Skyddtips till en nybörjare

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Hej allihopa. Har precis gått och köpt mig en Ducati Monster 696 :kär från 2008 som jag ska ha och övningsköra med tills jag kan ta körkortet till sommaren. Jag är helt ny på det här med motorcyklar, och har dålig koll på det här med skyddsutrustning. Jag har köpt en AGV K4 -hjälm som jag har läst ska vara rätt bra för dom pengarna och den sitter helt perfekt. Har också en Course-jacka med inbyggda lättare armbågs, axel och ryggskydd. Funderar på att köpa ett par kevlar-jeans till detta, samt någon form skyddsväst/jacka som jag kan ha under jackan. Sen även såklart stövlar och handskar.

Men vad tror ni om att ha en skyddsväst under min mc-jacka. Tänkte först att jag bara skulle ha ett ryggskydd under, men nu har jag börjat tänka om det vore bättre med en väst under då jag får skydd på bröstkorgen vilket jag inte får med bara ett ryggskydd.
Någon som har erfarenhet av en sådan här väst?
http://www.leatt.com/shop/body-vest-3df-airfit.html
Kan en sådan ersätta ett ryggskydd?

MVH / Arelig
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
En tanke som slog mig är att kolla upp vilka krav det finns för uppkörningen på skyddsutrustning om du nu hade tänkt använda ditt egna och inte en skolas. Är till exempel kevlarjeans okej för uppkörning?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Huvudsaken är att skydden sitter där de ska.
Kevlarjeans är väl ett lite omtvistat ämne, jag har kört och ramlat omkull i det, men det är ju inte sådär jättebra skydd direkt.
Finns andra skydd än västar som har bröstskydd och ryggskydd i ett, så det går att få bröstskydd även utan att köpa en hel väst. Skulle inte bli väldigt förvånad om en såndär väst blir väldigt varm när solen ligger på under sommaren.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
En tanke som slog mig är att kolla upp vilka krav det finns för uppkörningen på skyddsutrustning om du nu hade tänkt använda ditt egna och inte en skolas. Är till exempel kevlarjeans okej för uppkörning?

När jag hade uppkörning så var det en kille som körde upp privat.
Han hade kevlarjeans och uppkörningsgubben frågade bara om det var kevlar och killen sa ja sen var det inget mer med det.

Men det kanske beror lite på den som håller i uppkörningen?
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
En tanke som slog mig är att kolla upp vilka krav det finns för uppkörningen på skyddsutrustning om du nu hade tänkt använda ditt egna och inte en skolas. Är till exempel kevlarjeans okej för uppkörning?

Ska nog ta några lektioner med körskola så tänkte nog ha skolans skyddskläder vid uppkörningen. Men att jag kör den stora delen av övningskörandet med släktingar
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Jag skulle köra på skinnställ direkt! Budget? Hur har du tänkt att köra? Smidig och lugn transport till jobbet? Nöjesköra på slingriga vägar? Bana? Att ha rätt storlek på kläderna är viktigt :tummenupp

Tjejen ska få åka med på myskörning i skyddsväst och ett Course textilställ över då skydden i jackan inte höll måttet (ryggskyddet var till exempel ett sittunderlag), stövlar och handskar också såklart. Då blir det väldigt lugn körning, skulle helst se henne i ett skinnställ men det är av ekonomiska själ inte aktuellt då jag inte ens vet om hon tycker om hojåkning än :)

Skulle inte bli väldigt förvånad om en såndär väst blir väldigt varm när solen ligger på under sommaren.
Haha, är det en sak jag har lärt mig under min korta tid som motorcyklist så är det att man inte är riktigt lika fräsch som man ser ut med all utrustning på :tummenupp
 
Last edited:

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Tänkte nog främst köra till skola/jobb och liknande och sen så klart nöjesköra lite. Blir nog ganska lugnt, ingen banåkning heller. Någon som har några tankar om den där skyddsvästen? Är skydden som sittunderlag eller är det något att ha?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänkte nog främst köra till skola/jobb och liknande och sen så klart nöjesköra lite. Blir nog ganska lugnt, ingen banåkning heller. Någon som har några tankar om den där skyddsvästen? Är skydden som sittunderlag eller är det något att ha?

