Transportstyrelsen föreslår ändringar av manöverprov

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Lite utdrag ur artikeln från Fastbikes.se, ska bli spännande och se utvecklingen :)

Transportstyrelsen har skickat ut ett förslag med ändringar av manöverprovet för motorcykel på remiss. Ändringar i provet förväntas bidra till att mer tid under utbildningen används till övningar som har större bäring på trafiksäkerheten. Det ska också bidra till att förarens längd och vikt ska få mindre betydelse för provresultatet.
Det har uppmärksammats att de som tar mc-körkort ofta lägger en stor del av sin utbildningstid på att öva på manöverprov i lågfart, samtidigt som mindre tid läggs på övningskörning i andra situationer som kan anses vara viktigare för säkerheten.

Förslaget innebär att ett av dagens två möjliga lågfartsprov tas bort och att det som är kvar ändras något.

Diskussion? :)

http://www.fastbikes.se/index.php/n...eslar-andringar-av-manoverprov-for-motorcykel

http://www.bike.se/nyheter/mindre-krypkorning-pa-uppkorningen
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju helt sant att mer än hälften av tiden gick åt till lågfarten, och de andra konbanorna. Jag hade iofs haft körkort i 12 år redan när jag tog MC-kortet, så jag hade viss vana vid att vistas i trafik redan, men jag har lärt mig en hög med saker sedan jag tog kortet som nog hade varit trevligt att få veta på körskolan om körning i trafik.
Sedan tycker jag väl att det är bra att nöta teknik med. Har hjälpt en polare som ska ta körkort i vår, och jag ställde upp konor på en parkeringsficka utanför huset så fick han köra fram och tillbaka där ett tag, och han var väl allmänt tveksam till nyttan det skulle göra att nöta lågfartskörning. Men när han sedan gav sig iväg på en lite längre sväng så blev han överraskad av hur mycket lättare han kunde hantera hojen i lite högre fart.
Jag tror det hade varit mer givande att ha tvång på att köra en knix första året med hoj för att få ha körkortet kvar, om man nu ska lära någon körteknik, snarare än att nöta konbanor dock. Lärde mig mer min första knix än på hela körskoletiden. Den viktigaste lärdomen var att jag körde skitdåligt.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
På ett logiskt plan tycker jag att det är bra att man öppnar för insikten att 180-gradersvändningar i tre kilometer i timmen inom ett slutet utrymme kanske inte den situation som dödar flest, men hjärtat säger "make them suffer like I suffered".
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Spontant låter de som en dålig idé bestämd av någon less person som har missat en uppkörning..

Nog för att det skulle vara bra att öva mera på fler situationer i trafiken, men inte på bekostnad av att lära eleverna hojkontroll i lågfart, för hur bra kontroll har man över hojen eller vilket fordon som helst i högre farter om man inte ens kan köra kotrollerat runt några konor utan att välta?

ulvhamnes förslag om obligatorisk knix låter bra!
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Jag tycker det är bra att det äntligen går fram till Transportstyrelsen vad dom flesta vet och SMC har puchat för under många år. Det är ju inte så många som kör ihjäl sig i krypfart.

På skolan där jag jobbar (tillfälligt tjänstledig) blir det ju tyvärr mycket nötande för provet och inte alltid tränande för att kunna "köra" hoj.(och inte bara klara provet) Även om det är mycket vi utbildar på som vi kan förbättra så måste vi ju kompromissa en del, det är ju i slutändan den som tar körkortet som betalar. Allt som vi (SMC) sedan lär ut på Knix skulle jag vilja lära ut även på skolan men det är det ingen som skulle betala för, 1000:- för en körlektion eller 250-300:- för en Knix kväll. Både jag och min kollega försöker få med så mycket vi kan av det under utbildningen, men vi försöker skicka alla våra elever till en Knix, både under övningskörningen och efter.
Sedan är det som Ulvhamne skrivet otroligt viktigt att kunna hantera hojen även i krypfart, speciellt för självkänslan. Ska bli intressant att se vad det blir för förändring av proven i slutet.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Skrev för något år sedan om att knix är väldigt bra och är något som borde ingå i uppkörning. Ser ett upplägg med:

1. Kontroll av fordon.
2. Lite krypkörning, ungefär som nu.
3. 2 varv på knix med inbromsning till stopp.
4. Trafik.

Hänger inte riktigt med på att tjejer (som oftast är mindre) skulle ha det så mycket svårare med krypkörning. Det handlar mest om teknik, har man inte tekniken hjälper inte muskler och vikt så mycket.

Det som är viktigt är kurvteknik (vilket syns i knix), inbromsning (knix), hantering av fordon (kryp/knix) och mognad (trafik).

