Köra med fel ventilspel

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Man kollade ju ventilspelet nu under vintern såklart och shimsade om. Däremot lyckades man kolla fel på en insugsventil som fortfarande sitter med lite felaktigt spel på kanske 0.05 mm vill jag minnas. Det var min första gång med att göra ventilkoll och i all spänning ville jag prova om hojen gick bättre så jag sket i att beställa shim för den sista ventilen. :gnissla Hur hemskt är det att åka runt med en felställd ventil? Jag har ju kört med felställda ventiler i höstas såklart utan större problem. Tanken är väl att försöka få den fixad så snart som möjligt men premiärturen behöver väl inte ställas in?
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Det är inte farligt för motorn om det är för mycket spel. är spelet för litet så kan ventilerna dock brännas och då blir det dyrt!! så frågan är hur du lämnade den felande ventilen? för stort eller för litet spel?
Prestandamässigt tvivlar jag på att man kan märka skillnad om det inte är tokfel
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Utifrån mina anteckningar verkar det som ventilen är åt det tighta hållet. Kanske är bäst att låta hojen stå tills man löst det då. Får väl gå ut imorgon när det är lite ljusare och mäta upp på nytt och beställa rätt.

Jag noterade att alla ventiler var tighta som jag fick byta på. Om jag nu tänker rätt, när man går från tjockare shims till tunnare är det tight. Är det rimligt? Min intuition säger att slitningar borde göra saker lösare(mer spel) men det kanske inte är alls så det fungerar?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Utifrån mina anteckningar verkar det som ventilen är åt det tighta hållet. Kanske är bäst att låta hojen stå tills man löst det då. Får väl gå ut imorgon när det är lite ljusare och mäta upp på nytt och beställa rätt.

Jag noterade att alla ventiler var tighta som jag fick byta på. Om jag nu tänker rätt, när man går från tjockare shims till tunnare är det tight. Är det rimligt? Min intuition säger att slitningar borde göra saker lösare(mer spel) men det kanske inte är alls så det fungerar?
slitage på ventilsätet som väl är det som sker göra att spelet mellan ventil och nedtryckningsmekanism blir mindre och mindre, tillslut stänger inte ventilen ordentligt och kan brännas för den inte får kylning av ventilsätet...
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
För tight .. Shimsa om. om det är 0.05 för mycket så är det ingen fara .. blir perfekt spel med tiden :)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
vilket spel har du?

Har inte hittat pappret där jag skrev ner siffrorna men försökte klura ut det utifrån shimsen jag hade liggandes och vad jag hade tänkt stoppa i så säger manualens tabell att det ligger på 0.00 - 0.05 så det ser väl rätt tight ut.

Jag hade en 278 i och satte i en 275 som jag hade, så spelet är väl förbättrat lite men knappast tillräckligt. Spelet ska vara 0.11 - 0.15. Förmodligen behöver jag beställa en 270 eller en 265 men jag vill ut och mäta för att dubbelkolla.

Under provstarterna så hör jag fortfarande en del ljud som jag inte kan tänka mig är annat än ventilknackning. Är det sannolikt insugsventilen eller bör jag dubbelkolla avgasventilerna?
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Mätte upp alla ventiler nyss och som jag mindes var det en som var fel. Låg på 0.05 - 0.10, shimsen som satt i var en 275 så både 265 eller 270 som jag beställde lär passa bra. Är det fördel att sätta en lite mindre eller är det lika bra att använda 270 som lär få den precis i rätt spel? 0.10 bladet gick inte alls in medan 0.05 bladet gick väldigt mjukt med aningens motstånd.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sätt i ett shims så att du får ett lite för stort spel. Normal förslitning gör att spelet tajtas till (blir mindre) över tid.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det bedrövade klicket :(

Skruvade på ventilkåpan glad som man var att vara färdig. Packningen hade inte riktigt satt sig rätt så petade till den och tänkte provdra skruvarna till kåpan lite extra. Ena gick bra, andra klickade och ångesten var ett faktum. Hur löser jag det här bäst nu, går det att borra bort den? Har ingen tillgång till svets eller så men tror inte man hade kommit åt iaf.

Får väl kika ebay efter ny skruv så länge iaf.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Chansen är stor att den sitter så pass löst att du kan lirka ur den utan speciella verktyg. Var varsam och försiktig. Ivfsh så ser Biltemas sats ut som det proffsen använder, dvs inte någon grispitt som svullar sig.

För att förtydliga, det finns inget att greppa utan bulten har ju en packning och är gänglös en bit, den gick av en bit in i ventilkåpan. Vet inte hur det skulle gå till att lirka ut den?
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det bedrövade klicket :(

Skruvade på ventilkåpan glad som man var att vara färdig. Packningen hade inte riktigt satt sig rätt så petade till den och tänkte provdra skruvarna till kåpan lite extra. Ena gick bra, andra klickade och ångesten var ett faktum. Hur löser jag det här bäst nu, går det att borra bort den? Har ingen tillgång till svets eller så men tror inte man hade kommit åt iaf.

Får väl kika ebay efter ny skruv så länge iaf.

Har du testat att :borra? :crash

Hehe nä men seriöst, som andersbrink säger, har du kollat att det inte går att lirka ut den med nån tång eller dylikt? Kanske det går med en liten liten mejsel och knacka ut den (runt, runt alltså). Detta förutsatt det går lätt.

Ananrs är det :borra som gäller. Torx är en billig lösning om du vill göra det enkelt. Stora fördelen med Biltemasatsen är ju borriktarna, trevligt om man slipper borra sönder gängan. =)
Och att sen om det går å h-vete kan du ju skylla på jävla biltema dynga. :gnissla:fakta


Edit: Sitter alltså inte bulten i några gängor alls nu eller hur menar du? Har den ramlat innanför gängen så att säga?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Nu känner man sig bra dum. Sitter här och dumförklarar idén att lirka. Tänkte att jag springer ut och kollar ifall jag inte kan hitta på något. Kommer på att man kanske kan testa att använda bulthuvudet för att sätta lite press och vrida ut ändå. Det gick en bit och sen var det lirk med både mejsel och tång. Nu ligger delarna på bordet framför mig.

Någon som vet ifall yamaha kan ha använt samma ventilkåpsbultar till flera modeller? Har hittat bultar för FZR600 på ebay men ingen har FJ1200 just nu. :/
 

Snowman89

Guest
Nu känner man sig bra dum. Sitter här och dumförklarar idén att lirka. Tänkte att jag springer ut och kollar ifall jag inte kan hitta på något. Kommer på att man kanske kan testa att använda bulthuvudet för att sätta lite press och vrida ut ändå. Det gick en bit och sen var det lirk med både mejsel och tång. Nu ligger delarna på bordet framför mig.

Någon som vet ifall yamaha kan ha använt samma ventilkåpsbultar till flera modeller? Har hittat bultar för FZR600 på ebay men ingen har FJ1200 just nu. :/

Lägg upp en bild på bulten.
Med lite tur kanske det är en någonsånär standardbult :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top