Kommer bara en gnista från tändstiftet

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har kopplat in nytt tändningslås på min XT600E, fixat lite dåliga kontakter och nya batterikabelskor. All el fungerar perfekt men hojen startar inte. Batteriet är fint. Startmotorn går runt fint men det kommer bara en gnista från tändstiftet vid varje startförsök när jag drar runt startmotorn. Funderar på om inkopplingen av tändningslåset ställt till det eller om jag missat nått annat, har Ohm-mätt stödkontakten = Ok samt Ohm-mätt tändspolen (4 Ohm). Brytarkontakten ser ut att fungera då hojen inte startar alls när den är inkopplad och gärna startar när den är bortkopplad, eller försöker starta med en gnista i alla fall :yoparty
Några tips?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hur vet du att batteriet är krytt? Vad har du för polspänning när du kör startmotorn?

Jadu, jag upplever att det är ok :rolleyes: Men visst jag kan ju mäta upp batteriet och kolla polspänningen, är ju alltid bra att veta det. Tackar!

Om det visar sig att batteriet är schysst, vad är nästa steg? Hur kopplar jag spänning direkt så att det kommer fram ström utan något hinder emellan som ställer till det, tex sidöstödsbrytare eller liknande (Ja, jag har redan kollat att just den är schysst, men ni förstår principen)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jadu, jag upplever att det är ok :rolleyes: Men visst jag kan ju mäta upp batteriet och kolla polspänningen, är ju alltid bra att veta det. Tackar!

Om det visar sig att batteriet är schysst, vad är nästa steg? Hur kopplar jag spänning direkt så att det kommer fram ström utan något hinder emellan som ställer till det, tex sidöstödsbrytare eller liknande (Ja, jag har redan kollat att just den är schysst, men ni förstår principen)

Polspänningen säger väldigt lite. Eftersom den varierar mellan batterier. Tex anger Haynes manual till min Triumph att batterispänningen ska ligga mellan 13,2 och 13,0 Volt. Och praktiska mätningar på ett batteri från en annan leverantör ger samma resultat.
Vid 12,9 Volt går motorn runt men hojen startar inte. :confused:
Kan jämföras med det Yuasa jag har på Suzukin. Fulladdat ligger det mellan 12,8 och 12,7 Volt och startar hojen direkt med 12,7 Volt. :)
Gick hojen inte igång så finns det bara ett sätt eliminera batteriet: Ladda batteriet med en smartladdare för MC-batteri över natten.
Har smartladdaren inte indikerat fulladdat inom en timme, ja då behövde batteriet laddas.

Alternativt dumladdare. Typ Biltema 37707.
Men då måste du själv hålla kolla på laddningen med en multimeter genom att mäta spänningen under laddning och bryta laddningen vid ca 14,5 Volt.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Polspänningen säger väldigt lite. Eftersom den varierar mellan batterier. Tex anger Haynes manual till min Triumph att batterispänningen ska ligga mellan 13,2 och 13,0 Volt. Och praktiska mätningar på ett batteri från en annan leverantör ger samma resultat.
Vid 12,9 Volt går motorn runt men hojen startar inte. :confused:
Kan jämföras med det Yuasa jag har på Suzukin. Fulladdat ligger det mellan 12,8 och 12,7 Volt och startar hojen direkt med 12,7 Volt. :)
Gick hojen inte igång så finns det bara ett sätt eliminera batteriet: Ladda batteriet med en smartladdare för MC-batteri över natten.
Har smartladdaren inte indikerat fulladdat inom en timme, ja då behövde batteriet laddas.

Alternativt dumladdare. Typ Biltema 37707.
Men då måste du själv hålla kolla på laddningen med en multimeter genom att mäta spänningen under laddning och bryta laddningen vid ca 14,5 Volt.

Jag har haft batteriet på laddning några gånger med min Optimate laddare över natten mellan testerna som indikerar grönt. från laddaren. Innan jag kopplade in nya tändningslåst och fixade dåliga kontakter så startade ju hojen så att batteriet plötsligt blir dåligt känns sisådär troligt, men visst, jag ska absolut mäta upp det imorgon. Inga planer för steg två om batteriet är ok? Blir så mycket spring upp och ner för att prova nya grejor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har haft batteriet på laddning några gånger med min Optimate laddare över natten mellan testerna som indikerar grönt. från laddaren. Innan jag kopplade in nya tändningslåst och fixade dåliga kontakter så startade ju hojen så att batteriet plötsligt blir dåligt känns sisådär troligt, men visst, jag ska absolut mäta upp det imorgon. Inga planer för steg två om batteriet är ok? Blir så mycket spring upp och ner för att prova nya grejor.

