Hur säker är din störtkruka?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Finns i garderoben:

Nexx X1.R Carbon Tre stjärnor och grönt förutom sidorna som är riktigt kassa med svart/röd vilket troligtvis beror på att visiret går långt bakåt. Läser man Sharp så tror man såklart att det är riktig skit men titta på en Arai RX7 och jämför.

Köpte den i första hand för att den är lätt. Är allergisk mot tunga hjälmar. Men hade jag gjort min hemläxa innan hade jag nog köpt en Marushin RS2 Carbon istället. http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/nexx-xr1r-carbon

Arai GP5X. Den enda Arai-krukan som dragit in fem stjärnor, mycket mystiskt? Kan det bero på att GP5X ursprungligen är en bilhjälm? Inte nog med det, det är även en av dom lättaste Från Arai. Kanske är det så att Sharp och Arai inte är helt synkade på vad som är relevant säkerhet på ett vurpollon? Att Arai gör bra och säkra hjälmar är jag övertygad om, kanske lite tunga, sen kan Sharp säga vad dom vill. http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/arai-gp5x
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Hade en Airoh GP 500. Ej testad tyvärr. Typ ingen ny Airoh testad? :-(
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Hur ofta uppdaterar de sina tester? Jag har nu en Arai Quantum ST som enligt importören har helt ny inredning. Den finns inte med.

Anledningen till att jag bytte var att min förra, en Arai Chaser blev lite väl hårdtestad... :huvet:smasha

View attachment 416364View attachment 416365View attachment 416366View attachment 416367

Ah, en sån som jag har som var "svart" på sidorna... Men det har gått bra för dig antar jag eftersom du skriver här! :banana

Berätta gärna mer om kraschen om du vill.
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Krashtestade en Marushin RS2 (grönt runt om, 5*)... Det blev en till likadan :tummenupp
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Samtliga Bell-hjälmar utom M10 har fått toppbetyg i deras lista. Min finns dock inte med kör på en Bell Revolver Evo

Jag tycker det är en kanonhjälm, men har hört nåt om att flipfacehjälmar inte ska ha samma skydd om man slår i pannbenet, på grund av hålutrymmet som finns för det inbyggda solvisiret. Någon som kan bekräfta/dementera?
 

JonneJ

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Gällivare
Hoj
R1 -05, KTM 250EXC-F -04
Shark Speed R:Grön, Orange, Grön, Orange och 4 stjärnor.

Mycket skön och bra ventilerad hjälm dock tar mustaschen i fronten på hjälmen om jag har snus och jag kan slicka på insidan av hjälmen om jag, känner för det... :tungan
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Shoei XR1100 - 5 stjärnor, gula sidor resten grönt. Helt klart nöjd men nog kunde den varit tystare för att vara high end.

Mina UVEX-hjälmar fanns inte med och vet inte riktigt vilken Arai-kruka jag har...
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Verkar vara en riktigt jävla vass hjälm! Finns för 2200:- på ett par tyska sajter. Synd att den bara finns i svart, annars hade jag slagit till omedelbums!
Det verkar som om denna hjälm inte tillverkas längre. Jag var grymt sugen på en sådan för ett par månader sedan och hittade en återförsäljare i Östersundstrakten. Han sade att om någon har en sådan kvar, är den gammal. Jag kan ju förstås inte vara helt säker på att detta är korrekt. Det verkade jobbigt att få tag i en så det fick bli en X-lite 802 Ultra Carbon istället
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag Shoei X-spirit II sambo XR 1100 5/5 snygga, passform, ventilation:tummenupp

Sambons är köpt på bike vid höst rea, minns inte riktigt med 4000-4500 med ett org tonat visir.
Hon hade tur och fick en lack som passade henne bra och att vi fick med oss en hjälm som passade bra utan skicka tillbaka den till Tyskland/England osv..
 

KixGirl

Utanlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Börjar bli lite många nu...
HJC RPHA 10 Plus
Tre stjärnor.
Men jag vill skita fullständigt i deras stjärnor. Jag har hårdtestat den hjälmen mot både sand, grus, asfalt och curbs och till och med min nacke har godkänt den (låg vikt). Jag byter INGALUNDA bort den modellen!
Hur hjälmen sitter och påverkar mig vid krasch betyder mer för mig än ett halvdant betyg. Så länge hjälmen är godkänd av myndigheter i i-landet överbeskyddar-Sverige ska det väl vara okej. :)

* Dricker öl, v.v. bortse från konstiga vinklingar eller frånvaro av logik. :fyllisar
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Kör Shoei qwest. Farsan köpte hjälmen till mig efter att ha kollat på just dessa tester, så min hjälm har högsta betyg på allt. Känns bra!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Verkar vara en riktigt jävla vass hjälm! Finns för 2200:- på ett par tyska sajter. Synd att den bara finns i svart, annars hade jag slagit till omedelbums!

Det är väl bara att måla om den. :va Eller vänta på kolfiber i din favofärg ! :tungan
Vad jag förstått så är det hjälmar i plast, tex ABS, som inte tål att målas.
Hjälmar av glas-/kol-/aramid-fiber armerad plast tål vanliga färger.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det verkar som om denna hjälm inte tillverkas längre. Jag var grymt sugen på en sådan för ett par månader sedan och hittade en återförsäljare i Östersundstrakten. Han sade att om någon har en sådan kvar, är den gammal. Jag kan ju förstås inte vara helt säker på att detta är korrekt. Det verkade jobbigt att få tag i en så det fick bli en X-lite 802 Ultra Carbon istället

Finns en RS3 som är på gång ser det ut som. Tittar man på Marushins hemsida så finns den klarlackad med synlig kolfiber (Carbon) eller lackad (Thunder) och i flera olika färger. Jävligt OK enligt mig. En RS3 Carbon i rött skulle jag kunna tänka mig. Undrar vad en sån kommer att kosta?

http://www.marushin-helmets.de/marushin-helmets/fullfacehelmets/race/rs-3-carbon-rot.html
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top