Är mitt skinnställ för litet? (Bild)

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hejsan!

Köpte nyligen ett Raceställ (1pc) begagnat men känner att det kanske sitter lite för tight.
När jag står rakt upp är det väldigt tight, framförallt i skrevet som kan skymtas på bild, men när jag hukar ihop mig lite (lite mer ställning för båge-åkning) trycker det inte på riktigt lika mycket men ändå så att det märks.

Det är en storlek 54 men har eventuellt ett storlek 56 2delat som jag kan få köpa. Bör jag byta och satsa på något större eller ska jag "lida lite pin" och förhoppningsvis kommer detta tänja ut sig till lagom, eller är det för litet redan från start?
(Är det skillnad på storlek mellan en 1pc vs 2pc generellt?, så att det inte blir dubbeleffekt av storleksökande+modelländrande)

Det är relativt nytt och jag har ännu ej badat med det för att eventuellt stretcha ut lite, kommer det bli någon skillnad?

Tack på förhand :)

DSC_0082.JPGDSC_0084.JPG

Har sett många videos där man i alla fall ska kunna stå helt rakt utan att det trycker allt för mycket neråt från axlarna. Just nu får jag trycka till lite för att kunna så helt rakt (och då tightar det till nere istället ;) )
Tex denna video: https://www.youtube.com/watch?v=TrwcglY98wg
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
tycker det ser bra ut.

oftast när man känner som om man "stryps" när man hukar ihop sig, och kryper in bakom kåpan
då är det för litet

frågan är, har du ryggskydd i, eller skall det också få plats ?
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
tycker det ser bra ut.

oftast när man känner som om man "stryps" när man hukar ihop sig, och kryper in bakom kåpan
då är det för litet

frågan är, har du ryggskydd i, eller skall det också få plats ?

Har ett Dainese Wave Air som ska i med, men det är ju relativt tunt. Problemet som jag ser är nog Skrev->Axel längden pga att det är ett raceställ, inte bröst->rygg måttet.
dainese_wave_air_12m_frei_web.jpg
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Har du ryggskydd på dig på bilderna så blir det där perfekt efter några svettiga vändor.
Vader och underarmar behöver dock blodomlopp så det får inte vara för jäkla tight där.

EDIT: såg nu att dus svarade ang ryggskydd....i med det å kolla om du får igen stället...
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Har du ryggskydd på dig på bilderna så blir det där perfekt efter några svettiga vändor.
Vader och underarmar behöver dock blodomlopp så det får inte vara för jäkla tight där.

EDIT: såg nu att dus svarade ang ryggskydd....i med det å kolla om du får igen stället...

Mycket övertygad om att jag får i ryggskyddet och fortfarande kan stänga, får prova ikväll (vet ej varför jag inte provat innan :va )
Tills dess mottages gärna fler synpunkter. :tummenupp
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Det skiljer sig från märke till märke. Dainesse är sydda för mer raceställning, alltså sittande. Gillar man inte det så köp ett annat typ spidi alt Alpinestar. Men det är inte för litet på dig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker du ser ut att ha rätt gott om plats vertikalt. :hihi Såhär ser jag ut i mitt race-ställ:
cameltoe.jpg
När jag står upp så spänner det emot lite överallt, men när jag sitter på hojen sitter det helt fucking perfekt. Det är ju på hojen det ska sitta bra med.

Testa att trycka i ryggskyddet, det gör större skillnad än vad man tror på omfånget. Generellt sett så kan man säga att 1 cm större radie ger 3 cm större omkrets för en cirkel, nu är ju kroppen inte en cirkelt, men det märks ändå att ha ett ryggskydd eller inte. Jag klämmer dessutom in ett bröstskydd, och då är det tajt att få upp dragkedjan minsann. :gnissla
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Tänk också på att skinn är ett "levande" material så det har en viss anpassningsförmåga "uppåt" i storlekarna. Så när du använt det ett tag så kommer det (förhoppningsvis) sitta lite bättre efter att töjt ut sig efter din lekamen. Mao köp hellre skinnställ som sitter lite för tight snarare än tvärtom.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det ser ut att sitta helt perfekt......................om du heter Batman.

Annars kan jag tycka att det också är skönt att kunna gå obehindrat i skinnstället (man sitter ju inte alltid på hojen) men visst, räcker det att det sitter perfekt på hojen så kör på det.

Sedan som andra redan påpekat så töjer det sig efter ett tag.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag valde Alpinestars som de säger är lite längre över bålen. Dessutom har det mer stretch i skrevet så det sitter skönt samtidigt som det är tight. Kunde inte se på bilderna hur Du har det med perforeringar. Jag satt med mitt på i drygt två timmar igår, kollade på WSBK = rätt känsla :lol, för att stretcha till sömmarna utan att bli svettig. Tror det blir riktigt bra under varma bandagar.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
TS säger i sitt första inlägg att det är begagnat, har ni som säger att det töjersig tagit hänsyn till det?
Förra ägaren kan ju redan töjt det en hel del....går det ändå att töja?
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
TS säger i sitt första inlägg att det är begagnat, har ni som säger att det töjersig tagit hänsyn till det?
Förra ägaren kan ju redan töjt det en hel del....går det ändå att töja?

Jag vill påstå att det ej bör anses som allt för begagnat då tjejen som ägde det innan (och som det var på tok för stort för) endast kör lite med det. Därav att jag nämnde i första inlägget att det troligtvis kan töjas lite med lite bad.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Får man på sig stället är det väl aldrig för litet? :) Däremot kan det ju vara så att det inte passar ens kroppsform med sömmar osv..

Men när vi ändå har en tråd uppe angående detta hoppar jag in med en fråga också :)

Jag fick köpt by jacka pga vurpa i somras/höstas, byxorna skall användas igen, dock har dom krympt över vintern :rofl Men de går på iaf... Jackan är dock även den i tightaste laget, med mitt nya ryggskydd med bröstplatta och skydd för revbenen är det sådär lätt att stänga :smasha Men det går, typ..... Jackan har nåt slags mjukt ryggskydd i foam, bör jag plocka ut det och få lite bättre plats i stället? Stället är av märket HELD.

Läser ofta att man kan bada med stället för att få det att tänja ut sig, nån som faktiskt har provat det? Det borde väl snarare krympa utav det?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får man på sig stället är det väl aldrig för litet? :) Däremot kan det ju vara så att det inte passar ens kroppsform med sömmar osv..

Men när vi ändå har en tråd uppe angående detta hoppar jag in med en fråga också :)

Jag fick köpt by jacka pga vurpa i somras/höstas, byxorna skall användas igen, dock har dom krympt över vintern :rofl Men de går på iaf... Jackan är dock även den i tightaste laget, med mitt nya ryggskydd med bröstplatta och skydd för revbenen är det sådär lätt att stänga :smasha Men det går, typ..... Jackan har nåt slags mjukt ryggskydd i foam, bör jag plocka ut det och få lite bättre plats i stället? Stället är av märket HELD.

Läser ofta att man kan bada med stället för att få det att tänja ut sig, nån som faktiskt har provat det? Det borde väl snarare krympa utav det?

Jag har duschat i stället, grejen är att man behöver ha det på sig under tiden det torkar.
Det är väl bara att plocka ur rygg"skyddet" ur jackan om du har ett bättre under annars.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top