3df är om jag inte minns fel ett ickenewtonskt material som blir hårt när man bankar på det, så borde väl vara helt okej. Det du ska kolla efter är märkningen, om det är ett level 2 skydd måste det klara av smällarna som ett level 2 skydd ska klara.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
haha nu var det länge sen ja åkte hoj känner jag. men ja tror att är denna ja har:http://www.motostarmx.se/sv/sortime...ket-protector-scott-pursuit-450-blackred.html

det är hårda plastskydd runt om hela, och nätliknande material i mellan. är det över 25+ ute så blir de riktigt varmt med kevlartröjjan över så fort man får stå stilla mer än 10 sek vid rödljusen, för övrigt så är det riktigt skönt att åka med så länge det är över 15+ grader.

när det gäller kevlardebatten så säger jag. åka mestadels i stan? kör isåfall kevlar. ska du tokköra på kurviga landsvägar/motorvägar så är det skinns om gäller. skinn skyddar såklart bättre än kevlar oavsett hastighet, men frågan är hur varmt det blir och hur knöligt det är att trä på sig, samt om man ska gå på stan i mckläderna lr inte. ger du dig in på att läsa alla dessa trådar om kevlar vs skinn så kmr du snart se att vissa här tror att du blir superman och inte ens kan bryta benen när du ramlar i ett skinnställ.

det är upp till varje förare att avgöra vad som passar bäst.

ett annat tips är att köpa saker via nätet typ ebay lr utländska sidor, jag köpte tex min boots för halva priset jämfört med svenska butiker.
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
haha nu var det länge sen ja åkte hoj känner jag. men ja tror att är denna ja har:http://www.motostarmx.se/sv/sortime...ket-protector-scott-pursuit-450-blackred.html

det är hårda plastskydd runt om hela, och nätliknande material i mellan. är det över 25+ ute så blir de riktigt varmt med kevlartröjjan över så fort man får stå stilla mer än 10 sek vid rödljusen, för övrigt så är det riktigt skönt att åka med så länge det är över 15+ grader.

när det gäller kevlardebatten så säger jag. åka mestadels i stan? kör isåfall kevlar. ska du tokköra på kurviga landsvägar/motorvägar så är det skinns om gäller. skinn skyddar såklart bättre än kevlar oavsett hastighet, men frågan är hur varmt det blir och hur knöligt det är att trä på sig, samt om man ska gå på stan i mckläderna lr inte. ger du dig in på att läsa alla dessa trådar om kevlar vs skinn så kmr du snart se att vissa här tror att du blir superman och inte ens kan bryta benen när du ramlar i ett skinnställ.

det är upp till varje förare att avgöra vad som passar bäst.

ett annat tips är att köpa saker via nätet typ ebay lr utländska sidor, jag köpte tex min boots för halva priset jämfört med svenska butiker.

Låter bra! Lutar åt kevlarjeans då jag ska köra till skolan och liknande och vill kunna gå runt i kläderna som någorlunda civil på föreläsningar osv. Kommer som sagt inte busköra. Ja får bli utländska sidor, känns som att priset kan nästan halveras på vissa saker om man beställer dom från ex tyskland
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
exakt :) kan rekommendera http://www.motoin.de köpte mina boots där för 2000kr med frakt hem till ytterdörren. lokala mchandlaren hade inte samma men liknande av samma märke som kostade 4000 :/
ebay är också nice, sortera med fraktifritt som alternativ så. mycket där är ingen skillnad på om du betalar för frakten men en frakt kan ju ligga på 150kr+
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Skinn- och textilbyxor har ofta inbyggda knäskydd, och ibland även höftskydd. Det kanske kevlarjeansen också har, vet inte. Men det är rätt bra att ha.
Inför uppkörningen måste du ha:
mc-jacka
mc-byxor
mc-hjälm
mc-handskar
mc-stövlar
mc-ryggskydd

Skinn och tyg godkänns, frågan är om kevlar gör det.
Inbyggt ryggskydd godkänns.