Klarar man de första delarna men inte trafik bör man inte behöva göra om allt.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag har så många åsikter om denna fråga att jag nästan spricker.
Och när jag ska försöka formulera dem inser jag att mina samlade syn kommer att framstå som lätt schizofren.

I punktform:
1. Det måste bli lättare att ta A1, A2 och A-kort. Släppa igenom fler vid uppkörningarna med någon form av "tillfälligt körkort-status" under de två första åren. I värsta fall med den engelska "L"-skylten på hojen.

2. Det måste bli "billigare" att ta A1, A2, A och B-kort. Det är en klassfråga idag. Medelklassungar i storstad och uppåt klarar sig utan, men de ungar som bor utanför tätorterna och/eller behöver ett vanligt knegarjobb måste ha körkort.

3. Mer tid bör läggas på lågfartsövningarna (men utan att man betalar körskolorna för träningstimmar). Jag skulle vilja se att det utvecklas en "tradition" att man köper en egen "första hoj" i 10-15000-kronorsklassen som man kan ta med till "körgårdar" (inhägnade områden) och övningsköra lågfarten på egen hand eller med frivilliga handledare/kompisar från mc-kollektivet kostnadsfritt. Ingen borde försöka köra upp utan 30h lågfartsövningar - men det har ingen vettig människa råd att ta med en körskola.
Just detta tror jag är något som MC-Sverige skulle satsa på som en aktivitet för att värva fler till mc-rörelsen och sporten - man erbjuder lågfartsövningar varje söndag från april till oktober. 5h lågfart med körskolan för att fatta övningarna + tre söndagar med gratisgänget = bättre motorcyklister. Och mindre onödig ångest vid uppkörningarna.

4. Lågfartsövningarna bör vara kvar, men alla förare oavsett kön, bör kunna köra upp på en hoj som passar deras mått/vikt (Exempel: En 16-årig person som är två meter lång och väger 130 kg bör få övningsköra på inhägnat område och köra upp för A1 på en A2-hoj, och en 25-årig person som är 155 cm lång och väger 47 kg bör få köra upp för A på en A1-hoj). Och nästa idiot som fortsätter att hävda att det handlar om kön kastar jag onda ögat på.

5. Min absolut viktigaste punkt: Körkortsutbildningen av idag verkar gå ut på att klara körkortet. Och endast det. Inte att bli bra på att köra motorcykel, eller bli en smidig trafikant.
Detta tycker jag är uselt av alla parter - från oss inom mc-kollektivet, trafikstyrelsen och övriga myndigheter, körskolorna, handlarna och försäkringsbolagen. Det måste gå att skapa en bättre utbildning idag som både lär ut alla "trafikregelskraven" kombinerat med riktig körteknik och god trafikförståelse.
Här fyller SMC en livsviktig funktion, och jag tror att Ulvhamne har en poäng med "obligatoriska" KNIX-utbildningar även om jag är allergisk mot lösningar som innehåller "obligatoriska" saker från tredje part (i detta fall SMC). Jag hade hellre sett ett aktivt drag från försäkringsbolagen där nya förare med "L"-status för avdrag på försäkringspremien om de går på avrostning och Knix till den grad att det blir korkat att inte göra det.
Utan kurs = högre försäkringsavgift. Med kurs = lägre avgift så att det både finansierar SMC-avgiften, KNIX:en och avrostningen. Efter 2 år med avrostning och KNIX-kurser kan man börja med Stegutbildningarna för att behålla sin "kursrabatt".

Hur man än vänder och vrider på det - jag vill alltså ha med "lågfart", mer körkunskap, all djävla teori, lättare uppkörning i trafik, billigare körkort och en himla massa mer utbildning under hela mc-karriären. Till ett lägre pris.

Låter nästan som en politisk karriär...
 
Last edited:

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Skrev för något år sedan om att knix är väldigt bra och är något som borde ingå i uppkörning. Ser ett upplägg med:

1. Kontroll av fordon.
2. Lite krypkörning, ungefär som nu.
3. 2 varv på knix med inbromsning till stopp.
4. Trafik.

Hänger inte riktigt med på att tjejer (som oftast är mindre) skulle ha det så mycket svårare med krypkörning. Det handlar mest om teknik, har man inte tekniken hjälper inte muskler och vikt så mycket.

Det som är viktigt är kurvteknik (vilket syns i knix), inbromsning (knix), hantering av fordon (kryp/knix) och mognad (trafik).

Klarar man de första delarna men inte trafik bör man inte behöva göra om allt.