Har du haft batteriet på laddning över natten med en Optimate, :) ja då är det inte batteriet. :tummenupp
Men vad är det? :va
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har du haft batteriet på laddning över natten med en Optimate, :) ja då är det inte batteriet. :tummenupp
Men vad är det? :va

Fast ibland kan ju batteriladdare visa grönt efter laddningen även fast man vet att batteriet inte är så bra, jag har ett annat batteri som jag ska koppla ihop också för säkerhetsskull. Vad steg två kan vara undrar jag med.

Läste en annan tråd här på Sporthoj om en som inte fick så bra gnista, han undrade om han kunde lägga spänningen direkt på tändspolen men fick aldrig något svar. Kan man göra det? Alltså jag vet att man kan :rolleyes: , men är det bra eller dåligt att göra det då?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
YES! Nu har jag kommit ett steg vidare. Batteriet höll 13,6 V och fungerar utmärkt.
Provade att koppla in ett tändningslås från en FZS600 och då fick hojen gnista och startade direkt.
Det är alltså det nya tändningslåset som knasar.

Först köpte jag denna med två kontaktstycken men det visade sig att det var för högt, stack upp en bra bit ovanför styrkronan, så jag skickade tillbaks det:

Ignition switch 2 kontaktstycken.jpg

Och köpte denna istället och knipsade av kontaktstycket och körde med rundstiftskontakter och pressverktyg:

Tändningslås med ett kontaktstycke.jpg

Är ju inte hundra på kopplingarna då de har andra färger, nån som vet hur man kollar detta?

Tändningslås färger.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du kan ju inte bara följa färgerna om du tar ett lås om inte är original, vet du inte funktionen så får du mäta eller skaffa bok på vad varje tråd går till.

Ingen kan hjälpa dig hur du ska koppla utan att gissa och det klarar du själv..........
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Du kan ju inte bara följa färgerna om du tar ett lås om inte är original, vet du inte funktionen så får du mäta eller skaffa bok på vad varje tråd går till.

Ingen kan hjälpa dig hur du ska koppla utan att gissa och det klarar du själv..........

Låset jag köpt skall passa den årsmodellen, har försökt att få fram färgernas funktion av de som sålde låset, men det verkar omöjligt. Jag antar att jag inte är den första som köpt ett tändningslås av eftermarknadsmodell. Tror inte alltför många köper ett original tändningslås för flera tusen kronor eller vad tror du? Jag gissar på att flera haft detta problem och kanske kan dela med sig av detta.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Låset jag köpt skall passa den årsmodellen, har försökt att få fram färgernas funktion av de som sålde låset, men det verkar omöjligt. Jag antar att jag inte är den första som köpt ett tändningslås av eftermarknadsmodell. Tror inte alltför många köper ett original tändningslås för flera tusen kronor eller vad tror du? Jag gissar på att flera haft detta problem och kanske kan dela med sig av detta.

Då får skaffa bok på hojens el-schema och mäta fram vilka trådar som är kopplade i de olika lägena i låset så du kan få ihop det rätt.

Kan ju vara så att du inte kan koppla någon med om låset har annan funktion än vad hojen har, ska du ha ström till spolen och låset bara jordar vid avstängd så funkar det ju dåligt.

Ingen aning vad andra gör men tror inte dom bara chansar på måfå, felkopplat kan ju lätt bli dyrare än ett orginallås med......jag försöker iaf., om jag köper något som inte är original, skaffa något som är en kopia av original så det åtminstone passar.

