Bestycka fcr 39 på en Ktm 640

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Bestyckningshjälp fcr 39 på en Ktm 640

Hej, är de någon som vet hur man ska bestycka en fcr 39 på en Ktm 640 med sebring helsystem samt öppnad luftburk, eller vet var man kan köpa färdigt bestyckningskit?
 
Last edited:

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Jag förutsätter att din fcr är orginalbestyckad, isåfall hade jag gått upp en 10' på huvudmunstycket, och låtit bli lågfarten ..

Vill du inte labba med nålar/munstycken så kan du testa www.taffmeisters.co.uk, där kan du köpa ett "jettingkit" till din hoj, då får du en skitbra nål, och kittet är till din "höjd över havet" nivå etc etc, bara att nämna vad du har för hoj, årsmodell, mods- avgas luftburk? :) allt ingår :)


:rock
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du kan ju börja med 45/165 som sitter original i 625 med fcr41 så borde du du hamna lite åt det feta hållet med din mindre förgasare.Beror lite på vilken nål du har också.Någon "originalbestyckning" att utgå från finns inte då den förgasaren aldrig suttit på 625-motorn.
 

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Tackar, de blir nog ett färdigt bestyckningskit från taffmeisters tror jag. Om jag inte mixtrar lite själv. Är ju ett tag kvar till våren. =), en till fråga dock, vad ska sitta vid svarta skruven jag pekar på? De satt en wire där tidigare, men vet ej vad de gått till på den hoj den suttit på tidigare...DSC_0460.jpg
 

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Kan meddela att den går bra nu de lilla jag hunnit testa, obekr nål 4 hacket, 168 högfart, 45 lågfart, oring-modd på accpump och luft och bränsleskruv/luftskruv 1,5 varv ut.
 

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Upptäckte 2 små problem, när man drar på fullt snabbt från tomgång så vill den dö, märks dock inte vid körning. Sen vid 1/8-1/4 gas viner/tjuter de om förgasarn, men märker inte att den går sämre eller nåt. Nån som vet vad det är för fel?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
1) för lång duration på accpump . byt till membran med längre stift 2) ska vissla om en Fcr. det är vacum release plattan i trotteln som visslar
 

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Ok, då kan jag ignorera ljudet iaf, men accpumpen sprutar bara en stråle väldigt snabbt. hur länge ska den spruta vid fullt gaspådrag?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Max 0,8-1sek svårt att mäta exakt. Timingen är oxå viktig. Så tidigt som det går utan att träffa trotteln. Honda crf450 membran har längre stift för kortare durr.
 
Last edited:

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Ok, just nu sprutar den max en halv sek, Men ska kolla timingen. Men om man kopplar bort accpumpen så ska den väl inte dö om man rycker till på gasen från tomgång? Är de inte bestyckningsfel då? Jag har fattat se som så iaf. Enligt rekommendation på nån sida så skulle man ha 100 i pilot air jet vid 45 i lågfart, mitt är 105. Kan de också inverka? Känns så lite skillnad.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
En flatslide med direktverkande trottel behöver accpump för att kompensera avsaknaden av vacumsug som ju kan bli från tomgång, när man gasar till. En vacumstyrd fugge gasar ju inte snabbare än vad motorn har sug. Så visst stupar den om du kopplar ur accpumpen. Att gå från 105 till 100 i P.A.J. kan inte göra mycket inverkan. Det skruvar du in med bränsleskruven som oxå verkar i pilotkretsen
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om den stuper vid snabba påslag med friläge i så är det mer soppa som gäller inte korta strålen med andra ord.

Jag brukar få sätta dit dubbla oringar som är relativt starka samt att jag skruvar på max vad som går på justerskruven. Då brukar de flesta motorer som har öppet filter och luftburk samt öppet avgas svara bra på tomgasningar. Ytters lite stupning kan man ta för de märks inte vid körning
 

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Nu stupar den väldigt lite vid snabbt gaspådrag från tomgång, hade ett leak jet på 80 i så därför blev sprutet ca 0.15sek. Pluggade igen den så nu sprutar den ca 2 sek ist och har ändrat timingen så den är så perfekt jag kan få den.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top