Bild Reserapport och bilder från testerna av nya BMW S1000RR på Almeriabanan i Spanien.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Mutter.... butter.... Bara liiite avis.
Ju exakt vad jag skulle behöva nu, lite banpiska.

Skön läsning (& snygga bilder) som vanligt.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Fan va härligt! Kan du inte beskriva lite mer ingående hur nya S1000RR kändes? Motor, chassi, TC etc??
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Mutter.... butter.... Bara liiite avis.
Ju exakt vad jag skulle behöva nu, lite banpiska.

Skön läsning (& snygga bilder) som vanligt.

Roligt att du gillar reserapporten Benny! Bara boka på www.grevensracing.com Grevens Racing Adventures kör hela tiden i Spanien nu under vinter och vår. Annars är det bara att börja planera för att slippa nästkommande vinter.
De grymma bilderna kommer som vanligt från www.nettefoto.se
 
Last edited:

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Hej!
Ja då har du ju läst lite i rapporten om att hojen har Ride by Wire, tractioncontrol, elektroninskt styrd fjädring och nya quickshifter-funktioner mm mm.
Den finns ju även pit-limiter funktion för oss som vill hålla hastigheten i depån samt race-abs och annan grym elektronik.
Så min första extra synpunkt är att.... om man väljer till "extra-allt" när man köper hojen så tror jag inte att man kommer sakna någon funktionalitet. Det går att fylla den full med asfräna grejer :)


Nu har jag bara testat den på bana, så mina synpunkter gäller bara där. Jag körde inge gata med den.
Men som ytterligare information till dig så skulle jag vilja säga att jag tycker den är väldigt lättkörd för att vara ett sånt kraftpaket. För mig kändes hojen rätt direkt i körningen och väldigt stabil. Som jag skrev i reserapporten tyckte jag inte heller att tractioncontrolen störde nämvärt när den gick in och man kan naturligtvis justera allt precis som man vill. Det är ju det som är det fina. Det är dessutom enklare när man gör det via menyer och inte via en massa skruvande.
Som jag också skrev är ändå min absoluta favoritfunktion Gearshift Assistant Pro med kopplingslös quickshift både på upp- och nedväxling. Det var sjukt fränt :) :)

För bankörning och helt för min egen personliga del skulle jag nog bytt till 520 kedja och drevat upp den nåt kugg bak för att få till det där wheelie beteendet som jag gillar ( liknande det jag har i min Kawasaki 2008 ) :) och även provat ändra geometri lite för att få den ännu mer kvickstyrd på bana.


Men jag råder dig att provköra maskinen själv så fort du kommer åt så att du kan bilda dig en helt egen uppfattning. Alla är vi ju olika som människor och har olika körstil etc.


Själv så gillade jag hojen skarpt så dagarna på banan var ju som en dröm.


Mvh / Kenneth

Almeria-54.jpg
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Grevens Racing Adventures kör Almeria på nytt igen 11:e - 14:e alt. 11:e - 16:e Februari. 2016 :yoparty

Almeria-Spanien-2015-01.jpg Almeria-Spanien-2015-02.jpg Almeria-Spanien-2015-03.jpg Almeria-Spanien-2015-04.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top