Västen du länkade till ser ju ut att ha ett riktigt ryggskydd. Det är ju ingen skillnad på att köpa ett sånt ryggskydd löst, eller att det sitter i en väst. Jag fick förklarat för mig att ryggskyddet måste täcka svanskotan om det ska ge fullvärdigt skydd, så kolla dels det, men var även noga med att storleken är helt rätt. Detta dels för att ryggen och svanskotan ska täckas på bästa sätt, dels för att skyddet inte ska sticka upp i nacken. Enklast är ju att gå in i en affär och be dem hjälpa till att prova fram vilket ryggskydd och storlek som passar dig bäst.

Även underställ är bra att ha. Poängen med underställ är att de är av sådant material att de släpper ut svett men håller kyla borta. Varm och torr alltså. Finns billigare, men ett exempel: http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_1018_289&products_id=15452

Summa summarum: lägg till knäskydd till din lista samt gärna ett underställ.
 
Last edited:

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Kommer som sagt inte busköra.
Säger du nu ja! :D

Jag förstår ditt tänk, kan nog vara okej att tumma lite på säkerheten för att få komfort, annars använder du säkert inte utrustningen i alla fall. Vet själv hur sugen man är på att ta motorcykeln till skolan men struntar i det p.g.a. all utrustning.
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Körde upp i kevlarjeans och en skinnjacka, men det ända lagen säger är hjälm, räcker inte det även på uppkörning?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Körde upp i kevlarjeans och en skinnjacka, men det ända lagen säger är hjälm, räcker inte det även på uppkörning?
Nej, på uppkörning kräver de mer än vad lagen säger. Du får inte köra upp om du inte har mc-handskar, -stövlar, -jacka, -byxor samt ryggskydd.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Grattis till Ducatin.

Nu när du kör Ducati så ingår även kondomer i full skyddsutrustning, glöm aldrig det.

Sen är jag inte helt säker men tror inte att Monster 696 är ok att köra upp på, väger för lite.Kan vara värt att kolla upp.

Och den är inte den enklaste hojen på långsamma manöverbanan då vändradien är skitkass.

Och håll koll på oljetemperaturen under krypkörningen. Luftkylt så den tycker inte om för långa krypkörningspass i knapp styrfart.

Och remmarna är bytta och ventilspelet kontrollerat?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad säger ni om handskar då? Något speciellt man ska tänka på där?

Ett par handskar som sitter bra och har hårda skydd. Gärna lite ventilerade med. Bra om de har lång kant runt handleden/armen så det skyddar den med.

Rent allmänt brukar det gå att hitta utgångna modeller av allt möjligt skydd, som kostar mycket mindre under vintermånaderna så passa på att kolla i stora hojbutiker nära dig, det kan mycket väl vara billigare än att handla på nätet. Har köpt i princip all min utrustning för halva priset mot vad det kostar under säsong, och allt utom handskarna (som jag fick i julklapp) är köpta i butik i Sverige.
Jaa, mitt race-ställ var inte riktigt halva priset, men då var det gamla stället sönderskrapat i en krasch och jag behövde ett omgående, så det var bara att hala fram plånboken och köpa mitt under brinnande säsong. :gnissla
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vad säger ni om handskar då? Något speciellt man ska tänka på där?
Vill man, så finns det några saker att tänka på. Här är tre saker:
Skydd
Vind
Rörlighet

Som exempel på skydd ser du på dessa handskar hur de är förstärkta vid flera leder: knogarna, fingerlederna samt där smalarmen möter handen: http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_260_1278&products_id=17583

Det kan vara ganska obehagligt om kall luft drar in mellan jackan och handskarna, så långa justerbara "armar" på handskarna är ju att föredra då.

Vid mycket stadskörning blir det mycket koppling, tröttsamt om handskarna känns för tröga att röra fingrarna i. Vissa handskar är dessutom mycket tunnare i handflatan, vilket ger bättre känsla och grepp för gas, broms och koppling. Bättre finlir alltså.

För kortare resor skulle jag prioritera känslan och säkerheten. För långresor komforten, vattentätheten, lagom varma och säkerheten.

Och för bra passform gäller: inte för hårt åtsittande, då stryps blodflödet till fingrarna.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top