Däckval Superduke 990?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hej på er!

Dags att börja kolla av marknaden inför vårens däckbyte.
Det är ju minst sagt en djungel, och jag känner mig duktigt osäker på vad man ska sikta på.. Jag har idag Pilot Road 2 som jag är riktigt nöjd med, men frågan är om man ska satsa på ett nytt par sådana eller helt enkelt testa något annat?

Jag åker aldrig eller väldigt sällan bana, men inspirerad landsvägskörning och en del bus är mer regel än undantag. Åker även längre svänger, och ibland även med skjuts.

Superduke är ju som bekant inte särskilt snäll på bakdäcken, så livslängden spelar definitivt roll, främst bak.

Jag har kollat en del på Metzeler Sportec M5 Interact från mcdackonline.com. Hamnar på ca 1900kr för en uppsättning.
Har även kollat på Michelin PILOT POWER 2CT från samma leverantör. Landar på 200kr mer, men fortfarande bra pris.


Det är en djungel, och jag känner att jag saknar den där knivskarpa macheten, så någon får gärna röja väg och hjälpa mig igenom :tummenupp
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Skulle säga Dunlop sportsmart2, sitter orginal på 1290 om jag inte minns fel. Har kört några sett av föregångaren och de funkar hur bra som helst på både gata och bana, och vad jag förstått så har de förbättrat våtegenskaperna i 2an så det låter kanon. Titta inte så mycket på pris och livslängd ( om du inte ska köra jorden runt) det är värt att lägga några extra kronor på bra däck.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag kör med Pilot Road 4 på min SMR 990. Kört ca 400 mil sedan bytet i somras och däcket är nästan som nytt fortfarande. Det var mer eller mindre en slump att det blev just det däcket för mig, men än så länge är jag nöjd.

Annars är ju Dunlop Sportsmart eller Roadsmart riktigt bra däck, hade faktiskt tänkt kränga på ett Roadsmart men det fanns inte på hyllan och jag hade bråttom (200-milsresa planerad med start dagen efter).
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Michelin Road 2-3-4, Dunlop Roadsmart, Pirelli Angel GT.
Personligen gillar jag Pirelli:t mest av dessa.

Bra däck som även klarar långsam banåkning och håller många mil på väg SAMT har bra våtgrepp.
Själv är jag av den fasta övertygelsen att väldigt många kör med för "sportiga" (mjuka) däck på gata. Dagens sporttouringsulor är förbannat kompetenta. :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Lyssna på Hellman! :)

Skillnaden vid "normal" användning (typ det du beskriver) är inte så stor greppmässigt. Däremot har sportigare däck oftast svängvänligare profiler och ger ett lite alertare beteende hos hojen. Om vi alltså kan bortse från fästet så har Hellman mycket bra tips. Vill du hellre ha lite mer distinkt känsla under nerlägg så välj något sportigare på bekostnad av mil och känsla i spöregn.
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Pilot Power 2CT är ju en rätt gammal modell... Jag hade ju köpt den senaste... För Michelin Power 3 eller Road 4 beroende på vad man prioriterar...
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag kör Dunlop Roadsmart och är nöjd med det. Tänk på att sportiga däck med "vass" profil blir snabbare "platt" profil pga. mjukare gummi :banana
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Fast har man köpt en Superduke för att ligga o nöta på mitten är man fel ute redan där...enligt mig :D
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag hade M5 som std på nudan och jag hatade dem. hade inte tagit 1mm på bakdäcket innan det fick brinna. testade m7rr och är riktigt nöj. M5 var inte vad jag var van vid, har kört upp 4 uppsättningar sportsmart 1 på r1 och 990sm.
Om jag tolkar din text rätt så kör på senaste sporttouringdäck. det kommer du ha mest nytta av. Det går även om det inte är sannolikt köra försiktigt även på en SD. (jag har aldrig lyckats):3freak

Edit: Med M5 hade jag ingen känsla i framdäcket alls. Läs testerna om Nudan.. Bakdäcket var inte heller någon höjdare men det höll tillräckligt länge för att fylla Kman's kvarter med rök :D
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Man kan köra rätt jäkla hårt på dagens sporttouringdäck utan att däcket säger ifrån. Hårdare än vad som brukar vara möjligt/vettigt på allmän väg. :)
Touringsulorna väger upp med fördelar som kallgrepp och livslängd IMHO. Ska ett sportigare däck ge samma grepp får man köra väldigt hårt, mest hela tiden. Folk som tror skurna slicks är det bästa för sin nyinköpta Retta första körkortsåret orkar jag inte ens gå in på... :tungan

