Vad göra för att klara besiktning på bobber från -2000

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hej forumet,

jag gick på pumpen i somras.

Har alltid köpt hojar med hjärtat men inte gått på några blåsningar, möjligen köpt nån hoj där ett "nybytt" batteri visat sig vara slut. I somras hade jag så smått börjat fundera på om man inte skulle skaffa sig något att glida runt på i lugnare takt som komplement till sporthojen.

Hittade en bobbad Suzuki VZ 800 för dryga trettio papp som gått tolvhundra mil och såg fin ut.

bob.jpg

Den hade lagts ut samma dag och killen som sålde den bodde i en liten ort några km utanför stadsgränsen. Den såg som sagt fin ut, och på en fråga om hojen var besiktigad i detta skick var svaret ja (det är en -2000). Dessutom skulle han slänga in ett framdäck för en billig peng, fast det låg fortfarande hos handlaren.

Man skall ju inte tänka för mycket när det gäller köp av MC, så jag slog till. Han bad sin granne om hjälp med skjuts och körde hem Suzukin till mig (jag hade tagit min gamla grushoj till honom).

Ett par dagar senare sitter jag och putsar på min innergård (med mycket skymd sikt mot vägen) och in på gården kliver en stor, skallig och välgaddad snubbe och frågar om hojen är min. Jag är inte så värst rädd av mig, så jag säger nöjt "ja", och vi snackar lite. Han berättar att han hörde att jag köpt hojen och ville hälsa på mig. Kul, tänker jag.

Och skiter i att bry mig mer om det.

Sen tänker jag att det är dags att tag i det där däcket jag skulle plocka upp på mc-handlaren. Så jag ringer säljaren, som först inte svarar och sedan svamlar nåt om att han är förkyld. Ett antal SMS senare - utan svar - får jag sätta mig ner och fundera på vad jag skall göra. Vid det laget har jag konstaterat att hojen inte är besiktigad i ombyggt skick, utan skall in på besiktning våren 2015.

Till att börja med funderar jag på vad jag skall göra med snubben som uppenbarligen blåst mig. Jag vet ju vad han heter och vad han bor. Och helt fantasilös är jag ju inte. Dessutom kan jag bli riktigt jävla förbannad. Så jag roar mig med att planera för hur jag skall ställa till det för honom.

Sen sansar jag mig och inser att jag lever ett rikt och gott liv, och bestämmer mig för att lägga några tusenlappar (max, hoppas jag) på att inte hamna i tingsrätten för misshandel eller nåt annat.

Alltså släpper jag tankarna på säljaren (och vad hans storvuxna gangsterpolare hade på min gård att göra kan man bara fantisera om).

Återstår problemet med hojen. Den har alltså avkapad bakstänka samt bakram, och ett däck som är så inihelvete brett i förhållande till kedja och sving att det bara finns millimeter tillgodo.

Frågan är alltså inte om/hur jag skall outa/ta ut en gruvlig hämnd på snedseglaren som sålde mig hojen - jag kunde ju kollat bakgrundsdata innan affär - utan vad jag behöver göra för att få hojen igenom besiktningen. Det är ju en -2000, och därmed typgodkänd (minns jag rätt var -99 sista året utan typgodkännande).

Vad säger ni som vet?

Duger det med byte av bakdäck och regbesiktning? Vad kan det i så fall landa på?

Eller är jag blåst både bildligt och bokstavligt talat, på trettio tusen?:dummer

I övrigt är allt original, och det är en riktigt trevlig maskin att finköra med när man är på det humöret :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Varför inte ta kontakt med en besiktningsingenjör och hör vilka förändringar man får göra och inte göra. Kanske inte blir så farligt i slutändan men som sagt ring och kolla eller åk förbi någon besiktningsstation som har en ingenjör.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Åk och besiktiga hojen och hoppas på det bästa. Tycker att du nojjar lite väl mkt.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Ja, kanske nojjar lite väl mycket. Försöker få tag på besiktningsingenjör. Tack för input!
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Jag hade åkt in och spelat dum :)
Det värsta som kan hända är väl ombesiktning?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Citerar mig själv från regeltråden i hojbyggeforumet gällande helfordonsgodkännande:

Helfordonsgodkännande.
När trädde detta i kraft och vilka motorcyklar omfattas av det?

Jag har hittat 2 datum när det gäller helfordonsgodkännandet. Det ena som det hänvisas till är fordon som har tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare. Formuleringen som står lite här och var i föreskrifterna är:

Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare....


Dessa skall uppfylla vissa krav och får inte ändras.
Det andra är det som står nedanför.

