hugger i bröstet. (Typ en gammal risig sv650 för 10-15k. :D)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Börja med en gammal 90 tals hoj, det kommer ge dig lika mycket glädje i början. Och färre tårar när du tappar den på krypkörningen.

ExaCkt!

Köp en tiotusenkronorshoj, lägg ned den utan gråt vid krypkörning, lär dig bromsa utan ABS, lär dig viktfördela och ta ojämnheter med benen istället för fjädringen. Betala en tusing/år för helförsäkringen och spara pengar till den hoj du ändå vill byta till om något år.
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Jag säger alltid att man ska välja hoj med hjärtat.
Så, jag håller med dem. Och att tappa hojen på garageuppfarten är inget problem om man satt på kraschpuckar på den, då tar de smällen. Samma med att ramla omkull i gångfart som jag gjorde.
Men det gör jävligt ont i hjärtat att tappa sin älskling i backen.
Så, köp den hojen som får hjärtat att ticka på lite fortare än de andra hojarna. :) Men det är bra att ha en övningshoj man kan tappa i backen utan att det hugger i bröstet. (Typ en gammal risig sv650 för 10-15k. :D)

Jag har tänkt att skaffa kraschpuckar, bör man ha på framgaffel, vid bakdäck och en på var sida motorn är det bäst och kanske styrändar?
Jag vill ju gärna köra på det där tänket, och då ger ju street triplen mig en kittlande känsla av att bara tänka på den och då har jag inte ens suttit på en eller kört en motorcykel.
OM jag skulle ha något annat för att kunna vara mindre orolig för repor så skulle den får kosta 10-15k och då kan de lika gärna få vara en cross. annars skulle jag inte ge 15-25k för något som jag köper för att kunna välta med, känns inte rätt någonstans. så en billig cross/mc för 10-15k eller t.ex. xj6 för 30-40 annars nytt.lite rörigt men ni förstår säkert iaf hur jag tänker sen om det är rätt eller fel....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top