Vad kostade ett original förresten?
Hur mycket sparar du?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har alltså ett tändningslås från en FZS600. Vad jag skulle göra är att mäta upp motståndet mellan samtliga sladdar med en multimeter. I alla de lägena som tändningslåset kan stå (parkering, låst, styret fritt, tändning på ja det är på min Triumpf, du kan ha nått annat :) ) Du får då 4 st(om du har lika många som Triumphen) kvadrater med 6 kolummer och 6 rader
Raderna och Kolummerna har namnen
Röd, Brun, Blå, BlåRöd, BlåGul, BlåSvart
Diagonalen från övre vänstra hörnet till nedre högra är det bara
dra ett streck igenom, Röd sladd har ju alltid kontakt med Röd sladd, osv :rolleyes:
Men För Röd till Brun så blir det ett X för kontakt och 0 för ingen kontakt.
När du fyllt i de här kvadraterna så vet du hur originallåset (FX600 låset fungerar)
Då är det göra samma sak med ditt nya lås.
Röd, Brun, Blå, BlåRöd, Svart, Svartvit
Du får 4 nya kvadrater med 6 rader och 6 kolummer, streck genom diagonalen, och x eller 0 i de övriga 30 rutorna
(det räcker egentligen med 15 rutor, tex de under diagonalen)
Sedan är det att börja jämföra mönstrena och komma fram till vilka sladdar i nya låset som motsvarar vilka sladdar i FZ600 låset.
Har du lyckan med dig så kan du få exakt samma funktion......
Kan du inte få exeakt samma funktion, då blir det knepigare.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Då får skaffa bok på hojens el-schema och mäta fram vilka trådar som är kopplade i de olika lägena i låset så du kan få ihop det rätt.

Kan ju vara så att du inte kan koppla någon med om låset har annan funktion än vad hojen har, ska du ha ström till spolen och låset bara jordar vid avstängd så funkar det ju dåligt.

Ingen aning vad andra gör men tror inte dom bara chansar på måfå, felkopplat kan ju lätt bli dyrare än ett orginallås med......jag försöker iaf., om jag köper något som inte är original, skaffa något som är en kopia av original så det åtminstone passar.

Vad kostade ett original förresten?
Hur mycket sparar du?

Den tjockare bruna kablen och den tjockare röda kabeln är jag klar med, det är spänningen till låset, det är de andra fyra som jag inte är hundra med. Nån som vet nån bra länk att ladda ner manual passande XT600E-97, har letat en hel del utan framgång. Visst, det kanske är så att låset inte funkar hur jag än gör, har faktiskt tänkt den tanken hehe! Men all el fungerar perfekt med låset i alla fall, det är bara att den inte startar, eller bara och bara, är ju en rätt viktig grej på en mc :rolleyes:

Ett originallås kostar c:a 4000:- Ett eftermarknadslås runt 300:- - 700:-. Hade du köpt original eller?
Hur mycket jag sparade, runt 3500:- :fakta Precis som du så försöker jag också köpa något som är en kopia av originallåset, kolla mitt inlägg tidigare med bilderna på låsen så ser du. Därför betalade jag runt 700:- för det första tändningslåset som tyvärr var för högt.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Du har alltså ett tändningslås från en FZS600. Vad jag skulle göra är att mäta upp motståndet mellan samtliga sladdar med en multimeter. I alla de lägena som tändningslåset kan stå (parkering, låst, styret fritt, tändning på ja det är på min Triumpf, du kan ha nått annat :) ) Du får då 4 st(om du har lika många som Triumphen) kvadrater med 6 kolummer och 6 rader
Raderna och Kolummerna har namnen
Röd, Brun, Blå, BlåRöd, BlåGul, BlåSvart
Diagonalen från övre vänstra hörnet till nedre högra är det bara
dra ett streck igenom, Röd sladd har ju alltid kontakt med Röd sladd, osv :rolleyes:
Men För Röd till Brun så blir det ett X för kontakt och 0 för ingen kontakt.
När du fyllt i de här kvadraterna så vet du hur originallåset (FX600 låset fungerar)
Då är det göra samma sak med ditt nya lås.
Röd, Brun, Blå, BlåRöd, Svart, Svartvit
Du får 4 nya kvadrater med 6 rader och 6 kolummer, streck genom diagonalen, och x eller 0 i de övriga 30 rutorna
(det räcker egentligen med 15 rutor, tex de under diagonalen)
Sedan är det att börja jämföra mönstrena och komma fram till vilka sladdar i nya låset som motsvarar vilka sladdar i FZ600 låset.
Har du lyckan med dig så kan du få exakt samma funktion......
Kan du inte få exeakt samma funktion, då blir det knepigare.

