Trollstigen, tips och råd sökes

wavesswe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-N -08
Hej allihop!

Jag sitter och spånar på ev sommar semester till trollstigen. 2 personer och 1 kanske 2 hojjar.

tänkte höra vad ni har för erfarenheter av tips på boenden, vägval och vad en sådan tripp ca kostar.

Mvh Mathias:)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Mellan lilla stan Åndalsnes och ända fram till foten av trollstigen vill jag minnas att det fanns flera campingar. Finns kanske hotell i stan också. Nära och bra att ha som bas, om det är därikring man vill hålla sig. Jag hoppade in på en liten sketen camping nära foten, väldigt billig tältplats. Övriga var dyrare, men jag tror priserna var ganska normala, dvs ca 150-200 nkr för tältplats, och normala priser på stuga. Detta var tidig augusti förra året. Jag tror att det var den här campingen som såg trevligast ut, och ligger allra närmast foten, fast jag bodde inte där: http://www.trollstigen.no/en-GB/Trollstigen-Camping-Gjestegard.aspx
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
När man vandrar i norska fjäll kan man smälla upp tält var man vill utan kostnad. Kan man inte det i vanliga skogar längs vägkanten?
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag sket i tält och frystorkad mat. Det blev en dyr resa. + några tusen i böter.
Passa dig för Laser på turistvägarna. Dom sköt på mig vid växling från skyltat 80 ner till 70 km/h.

Färjorna var billiga för MC. längsta färjekön var 10min.

OBS! Vägtullar finns mitt på högfjällen. Visakort. går inte och ta sig runt i terrängen.

Alla vägar efter Geiranger på listan nedan var supersköna.

Glest mellan bensinstationerna på min rutt över fjällen. Så tanka fullt !

Min rutt var fokus på högfjäll. pricka in så många jag kunde utefter sträckan.

Trondhiem
kristiansund
Molde
Åndalsnes Väg 136
sväng höger upp på 63:an och trollstigen
Följ 63 sydväst med färja
Geiranger fjorden
rakt öster mot LOM
Väg 55 över kalfjället sydväst strax vänster om Jotenhiemen
Sogndal färja
kort färd på Väg 5.
upp på lilla fjällvägen Fv243
Aurland
Hol
Gol
sen tog jag krokigvägar från Aurdal till Lillehammer.

lite bilder:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?272317-Norge-Tur-4-dagar&highlight=
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sket du i tältet pöjk?? Inte rumsren än? :D
Och jo dom har allemansrätt, man får tälta var man vill. Var där i somras och tältade precis var jag ville.
Alltså en del dalar i norge på sommaren.. rena sagoställena. Hippies som hängflyger, massa får och blommor och luften är så ren.. magiskt.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Fortkörningsböter kostar ca 5000kr.

Det var väl redigt lågt räknat? Är det om man köp 73 på 70-väg?, vet folk som fått nästan 3-dubbla bötesbeloppet för många år sen, även fängelse är ju långt från ovanligt.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag fick 2600 norska i böter körde 82 på början av 70 sträcka på väg ut mot atlantkustvägen. När dom var klar med mig hade dom plockat in 5 st till som vänta på att förhöras.

Ålesund hette det visst. Fint undervattens museum där ute.
 
Last edited:

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Gå upp tidigt o åk trollstigen så fort de bli ljust ute så slipper du all kö med husvagnar o bussar är mitt tips.
 

wavesswe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-N -08
Är det så mycket trafik altså? Ja det gäller ju givetvis att hålla hastigeten. Vad säger ni om boende? Stuga eller tält? Vad kostar en sådan resa ca?
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Vi körde uppför vid lunchtid mitt under högsäsong då var det rätt lugnt ändå, hade förväntat mig bra mycket mer folk. Men vi kanske bara hade tur.

Vi bodde i stugor, inget bokat utan tog bara in nånstans när vi var trött på att köra. Kostar lika lite som tältplats per person, finns gott om tvåmanna stugor.

Jag låg långt under budget trots att vi käka ute och drack öl ett par kvällar. Tror jag gjorde av med 4000kr på 8dagar med soppa inräknat. Jag åkte dock en nc700x då och den drog aldrig över 0,3l/mil.
 
Last edited:

wavesswe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-N -08
okej. det låter inte alls farligt. när jag försöker räkna hamnar jag på ca 15000 för 2 pers i ca 8 dagar. men jag kanske bara har lyckats hitta dyra stugor =P
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
okej. det låter inte alls farligt. när jag försöker räkna hamnar jag på ca 15000 för 2 pers i ca 8 dagar. men jag kanske bara har lyckats hitta dyra stugor =P
Fast såklart bättre att få pengar över än stå med tom tank och frysa i regnet :)

Appropå det, se till och ha med bra regnkläder. Regnade 5 av 8 dagar för oss, tillslut tröttnade vi och drog söderut. Mina stövlar gav upp efter två dagar, fick förstärka med plastpåsar och silvertejp :D
 

wavesswe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-N -08
Fast såklart bättre att få pengar över än stå med tom tank och frysa i regnet :)

Appropå det, se till och ha med bra regnkläder. Regnade 5 av 8 dagar för oss, tillslut tröttnade vi och drog söderut. Mina stövlar gav upp efter två dagar, fick förstärka med plastpåsar och silvertejp :D

Ja det är klart! långt och putta hojjen hem om man har både soppa och cash torsk =P ajdå, det låter inte som någon tur med värdet. va och kolla på ett ställ idag faktiskt. http://www.handelsboden.com/regnstall-2piece-svartneon-p-1724-c-112.aspx någon som testat?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Rekommenderar Trollväggens camping. Nära och bra till Trollstigen med fantastisk vy över Trollväggen och forsen nedanför. Mycket trevlig camping och relativt billigt!!!

Därifrån åker man mot trollstigen och fortsätter sedan söderut mot Geiranger, en av Norges finaste vägar!!! :)
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Fortsätt upp för vägen genom geiranger så ligger det en stugby där med utsikt över byn och fjorden. Där satt vi på stugans veranda med grill, öl och titta på när kryssningsfartyget gled in.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Sök inte på några turistsidor efter stugor, det är ofta dyrt. Jag har i c:a 15 års tid åkt dit 2 ggr /år. Fiskeresa och MC-resa. Det finns s.k. hytter mer eller mindre överallt, har aldrig varit med om att det är fullt. Om det mot all förmodan är det så är det högst 20 min till nästa. Typ friggebodar med kokplatta, kylskåp, madrasser, täcke å kuddar. Lakan å örngott får man hålla med själv. Skita å duscha får man göra i servicehuset. När man svänger in på turistvägen när man kommer från Ådalsnes så finns det 3 camper på raken. Den första har gud glömt så den kan man hoppa över. Men den andra som heter "Trollstigen resort" hyr man en hytte för 400NOK/dygn. 4 sängar. Så oavsett var du reser i Norge finns det alltid hytter utmed vägen, även på campingplatser finns hytterna. Om du ändå är i området så ska du absolut åka gamla Strynfjellsveg!
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Vi hade med tältet men använde det inte en enda gång då stuga blev hyffsat billigt eftersom vi var några som delade.. Vi bestämde att vi SKULLE tälta sista natten om det så var gratis med stuga men när vi kom till Oslo framåt eftermiddagen så sa vi att vi åker hela vägen hem istället så blev varken styga eller tält :3freak Ha så skoj, det är riktigt fina vägar däruppe. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top