Som tjej så håller jag med dig, jag hade inga problem med krypkörningen. Det är mest teknik och att se till att ha en hoj som passar dig.
Tycker dock att man på körskolorna lägger väldigt mycket tid på att träna krypkörningen, på den första trafikskolan jag gick så kändes det som ett effektivt sätta att mjölka pengar ur eleverna.
På något sätt känns krypkörningen både viktig och oviktig, jag nyttjar den sällan när jag kör i trafiken och då ligger jag ändå i köer och rusningstrafik. Mer trafikvett och körning i trafik tycker jag att trafikskolorna rikta in sig på.
/b
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Bra att det lägger större vikt på trafik och mindre på det som folk inte dör av.

Tycker själv att farliga situationer som uppstår för hojåkare borde tränas exempel i en trovärdig simulator. Så
att man vet vad man ska vara uppmärksam på när man kör ute i trafiken.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

jag håller inte med där, man skall köra upp för den fordonstypen man skall få behörighet för, är man 16 och stor som ett hus så kanske man inte är lämpad att köra en A1 hoj, dom är för små, samma sak om man skulle vara 2.30m lång och sätta sig i en moped bil, de skulle inte gå så bra, men man kan ju inte få köra upp i en riktig bil bara för den passar bättre för föraren, om du förstår mitt resonemang, man skall köra upp på det fordon man får lov att köra efter godkänd uppkörning, marknaden är som den är. alla fordon passar inte alla förare, vissa får antingen vänta med uppkörning tills Hen kan köra upp med det fordon som passar, eller om vi pratar om en liten person så kanske den får välja en mindre hoj, de finns ju faktiskt en massa olika storlekar på hojar som både passar A2 och A, dock vet jag inte i regelverket längre, vad är minsta cc för A nu förtiden? har för mig de fanns någon minsta gräns oxå
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Fjanteriet med specifikationerna på uppkörningshoj måste man ju kunna förenkla i alla fall. Hur många hojar är det som man måste ha A-kort för att köra men som inte är godkända för uppkörning pga att de faller utanför godtyckligt satta kravspecar? Det är många!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
"Det ska också bidra till att förarens längd och vikt ska få mindre betydelse för provresultatet."

Om detta innebär att tjejer får det lättare att ta körkort jämte oss killar så tar vi ännu ett steg ifrån "lika för alla" och som alla politiker har en tendens att tycka "könslöst samhälle".
Eller gäller denna regel för kvinnor och inte för män?

Jag har verkligen svårt att se hur vikten och längden kan avgöra hur man klarar det nuvarande provet eller inte.
Känner mig kränGkt som man!
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Slutsatsen av att "ett av de två momenten" ska försvinna med motivationen att lägga mer fokus på de moment där "olycksrisken är störst" innebär ju garanterat att krypkörningen försvinner helt och att undanmanöver-momentet görs om.

Kan inte påstå att jag är något stort fan av krypkörningen - ser däremot gärna att det byts ut mot något med mer relevans för hur det är att köra i trafik.

Samtidigt är jag mest less på det faktum att jag överhuvudtaget ens behöver göra en ny uppkörning för att uppgradera mitt A2-kort till A. Tycker det borde komma automatiskt med 1300+ mil bakom styret.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
"Det ska också bidra till att förarens längd och vikt ska få mindre betydelse för provresultatet."

Om detta innebär att tjejer får det lättare att ta körkort jämte oss killar så tar vi ännu ett steg ifrån "lika för alla" och som alla politiker har en tendens att tycka "könslöst samhälle".
Eller gäller denna regel för kvinnor och inte för män?

Jag har verkligen svårt att se hur vikten och längden kan avgöra hur man klarar det nuvarande provet eller inte.
Känner mig kränGkt som man!

Det är väl lite fel uttryckt, vad dom menar är väl att tjejer ska få det lika lätt/svårt som killar, underföstått att dom tycker att dom har det svårare än killar idag, osagt om det senare är rätt/fel...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tror mer på att det är vår syn på män och kvinnor som orsakar skillnaden i statistiken. Krasst sätt så får kvinnorna höra att de är sämre i trafiken, sämre på att köra,sämre på att tävla och you name it, medans männen är störst bäst och vackrast. Det i sin tur leder till att vi män redan på förhand vet att vi kan det här. Hur svårt kan det vara liksom? Bara att träna lite, tjuvköra lite i smyg när ingen ser och sedan köra upp en eller två gånger, "beroende på hur dum i huvudet uppkörningskillen är". För kvinnors del så betyder det en större osäkerhet, en djupt sittande nervositet som vi killar sällan har och mer därtill.

Det jag menar är att jag är övertygad om att en valfri kille eller tjej kommer ha SÅ MYCKET LÄTTARE att ta hojkortet om denne redan från början av sitt liv blir intalad att han eller hon kan allting som denne tar sig an. Och vice versa. intalar man en person att den är helt värdelös så kommer den att tro det.
Alltså är det inte könet i sig som spelar roll, utan samhällets syn på tjejer och killar som är boven i dramat.
Och innan the shit hits the fan så förstår jag att just DU aldrig skulle bedöma någon utifrån kön. :hej
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Krypkörning är jättebra att kunna när man kör i stan, mellan filer osv
Efter några veckor med körkort så har man tränat massor med krypkörning, -i alla fall om man bor i en storstad.

