Chipstunna värmeelement (inte gjord av potatis)

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
公務員體育自行車團伙!

Tjenare sporthoj gänget står det, om Google translate har översatt rätt så att säga :)

Sökte lite på ebay och hittade någon slags tillplattad värmespiral som lindas runt mc handtagen och som har ett reglage, man får tycka att det är en ripoff om man vill eller inte men med tanke på priset så bestämde jag mig för att beställa ett par.

Hittade ingen tropic om denna produkt och min tanke var att jag skulle beställa den, testa den och sedan skriva vad jag tyckte om produkten men eftersom jag vet att det oftast tar runt 1 månad att få grejer från Kina så ville jag öppna en tråd nu för att informera er om denna produkt om ni också skulle vilja testa den.
När jag får min i brevlådan så kanske man inte behöver värmehandtag längre :p

Har inga förväntningar men vissa har gett den bra omdöme så det kommer bli kul o testa :)

Man kan montera den på två sätt

Metod 1
http://youtu.be/Qn00DrapB1A

Metod 2
http://youtu.be/oN5nmIWh6BY

Vad tycker och tror ni om denna produkt, vilket sätt hade ni valt att montera värmeelementet?

http://www.ebay.com/itm/281479175770?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT )
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag hade valt sätt 1. Utan tvekan. Lite mer jobb, mycket mindre fult.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ingen större nyhet då denna typ av handtagsvärmare existerat på snöskoter i 30+ år...

Genom de flesta svenska handlare kan du beställa liknande från Duells för någon hundring och leveranstiden är 1-2 dagar beroende på var i vårat avlånga land du bor.

Om jag har förstått det rätt så innebär metod 2 att någon idiot klistrat dem utanpå handtagsgummit...? Säkert varmt, men också alldeles utmärkt om man vill ha rediga stötar och köra sönder dem på tre minuter.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Värmehandtag är obligatoriskt året runt.
Monteras självklart under handtagsgummit. Styret isoleras på kopplingssidan med ett par lager eltejp eller en tunn krympslang om man kör 15w på gassidan och 20w på kopplingssidan. Vill man köra samma effekt på båda sidorna rekommenderas tjockare isolering vilket kompenseras med att man använder gummi avsett för gashandtag även på kopplingssidan.
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Kommer nog köra på metod 1, det ända som gör att jag funderar på metod 2 är för att jag inte riktigt vet hur varma dom blir om de är under handtaget.

Känns också som att metod 2 ger mindre grepp på handtagen...

För min del så känner jag att mina fingrar behöver värmas när temperaturen är under 10 grader ute, om ni testat någon liknande produkt, tror ni metod 1 kommer vara tillräckligt varmt under sådana förhållanden?

Är förlusten liten med metod 1 så tvekar jag inte en sekund, tror dock inte man kan ställa in dessa element men får fixa någon shrinktubing eller eltejp på kopplingsidan som ovan nämnt.

Körde min första säsong på mc förra året och jag kände att temperaturer under 10 inte var så behagliga för fingrarna, kör med alpinisters gp plus handskar så de motverkar inte vinden direkt :p
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Elementen ska givetvis sitta under gummit det är ju det dom är till för. Förlusten blir inte stor. du lär snarare bränna dig om du har dom utanpå handtagen eftersom dom blir cirka 90grader.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För min del så känner jag att mina fingrar behöver värmas när temperaturen är under 10 grader ute, om ni testat någon liknande produkt, tror ni metod 1 kommer vara tillräckligt varmt under sådana förhållanden?

Det beror helt på värmeelementen. Men en polare köpte några kinaprylar för 29 spänn och klämde dit under handtagen, och det blir tillräckligt varmt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För min del så känner jag att mina fingrar behöver värmas när temperaturen är under 10 grader ute, om ni testat någon liknande produkt, tror ni metod 1 kommer vara tillräckligt varmt under sådana förhållanden?

Det beror helt och hållet på vilken effekt själva handtagsvärmaren utvecklar, vilka handtag du har, om du har stål- eller aluminiumstyre, vilka handskar du har, om du har så kallade handtagsskydd (vindskydd framför handtagen) och hur fort du kör.

Baserat på min egen erfarenhet - ett stycken 20 W element monterat UNDER ett gummihandtag typ snöskoter, OVANPÅ ett stålstyre, normala handskar för snöskoter eller vinterenduro, total avsaknad av vindskydd och vanlig ledåkning på snöskoter (varierande hastighet 0-100 km/h, jämförbart med vinterenduro i hög hastighet) - fullt tillräckligt för att inte frysa vid minus trettio grader och fullt tillräckligt för att brännskada dina händer vid varmare temperatur än nollgradigt.

