Svårt att hitta ett exjobb!

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tjena!

Jag läser för närvarande sista året på Chalmers (maskiningenjör) och har två kurser kvar nu som ska tentas av i mitten av mars. Jag har inte lyckats landa ett exjobb än. Har sökt en del, har dessutom hört av mig till alla mina bästa kontakter (en hel del faktiskt) men intresset är oerhört svagt. Det har nästan gått så långt att man blivit desperat och försöker hitta på egna exjobb vilket enligt vår programansvarige är dåligt och att han själv inte hade velat handleda ett sånt exjobb. Varför vet jag inte exakt.

Vidare har jag bett om hjälp och frågat programansvarige om det finns möjligheter att göra ett exjobb på skolan eftersom det är cirka 3 veckor kvar tills nästa läsperiod börjar och risken blir då att jag får göra exjobb efter sommaren om jag lyckas få ett exjobb då. Alltså känns hela situationen jävligt onödig.

Jag har hört att diverse tekniska högskolor erbjuder exjobb åt sina studenter, varför gör inte min skola det? Jag har också hört att skolan är skyldig att ordna ett exjobb så att jag har möjligheten att ta examen, stämmer detta?

Jag har kommit i kontakt med en forskare på KTH och han sa att jag möjligtvis hade kunnat göra exjobb hos dem men problemet är att det ligger i Sthlm och att boende blir då ett problem som jag får ta hand om.

Jag hoppas och tror att jag kanske kan lyckas åtminstone landa ett exjobb nästa termin eftersom jag kommer ha mer tid på att leta och möjligtvis uppfinna ett eget exjobb, men det känns jävligt motigt. Arbetsmarknaden för ingenjörer är inte så tacksam längre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad har du läst för inriktning och vad vill du göra?

jag har tidigare(inget nu) sökt exjobbare och haft motsatt problemet dvs svårt att hitta intresserade exjobbsstudenter eftersom de oftast vill ha hos de stora industriföretagen i hopp om att det ska ge en fot på arbetsmarknaden.
Det är inte heller så att jag är någon galen uppfinnarjocke med tokiga ideer utan det har varit seriösa väl specificerade projekt med industriföretag inblandade. Har även varit handledare ett par gånger.

Men det där med att du vägrar flytta på rumpan för ett jobb kanske är nåt du bör tänka över för med den inställningen kommer du pga utbudet automatiskt tvingas till tråkigare arbeten i resten av ditt liv.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Då blir jag frågande och väldigt bekymrad till hur de nya som kommer skall mäkta med att få in en fot på arbetsmarknaden när inte ens du (svenskfödd utgår jag från) med den utbildningen lyckas få ett simpelt exjobbb och de som kommer och komma skall är 400 000 till antalet de kommande tre/fyra åren men löfven har ju själv träffat arbetsgivare som enligt löfven skriker efter ingenjörer, läkare what ever typ och de som kommer är tydligen ingenjörerer och läkare men kör visst taxi så med den sagt räknar jag med att du kommer att plocka upp mig andra långgatan efter din utbildning:D

http://www.expressen.se/nyheter/lofven-aka-och-strida-for-is-ska-bli-kriminellt/ Scrolla nedåt.
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vad har du läst för inriktning och vad vill du göra?

jag har tidigare(inget nu) sökt exjobbare och haft motsatt problemet dvs svårt att hitta intresserade exjobbsstudenter eftersom de oftast vill ha hos de stora industriföretagen i hopp om att det ska ge en fot på arbetsmarknaden.
Det är inte heller så att jag är någon galen uppfinnarjocke med tokiga ideer utan det har varit seriösa väl specificerade projekt med industriföretag inblandade. Har även varit handledare ett par gånger.

Men det där med att du vägrar flytta på rumpan för ett jobb kanske är nåt du bör tänka över för med den inställningen kommer du pga utbudet automatiskt tvingas till tråkigare arbeten i resten av ditt liv.

Maskiningenjör, inriktning produktionsteknik/produktutveckling, dvs högskoleingenjör.

Känns lite sådär att göra ett exjobb på 8 veckor i Sthlm. Då blir väl problemet att lösa boende istället.

Dessutom fick jag heller inte ett klart svar och detta var väldigt tidigt ute så jag kände att jag ville scanna av marknaden och söka andra exjobb inom åtminstone 50 kilometers radie så att man kan pendla.

Problemet jag upplever är att det finns ett överflöd av konsultbolag på marknadsdagar etc som man kan komma i kontakt med men dessa har nästan aldrig exjobb, utan man måste gå direkt till källan. De möjligheter som finns är att uppfinna ett eget och vid vidare samtal med ett konsultbolag som hade denna möjligheten framgick det att de har fått cirka 200 + ansökningar på förslag på exjobb inom loppet av några månader. Givetvis är chansen då ganska liten.

Ett annat stort problem är att de flesta företagen har master thesis exjobb... och visst är det så att det finns fall där folk har lyckats få skriva sådana exjobb trots att de är högskoleingenjörer, men i väldigt begränsad utsträckning på grund av att det är alldeles för svårt både kunskapsmässigt och tidsmässigt att slutföra ett 16 veckors exjobb på 8 veckor samtidigt som dessa exjobb ställer krav på grundkunskaper som endast master studenter har.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Då blir jag frågande och väldigt bekymrad till hur de nya som kommer skall mäkta med att få in en fot på arbetsmarknaden när inte ens du (svenskfödd utgår jag från) med den utbildningen lyckas få ett simpelt extrajobb och de som kommer och komma skall är 400 000 till antalet de kommande tre/fyra åren men löfven har ju själv träffat arbetsgivare som enligt löfven skriker efter ingenjörer, läkare what ever typ och de som kommer är tydligen ingenjörerer och läkare men kör visst taxi så med den sagt räknar jag med att du kommer att plocka upp mig andra långgatan efter din utbildning:D

http://www.expressen.se/nyheter/lofven-aka-och-strida-for-is-ska-bli-kriminellt/ Scrolla nedåt.

