Borr/Skruvdragare för hemmabruk - vad behöver jag?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänkte skaffa en skruvdragare att ha hemma om en hylla behöver sättas upp, eller så. Inget avancerat alltså, utan en smidig och gärna billig sak för de tiotal hål som kan behöva borras per år i hemmet.

Har kollat på Cotech hos Classe, där jag tycker den för en femhunka verkar rätt okej, även om vridet kanske är lite klent jämfört med 14.4 - 18v maskiner.
http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cotech/Pr408751000


Kom gärna med fler förslag! :)
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Brorsan har en Ryobi som faktiskt är riktigt duglig, vilken modell han har vet jag inte men jag gissar på en av de billigare.
Cotech duger säkert också men den har jag inte testat

Annars kan du ju kika på Blocket efter begagnade kvalitetsgrejer, några av grejerna är nog ärliga iaf. Kolla så att batterierna är funkis eller kolla upp vad ett nytt batteri kostar och pruta perkele på maskinen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Brorsan har en Ryobi som faktiskt är riktigt duglig, vilken modell han har vet jag inte men jag gissar på en av de billigare.
Cotech duger säkert också men den har jag inte testat

Annars kan du ju kika på Blocket efter begagnade kvalitetsgrejer, några av grejerna är nog ärliga iaf. Kolla så att batterierna är funkis eller kolla upp vad ett nytt batteri kostar och pruta perkele på maskinen.
Jo Blocket har jag kollat lite på, men sokm du skriver, svårt att veta skicket på batterierna. Och lite svårt med priser att veta vad t.ex. en åtta år gammal maskin "i nyskick" är värd.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nu kan ju kvalitets dragare hålla riktigt bra. Men man ska nog vara medveten om att dom lever ett rätt hårt liv dom flesta.
Hade en Panasonic som jag körde så det brann bak i den, gick ba fint den den ändå när den väl kallnat! :) (19år och slut på tålamod, så jag jävlar ba körde.)

Tror det viktiga med billiga dragare är att ge den en ordentlig testkörning i början. Dom flesta verkar nämligen lägga av ganska direkt eller hålla riktigt bra. Ska du bara skruva nån hylla och på sin höjd borra 13mm gips+plyfa känns det onödigt å köpa nå dyrt. Batteriet hinner nog bli väck mellan gångerna nästan isf. :p

Aja inte mkt till svar du gick av mig men, lika kul hade jag för det. :)

För övrigt, har du alltså så bra koll på händerna nu att du kan arbeta lite med dom? Kul isf! Inte läst din tråd på länge så. :)
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jo Blocket har jag kollat lite på, men sokm du skriver, svårt att veta skicket på batterierna. Och lite svårt med priser att veta vad t.ex. en åtta år gammal maskin "i nyskick" är värd.

Kanske är dumt att köpa begagnat, jag tror egentligen att det är batteri och laddare som är det man betalar för.
Hittar du nån som är komplett med batteri och laddare för en billig peng så kan du nog göra en bra affär. Jag hade min panasonic i 6 år innan ena batteriet tvärdog, det andra dög fortfarande. Jag köpte ett nytt batteri och sen blev den stulen. Välanvänd även om jag inte använde den dagligen.

Om du bara ska dra några skruvar och borra hål i några saker blir nog cotech eller annat billigt bra. En panasonic/Bosch/dewalt/annat ger en känsla av kvalitet som jag gillar, den ser liksom ut som att den kommer att hålla i mååånga år medan cotech ser ut och känns som en engångsmaskin även om den nog håller bättre än så.

Brorsan har ärvt en gammal Bosch slagborrmaskin, den är i min ålder och i minst lika bra skick (...troligtvis bättre) fast den är ju inte "trådlös" såklart
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu kan ju kvalitets dragare hålla riktigt bra. Men man ska nog vara medveten om att dom lever ett rätt hårt liv dom flesta.
Hade en Panasonic som jag körde så det brann bak i den, gick ba fint den den ändå när den väl kallnat! :) (19år och slut på tålamod, så jag jävlar ba körde.)

Tror det viktiga med billiga dragare är att ge den en ordentlig testkörning i början. Dom flesta verkar nämligen lägga av ganska direkt eller hålla riktigt bra. Ska du bara skruva nån hylla och på sin höjd borra 13mm gips+plyfa känns det onödigt å köpa nå dyrt. Batteriet hinner nog bli väck mellan gångerna nästan isf. :p

Aja inte mkt till svar du gick av mig men, lika kul hade jag för det. :)

För övrigt, har du alltså så bra koll på händerna nu att du kan arbeta lite med dom? Kul isf! Inte läst din tråd på länge så. :)

Man kan säkert köpa äldre kvalitetsmaskiner med många år kvar innan de packar ihop, men vad ska man betala för dem? Är en tio år gammal Dewalt fortfarande värd en tusenlapp? Svårt att prissätta och svårt att avgöra skicket på vid en snabb koll hemma hos säljaren.
Det är väl främst batterier och chuckar som pajar, iaf var det de som tröttnade först på de maskiner vi hade på jobbet. Men då var det visserligen hard core-körning, ofta med stor borr i grovt material (metall).