Tänk på att ett aluminiumstyre leder bort värmen fortare än ett stålstyre, de kan därför upplevas som marginellt kallare. Undvik att montera värmarelementet enligt den andra videon i ditt första inlägg. Du kommer att ha sönder elementet på nolltid. Om detta inte är ett rent skämt så avfärdar jag denna person som en idiot.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Skulle det inte gå att montera dessa inuti styret eller tror ni att värmeavledningen från styret blir för stor?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
2x15w räcker för sommarbruk. Möjligen kan det bli klent när tempen går ner mot nollan om man har tjocka skumgummigrepp (populära på 80/90-talen).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle det inte gå att montera dessa inuti styret eller tror ni att värmeavledningen från styret blir för stor?

Jag tror att det dels blir väldigt lite värme i händerna, dels att vikterna inuti styret på din hoj gör att det är väldigt mycket krångligare. För att inte tala om hur man ska dra kablarna, behöver ju borra hål i styret nånstans för att dra ut dem då.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Att montera värmarna ovanpå uttagen och sen dra på krympslang kan vara den största B lösning jag sett på länge.

Montera under mot styret. Har man aluminium styre eller allmänt rädd för att det ska krypa iväg för mkt värme i styret så vet jag att vissa skoteråkare brukar montera nån tunn typ kork"matta" på styret (innanför värmarna). På gassidan behövs ju inget sådant dock.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Kan man inte bara leda ut en del av avgaserna genom styrändarna på nåt sätt? :crash
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kommer nog köra på metod 1, det ända som gör att jag funderar på metod 2 är för att jag inte riktigt vet hur varma dom blir om de är under handtaget.

Känns också som att metod 2 ger mindre grepp på handtagen...

För min del så känner jag att mina fingrar behöver värmas när temperaturen är under 10 grader ute, om ni testat någon liknande produkt, tror ni metod 1 kommer vara tillräckligt varmt under sådana förhållanden?

Är förlusten liten med metod 1 så tvekar jag inte en sekund, tror dock inte man kan ställa in dessa element men får fixa någon shrinktubing eller eltejp på kopplingsidan som ovan nämnt.

Körde min första säsong på mc förra året och jag kände att temperaturer under 10 inte var så behagliga för fingrarna, kör med alpinisters gp plus handskar så de motverkar inte vinden direkt :p

Kanske måste ha handskar efter väder:rolleyes:
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kanske måste ha handskar efter väder:rolleyes:

Racehandskar är alltid rätt, dom är ju tunna i innerhanden vilket släpper in värmen från handtagen.
Jag körde racehandskar ner till -10 när jag körde vinter, under det så åkte påsarna på över.

Med fodrade handskar tappar man ju helt kollen på reglagen.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Varför skulle du vilja värma upp styret mer än nödvändigt? Det är ju fingrarna som skall bli varma...
Hur tusan skulle det kunna bli någon skillnad om du lägger värmeslingorna inne i styret eller om du lägger slingorna utanpå. som jag ser det så blir slingorna mer skyddade inne i styret. Men man behöver då borra hål för att få in elkablarna i styret. Detta gör man dock mellan klämbockarna till styret för där bår det bli minst belastning. Man kan ju även linda värmeslingan runt en kärna med cellplast som isolering så att det blir lite mer spänn på värmeslingan så den ligger an mot styrets insida. Men klart man vill ju ha varma fingrar och händer så varför inte eluppvärmda handskar i stället?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur tusan skulle det kunna bli någon skillnad om du lägger värmeslingorna inne i styret eller om du lägger slingorna utanpå. som jag ser det så blir slingorna mer skyddade inne i styret. Men man behöver då borra hål för att få in elkablarna i styret. Detta gör man dock mellan klämbockarna till styret för där bår det bli minst belastning. Man kan ju även linda värmeslingan runt en kärna med cellplast som isolering så att det blir lite mer spänn på värmeslingan så den ligger an mot styrets insida. Men klart man vill ju ha varma fingrar och händer så varför inte eluppvärmda handskar i stället?
Om sätter den utanpå så sitter den på högersidan på en isolerande plastrulle, och på vänstersidan kan man med fördel isolera med lite eltejp som sagts tidigare så slipper man spillvärme genom styret.
Och som sagt, du har vikter i styret som är ivägen för att stoppa i så värst mycket där.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top