Tack för svaret! :)
Det var mycket att läsa hehe.
Den röda och bruna kabeln är jag hemma med, de är av tjockare modell både på tändningslåset och från elstammen och är plus och minus till låset. Det är de andra fyra som jag är osäker på. Kan du skriva igen hur du menar utan röda och bruna kabeln? :hej
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
OK jag bifogar tabeller. Hoppas du kan skriva ut en pdf-fil.
Det är de tomma rutorna som ska fyllas i. Med X för kontakt och 0 för ingen kontakt.
Tex i läge Tändning så betyder ett X i ruta C4 att du har kontakt mellan Blå sladd och Blågul sladd.
När du kört igenom alla 8 rutorna så vet du hur tändningslåsen fungerar.
Och då är det "bara" att försöka räkna ut om det går att välja sladdarna på det nya tändningslåset så det fungerar som det gamla tändningslåset.
Multimetern är din vän. För du ska ju mäta motståndet mellan sladdarna.....
Och markera kontakt med X i rutan och ingen kontakt med 0 i rutan

Totalt blir det 15 motståndsmätningar vid varje läge Parkering, Låst, Olåst, Tändning
dvs för FZ600 låset 60 mätningar
för Nya Tändningslåset 60 mätningar
Sammanlagt 120 motstånds mätningar.
:)
 

Bifogat

  • IgniteLock.pdf
    28.8 KB · Visningar: 103
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
OK jag bifogar tabeller. Hoppas du kan skriva ut en pdf-fil.
Det är de tomma rutorna som ska fyllas i. Med X för kontakt och 0 för ingen kontakt.
Tex i läge Tändning så betyder ett X i ruta C4 att du har kontakt mellan Blå sladd och Blågul sladd.
När du kört igenom alla 8 rutorna så vet du hur tändningslåsen fungerar.
Och då är det "bara" att försöka räkna ut om det går att välja sladdarna på det nya tändningslåset så det fungerar som det gamla tändningslåset.
Multimetern är din vän. För du ska ju mäta motståndet mellan sladdarna.....
Och markera kontakt med X i rutan och ingen kontakt med 0 i rutan

Totalt blir det 15 motståndsmätningar vid varje läge Parkering, Låst, Olåst, Tändning
dvs för FZ600 låset 60 mätningar
för Nya Tändningslåset 60 mätningar
Sammanlagt 120 motstånds mätningar.
:)

Måste börja med att ge dig ett stort tack för ditt engagemang! :krama
Har skrivit ut PDF-filen. Hoppas jag kan hjälpa dig när nått knasar för dig!
Jag skall kika på detta under morgondagen :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Den tjockare bruna kablen och den tjockare röda kabeln är jag klar med, det är spänningen till låset, det är de andra fyra som jag inte är hundra med. Nån som vet nån bra länk att ladda ner manual passande XT600E-97, har letat en hel del utan framgång. Visst, det kanske är så att låset inte funkar hur jag än gör, har faktiskt tänkt den tanken hehe! Men all el fungerar perfekt med låset i alla fall, det är bara att den inte startar, eller bara och bara, är ju en rätt viktig grej på en mc :rolleyes:

Ett originallås kostar c:a 4000:- Ett eftermarknadslås runt 300:- - 700:-. Hade du köpt original eller?
Hur mycket jag sparade, runt 3500:- :fakta Precis som du så försöker jag också köpa något som är en kopia av originallåset, kolla mitt inlägg tidigare med bilderna på låsen så ser du. Därför betalade jag runt 700:- för det första tändningslåset som tyvärr var för högt.

Var ju en slant det ja.....men nu har du ju fått ett litet schema att jobba efter så lycka till. :)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Var ju en slant det ja.....men nu har du ju fått ett litet schema att jobba efter så lycka till. :)

Jepp. Här är en bild på det första låset (nu tillbakaskickad) passande XT600E 97-98 som har 2 kontaktstycken, det andra låset jag köpte nu istället var också för XT600 97-98 (jag har en 97:a) fast med ett kontaktstycke så jag tycker ju att det borde fungera med rätt färgkoppling. Jepp, har ett schema nu från denåterfödde, känns bra! :banana

P1010135.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gick för fort med pdf filen. Den här stämmer bättre med sladdarna på nya tändningslåset
Hoppas jag.
 

Bifogat

  • IgniteLockNr2.pdf
    29.7 KB · Visningar: 103

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jepp. Här är en bild på det första låset (nu tillbakaskickad) passande XT600E 97-98 som har 2 kontaktstycken, det andra låset jag köpte nu istället var också för XT600 97-98 (jag har en 97:a) fast med ett kontaktstycke så jag tycker ju att det borde fungera med rätt färgkoppling. Jepp, har ett schema nu från denåterfödde, känns bra! :banana

View attachment 416431

Bara för att jag ska fatta nu, den bilden är på låset du skickade tillbaka?

Passade det för övrigt?
Styrlås och kontakter?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top