Tyvärr har detta blivit ett växande problem och det märks ju av i mitt sökande och cirka 2/3 av min klass har samma problem. Jag har vänner som har varit arbetslösa i mer än ett år efter en ingenjörsexamen från Chalmers, den ena hoppade på tandläkarlinjen och den andra jobbar på ett lager som truckförare och verkar ha insett att det är bättre att jobba på lagret än att vara en arbetslös ingenjör. Nu är detta några fall, det finns många som får jobb men arbetsmarknaden för ingenjörer är ganska mättad.

Man får väl räkna med cirka 6 månader upp till 1 år för att fixa ett jobb efter examen, det är inte ovanligt.

Man måste ha tur, flyt och rätt kontakter. Jag är den första akademikern i min familj. Många av de som har fått exjobb i min klass har föräldrar som är ingenjörer och har bättre kontakter än vad jag har nu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rata inte sthlm bara för att du inte tror du kommer hitta nånstans att bo. Det borde gå att hitta en soffa eller nåt annat inneboende hos nån student i sthlm för att lösa boendet i 8 veckor.
Om du inte hittar det får du kolla hålorna längs pendellinjerna, borde gå att få tag på nåt så annars.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Så det är såpass svårt att både få exjobb och jobb nuförtiden?

Jag gick ut från Chalmers 2011. Alla i min klass, med några få undantag, hade jobb ett par veckor/månader innan vi gick ut.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Då läser du på Chalmers Lindholmen?

Vi har pratat om att lägga ut en eller ett par exjobb men vi prioriterar ner det pga hög arbetsbelastning.

Finns intresse och du är analytiskt och praktiskt lagd så skulle jag kunna lyfta frågan igen. Det är inte överdrivet glamoröst, kanske inte det mest intressanta och jag lovar inget. Det är dock jävligt lokalt om man är på Hisingen.

Du tänker köra själv? Annars så ser jag stora fördelar om man är två st som kör ett exjobb tillsammans.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Då läser du på Chalmers Lindholmen?

Vi har pratat om att lägga ut en eller ett par exjobb men vi prioriterar ner det pga hög arbetsbelastning.

Finns intresse och du är analytiskt och praktiskt lagd så skulle jag kunna lyfta frågan igen. Det är inte överdrivet glamoröst, kanske inte det mest intressanta och jag lovar inget. Det är dock jävligt lokalt om man är på Hisingen.

Du tänker köra själv? Annars så ser jag stora fördelar om man är två st som kör ett exjobb tillsammans.

Läs PM!
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Bojje skrev:
Jag har hört att diverse tekniska högskolor erbjuder exjobb åt sina studenter, varför gör inte min skola det? Jag har också hört att skolan är skyldig att ordna ett exjobb så att jag har möjligheten att ta examen, stämmer detta?

Enligt programansvarige där jag läste så var det iaf så att dom var skyldiga att fixa ett om man inte hittade nånstans att vara.

Ett annat stort problem är att de flesta företagen har master thesis exjobb... och visst är det så att det finns fall där folk har lyckats få skriva sådana exjobb trots att de är högskoleingenjörer, men i väldigt begränsad utsträckning på grund av att det är alldeles för svårt både kunskapsmässigt och tidsmässigt att slutföra ett 16 veckors exjobb på 8 veckor samtidigt som dessa exjobb ställer krav på grundkunskaper som endast master studenter har.

Det kan alltid hända att dom kan begränsa exjobbet så att det passar en högskoleingenjör. Det brukar dom visst kunna göra ibland.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Man får generellt vara beredd på mer jobb än poängen visar. Jag la ner över 800 timmar på mitt exjobb minns jag, troligtvis närmare 1000 timmar. Det var dock inte så värst svårt att motivera sig då det till ganska stor del var gägghojsåkning....
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Man får generellt vara beredd på mer jobb än poängen visar. Jag la ner över 800 timmar på mitt exjobb minns jag, troligtvis närmare 1000 timmar. Det var dock inte så värst svårt att motivera sig då det till ganska stor del var gägghojsåkning....

Vad var det du gjorde för skoj?

Knappväxlingar till Husaberg kanske?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...dvs högskoleingenjör.....

Det förklarade ju en hel del.

Tyvärr är det ju så att man nästan gör jobbet själv mer effektivt än att handleda en färsk högskoleingenjör under 8 veckor. Det tar ofta tid att sätta sig in i uppgifterna osv.

Men kontakta de intressanta företag som söker exjobbande civilingenjörsteknologer och förklara läget. Jag tror säkert du kan hitta någon som kan modifiera utanonserat exjobb så att det passar dig bättre. Eller kanske ni på 2-3 personer gemensamt kan utföra ett 20v exjobb.

Sen tror jag nog du kan hitta ett studentrum tillfälligt. Åker du till Stockholm på intervju så lägg till lite tid så att du kan åka runt och klistra upp lappar på KTH, universitete samt studentområdena. Körsbärsvägen är ju bäst avstånd till KTH, men Lappkärsberget är nog bättre odds att få bostad på.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
ett 16 veckors exjobb på 8 veckor samtidigt som dessa exjobb ställer krav på grundkunskaper som endast master studenter har.

Nu vet jag inte om det är annorlunda på Chalmers men det brukar väl ändå vara 10 veckor för högskoleingenjör och 20 för civil.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top