Jåke har dock rätt i att profilen skiljer en del till sportigare däck. Men ska jag vara ärlig så tycker jag det är ganska försummbart på en modern hoj med lättsvängt chassi. Många (mig inräknat) gillar det lite stadigare beteendet man får med plattare profil, därav är Pirelli Angel GT min favorit som jag nämnde tidigare. Väldigt "linjära" vid nedlägg.
Michelin Road 2 tycker jag faller in i kurvan väldigt fort, men gillar man det är det ett bättre val. Modell 3 och 4 har jag inte kört men dessa är ju väldigt omtyckta. Fula som stryk är dom iaf :D

Vill man ändå ha lite sportigare skor har jag alltid gillat Michelins Powerserie. Har Power 3 på min ena hoj nu och dom är ganska trevliga. Den går dock sällan i regn (dom ska ju dock vara bra där också) och livslängden kan jag inte yttra mig om än.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Jag kör själv på PILOT POWER 2CT, vilka jag är nöjd med. Trygga i regn, greppar bra direkt från start (kallt), och fungerar bra på bana, så länge man inte kör alltför hårt. Hittade dessutom denna äldre modell till bra pris.
Tuvängen_1.jpg
Om bankörning inte är aktuellt är säkert en Road-variant (från någon av de stora drakarna) ett förnuftigare val.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Grymt bra feedback i tråden.
Ska ta mig en funderare och kolla igenom utbudet för att se om jag hittar något som passar mig.

Som någon var inne på, att köra lugnt med Superduke är vansinnigt svårt men visst blir det lite lugnare turer med mer mil emellanåt och då vill man ju ha livslängden :)
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag har helt tappat bort mig i det smått vansinniga utbud som finns..
Har bestämt mig för att göra beställningen via mcdackonline, men inte riktigt benat ut vilket set jag ska köra på.

Är man dum om man går på Pirelli Angel ST? Har fått fina recensioner och verkar vara ett vettigt däck, även om det inte har den senaste teknologin.
Har ju idag PR2 och varit riktigt nöjd, så kanske är det vettigaste att gå på den serien igen?

Power 2CT lockar ju, men hur upplever ni livslängd på dessa?


Usch säger jag bara. :confused::va:huvet
 
Last edited:

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Hej.

Hellman och Jåke har vettiga argument.
Ska du ha livslängd och snabb uppvärmning, så är det sporttouringdäck som gäller.

Vill du ha mera grepp så kommer det kosta livslängd och då väljer du sportdäcken.

Angel ST är den gamla versionen av Angel. GT heter den nya och har förbättrat våtgrepp.
Rekommenderar GT istället för ST.

Michelins Pilot Road 4 har marknadens bästa våtgrepp, strax före Pilot Road 3.
Dock har de lite sämre torrgrepp än Pirelli.
Angel GT har också en lite sportigare profil än Michelins PR.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Sporttouring däck räcker långt.
Snabb uppvärmning och våtgrepp är viktigare på gata.
Som kuriosa kan jag säja att en instruktör på sviesta åkte hela förra året på roadsmart. Han påstod att de funkade fint ner till 1:07 tider.
I regel tror jag nog folk kör med ofta med för rejsiga däck för deras körstil "troligtvis även jag som kör sportsmart".
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hej.

Hellman och Jåke har vettiga argument.
Ska du ha livslängd och snabb uppvärmning, så är det sporttouringdäck som gäller.

Vill du ha mera grepp så kommer det kosta livslängd och då väljer du sportdäcken.

Angel ST är den gamla versionen av Angel. GT heter den nya och har förbättrat våtgrepp.
Rekommenderar GT istället för ST.

Michelins Pilot Road 4 har marknadens bästa våtgrepp, strax före Pilot Road 3.
Dock har de lite sämre torrgrepp än Pirelli.
Angel GT har också en lite sportigare profil än Michelins PR.

Tack!

Upplevde mina PR2 som väldigt lättsvängda när de var fräsch. Antar att det beror på att de har en rätt "toppig" profil, likt sportdäck. Är PR3 likadana?

Angel GT, plattare eller lika toppiga?

Gillar inte plattare däck, utan gillar den mer responsiva känsla som ett toppigare däck ger.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Jag tycker personligen att Angel GT är lite sportigare (toppigare).
PR3 är lite rundare i formen än vad PR4 är.
 
Nyheter
Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

Top