1 kap
3 §
Motorcykel som tas i bruk mellan den 17 juni 1999 och den 16 juni 2003 får tillämpa de krav som föreskrivs i dessa föreskrifter för motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999.


Hur skall vi tolka detta då.
Jo, helfordonsgodkännadet gäller motorcyklar som tagits i bruk 17 juni 1999 eller senare.

Det finns dock en liten lättnad och det är att motorcyklar som tagits i bruk mellan 17 juni 1999 och 16 juni 2003 får använda sig av de regler som står i föreskrifterna för motorcyklar som tagits i bruk innan 17 juni. Dvs. dessa motorcyklar får tillämpa de nya reglerna som är till för gamla hojar

Mitt råd gällande besiktning så sätt dit en ordentlig stänka, flytta dit regskylten och få den att se så original ut som möjligt. Sen är det bara besiktiga. Oddsen att de hårdkör med dig är liten. Visst finns den och då får du bita i det sura äpplet och trixa lite mera, men innan det skulle jag chansat först.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Bakdäcket tror jag inte dom bryr sig om. Däremot kommer de inte godkänna den sidomonterade bromslampan. För att den ska vara godkänd måste den antigen centreras/alt ska det finnas en bromslampa på andra sidan hojen oxå. Blinkers är möjligtvis får långt in på hojen oxå. Beror på hur kinkig besiktningsmannen är. Har lyckats få igenom liknande placering på blinkers men det var nära att han skulle neka. Bromslampan är dock garanterat. Enklaste sättet skulle isåfall vara att köpa en billig biltema bakljus/bromslampa. Kapa kabeln till den som sitter på hojen nu så den inte lyser o koppla in den nya, som du på enklaste sätt monterar bakom sadeln. Kontrollera att du har regskyltslampa..annars måste det monteras oxå.
Kom på ett annat alternativ. Och det är att köpa blinkers som även har broms/bakljus o montera på. Vill du va hundra på att den går igenom monterar du dem längre bak (mot bakhjulet). Bara för att var säker
 
Last edited:

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Räcker det med bromsljus eller ska det vara bakljus + bromsljus vid sidomonterat?
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Bakljus o bromsljus är ju i princip alltid i samma lampa. Förstår inte riktigt frågan

Dumt formulerat kanske :)
Om man har sidomonterat bakljus, behöver det vara både bakljus och bromsljus på andra sidan? eller räcker det med endast bromsljus?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Dumt formulerat kanske :)
Om man har sidomonterat bakljus, behöver det vara både bakljus och bromsljus på andra sidan? eller räcker det med endast bromsljus?

Oj, svår fråga. Det vet jag inte om de kräver. Men det handlar lite om att man ska vara synlig bakifrån oavsett om man ligger snett bakom från vänster..eller från höger. Så om du har en bil bakom dig till höger o inte har bakljus på höger sida (utan bara på vänster sida vid regskylten) så ser ju inte bilisten något bakljus. Så jag skulle gissa på att du måste ha båda på bägge sidor. Alltid lättast att centrera bakljus/bromsljus eller använda sig av e-godkända blinkers med allt i.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
View attachment 416537

Det där såg riktigt bra ut, och dessutom regelmässigt. Är det Biltemas integrerade bromsljus/blinkers?

Stämmer. Går att köpa märkesblinkers men de är inte alls lika nätta o..vilket ord söker jag efter..anonyma. De har lite mer flashig design. Not my thing. Sen kostar de från 700 kr styck oxå. Biltemas kostar 349:- för båda. Och en 200 hungrig lr liknande för fram (om man vill ha likvärdig design på både bak o fram) Dock måste du ha en potentiometer o koppla själv så du kan styra strömstyrkan när du vill att bakljuset ska lysa(för att du vill ställa ner ljusstyrkan)..o sedan när du bromsar ska du få full styrka ur samma lampa.
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Stämmer. Går att köpa märkesblinkers men de är inte alls lika nätta o..vilket ord söker jag efter..anonyma. De har lite mer flashig design. Not my thing. Sen kostar de från 700 kr styck oxå. Biltemas kostar 349:- för båda. Och en 200 hungrig lr liknande för fram (om man vill ha likvärdig design på både bak o fram) Dock måste du ha en potentiometer o koppla själv så du kan styra strömstyrkan när du vill att bakljuset ska lysa(för att du vill ställa ner ljusstyrkan)..o sedan när du bromsar ska du få full styrka ur samma lampa.

Superbra tips. Blir biltema nästa!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top