Luft och buller i Europa

pellehpersson

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2014
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thunderbird Storm 2011
Vi ska åka ner till Italien via Tyskland, österike i Juni. Har läst lite på olika forum ang polisens tolerans mot luft och buller.

Vissa säger att de kan vara väldigt nitiska i Tyskland med körförbud och böter som värsta konsekvensen.

Andra säger kör..... Inga problem...

Hur är era erfarenheter från körning i Europa med luft och buller?

Har en Triumph speedmaster som inte låter vansinnigt mycket :D
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Hej, jag har över 20k mil touring i europa. Hittils bara haft problem 1 gång och det var i tyskland. Har alltid kört med helsystem raka rör :yoparty

Vi blev stoppad på natten utanför någon liten håla men dom var snälla och lät oss åka vidare. Men det är sant om tyskland dom är stenhårda om du möter fel snut. I övrigt har jag aldrig stöt på nått problem. I länder som Ukraina, moldavien, kosovo o.s.v. gör snutarna tummen upp när man mullrar förbi :banana

Det ända jag kan säga är att det funnits tillfällen då jag själv önskat att jag hade ett tyst orginalsystem på. = 140km/h motorväg genom hela polen. En ända ENORM!!! lång raksträcka med BBBböböööööö i samma ton. Mja....

Ett bra alternativ är att köpa en dämpare med uttagbar insats. Eller köpa en lös "DB killer" och anpassa den till din dämp så kan du välja.
 

pellehpersson

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2014
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thunderbird Storm 2011
Kan väl återkoppla min erfarenhet efter nu varit nere i Tyskland, Österrike och Italien. Körde igenom flera kontroller utan problem. Men jag antar att det är som i alla länder att träffar man på fel person (polis) så blir det bekymmer.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har också varit o brummat högljutt i princip alla europeiska länderna + ryssland,(börjar snart bli att man kan räkna på en hand där jag inte väckt folk på morgonen. Kom idag bl a från en tvåveckorstur på 1200 mil.

Jag är fullt medveten och haft i tankarna framför allt tyskarna. Precis Peppehpersson skriver...."fel polis". Åker man dit hos dom så kan det bli riktigt besvärligt. Nu har jag blivit så nervös över det så jag inför denna resa bytte system. Den låter lika högt, bara det att, den här har decibelkillers. Jag stoppade in decibelkillrarna i en plastpåse och skrev en lapp med 20 euro på den. Detta med förhoppning om att jag kan visa upp dom och säga att jag precis köpt dom begade och att jag ska montera dom.

Kan i alla fall berätta att....när man väl är där nere och brassar på så tänker man inte en tanke åt det :)
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top