Haha nej, än är det inte mina händer som ska hålla i borren. Vill mest bara känna mig komplett vad det gäller verktyg. Men tackar som frågar! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kanske är dumt att köpa begagnat, jag tror egentligen att det är batteri och laddare som är det man betalar för.
Hittar du nån som är komplett med batteri och laddare för en billig peng så kan du nog göra en bra affär. Jag hade min panasonic i 6 år innan ena batteriet tvärdog, det andra dög fortfarande. Jag köpte ett nytt batteri och sen blev den stulen. Välanvänd även om jag inte använde den dagligen.

Om du bara ska dra några skruvar och borra hål i några saker blir nog cotech eller annat billigt bra. En panasonic/Bosch/dewalt/annat ger en känsla av kvalitet som jag gillar, den ser liksom ut som att den kommer att hålla i mååånga år medan cotech ser ut och känns som en engångsmaskin även om den nog håller bättre än så.

Brorsan har ärvt en gammal Bosch slagborrmaskin, den är i min ålder och i minst lika bra skick (...troligtvis bättre) fast den är ju inte "trådlös" såklart

Jo, jag ska ju inte borra hundratals hål i veckan, så kvallen är nog skitsamma. I min ägo blir även den billigaste Kina-maskin långlivad.

Med den här tråden ville jag mest få fram om det fanns nån "nej-för-fan-köp-inte-den" eller "köp-den-här-mycket-mer-för-pengarna". Gissar att den Cotech jag länkade till tidigare är mellanmjölk-alternativet.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Men du får köpa en dyr jävla skruvdragare och ha som mål att en dag kunna dra in en fin liten skruv! ;-)

Som sagt, de flesta cotech, meec m.fl. är ju mer eller mindre samma maskiner. Skillnaden mot dyrare framförallt är ju att måndagsexen är betydligt vanligare.

Vet en som köpte billiga rondeller på jula. Dom två första brann inom en vecka, den tredje är efter flera år fortfarande hel.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
I den prisklassen är det nog svårt att hitta en bättre dragare :tummenupp
Dessutom 5års garanti, bara att köpa :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vet en som köpte billiga rondeller på jula. Dom två första brann inom en vecka, den tredje är efter flera år fortfarande hel.

Billiga vinkelslipar har ju oftast nackdelarna att de dels är alldeles för klena (500w eller så) och dels har de ofta 115mm skiva. Fattar inte varför?!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Klart prisvärd maskin som lär räcka till det mesta hemmavid utom att dra långa tokgrova skruv, hålsåga och borra betong. Någorlunda lätt också.
Jag har köpt en till morsan.

Själv kör jag Bosch GSR 10,8V och den är så klart något starkare men med den har jag också byggt ett helt hus i lösvirke med bla 6x180mm skruv. 18 voltaren får stanna i lådan nuförtiden, den är lite snabbare men det är inte värt den extra vikten.
 

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Mitt råd:
Hitta en med 13mm chuck.
Jag brukar då behöva det då och då.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Köp nåt med en liten låda eller väska där du kan ha allt i, ett helvete o leta på allt när man inte använt grejerna på ett halvår.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Klart prisvärd maskin som lär räcka till det mesta hemmavid utom att dra långa tokgrova skruv, hålsåga och borra betong. Någorlunda lätt också.
Jag har köpt en till morsan./QUOTE]

Menar du Cotech:en jag länkade till så låter det lovande!

Mitt råd:
Hitta en med 13mm chuck.
Jag brukar då behöva det då och då.
Jorå, 13mm chuck är jättebra på jobbet där man ofta borrar för M12-bult genom tjockt material, men tror inte det blir så mycket sånt hemma.

Köp nåt med en liten låda eller väska där du kan ha allt i, ett helvete o leta på allt när man inte använt grejerna på ett halvår.

Och jag som tänkte att det kunde va en fördel att slippa ha en väska som tar plats!? Men okej, vad är det mer jag behöver ha koll på; maskinen, laddaren och en borrkassett? (höll på att skriva skarvkabel :hihi)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Menar du Cotech:en jag länkade till så låter det lovande!

vad är det mer jag behöver ha koll på; maskinen, laddaren och en borrkassett?

Det gjorde jag. Verkar vara en bra maskin för pengarna.

Bits+hållare så klart.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top