Jag vet dock inte om det räddar livet på någon men det minskar småskador på bilar och motorcyklar.

Att kunna bromsa, svänga och spårval är ganska viktigt på landsvägen och räddar antagligen liv:tummenupp
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Blir lite förvånad över att alla vill minska eller ta bort lågfart, det handlar ju inte om att visa att man kan köra runt ett par hinder, utan att man har kontroll över sitt fordon. En självklarhet för mig.

Komplettera gärna med knix och ett större fokus på att kunna hantera hojen i högre fart men plocka inte bort moment. Hojen är ett kraftpaket och orsak till en del elände vilket gör att iaf jag tycker att det borde krävas mer av föraren. Det stora problemet är priset och utan en förändring i form av t ex subventionering så leder mitt resonemang till att ett redan för dyrt kort blir betydligt dyrare... :död
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag tolkar det inte som att förslaget är att ta bort lagfartsmomentet i sig, utan bara ta bort en av två banor..
En av lågfartsbanorna är väl något lättare än den andra, men jag vet inte hur stor skillnad det faktiskt kommer att göra bland körkortstagarna.

Personligen vill jag inte att körkortstagare ska påtvingas fler moment (som tex knixkurs). Den biten tycker jag SMC och de flesta motorcyklister sköter bra genom att rekommendera sina nyblivna mc-vänner att köra en sådan.

Lägger man på ännu en avgift så blir totalpriset för mc-körkortet dyrare och då är det nog fler som skulle välja att antingen vänta med a-kortet eller hopp över det helt.

Vidare tycker jag att det är bra med en uppkörning från tex A2 till A. Men att uppkörningen blir billigare och endast fokuserar på trafikmiljö. De flesta som tar A2 kort kör säkert mycket mc men det finns säkert de som också knappt kör. Så det är nog bra att visa att man kan behärska en större/tyngre hoj.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
VFRippe skriver
Det är ju inte så många som kör ihjäl sig i krypfart.
Kan detta möjligen beror på att halva övningstiden används till just detta !? :rolleyes:
Eftersom så många av de som kör ihjäl sig
saknar körkort
inte äger hojen de kör, hojen är tex stulen eller ägs av någon "förstående/snäll" släkting
är bara berusade och / eller samtidigt påverkade av droger
kör långt över hastighetsgränserna
så blir den idiotiska slutsatsen att mer tid skulle ägnas på utbildningen åt just detta.
Köra hoj snabbt efter några rejäla groggar/holkar? :rolleyes:

Nej jag tror som redan skrivits att mera tid ägnad åt motstyrning, öva hålla blicken dit man vill, oavbrutet scanna av risker, som nu kommer en korsning vad kan hända, mötande trafik vad kan hända, och trafik i samma riktning bakom och och framför, vad kan hända.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag tolkar det inte som att förslaget är att ta bort lagfartsmomentet i sig, utan bara ta bort en av två banor..
En av lågfartsbanorna är väl något lättare än den andra, men jag vet inte hur stor skillnad det faktiskt kommer att göra bland körkortstagarna.

Personligen vill jag inte att körkortstagare ska påtvingas fler moment (som tex knixkurs). Den biten tycker jag SMC och de flesta motorcyklister sköter bra genom att rekommendera sina nyblivna mc-vänner att köra en sådan.

Lägger man på ännu en avgift så blir totalpriset för mc-körkortet dyrare och då är det nog fler som skulle välja att antingen vänta med a-kortet eller hopp över det helt.

Vidare tycker jag att det är bra med en uppkörning från tex A2 till A. Men att uppkörningen blir billigare och endast fokuserar på trafikmiljö. De flesta som tar A2 kort kör säkert mycket mc men det finns säkert de som också knappt kör. Så det är nog bra att visa att man kan behärska en större/tyngre hoj.

Min tanke först var också att de bara skulle ta bort en av två banor, men sen började jag fundera på om lågfart och krypkörning är samma - undanmanöverbanan går ju i låg fart, och utgör ett moment på uppkörningen.

Min tanke var att de menade att ett av dessa två skulle försvinna.

Gällande uppkörning från A2 till A måste jag inflika med min situation. Min motorcykel har en ursprungseffekt på 53kw, slagvolym på 650cc. Med andra ord godkänd för uppkörning för A-behörighet. Den är strypt med en metallbit som hindrar mig att dra gasreglaget hela vägen.

Lättaste sättet för mig att göra en uppkörning på vore alltså att köra till regbesiktningen, skruva bort strypningen, sedan övningsköra till uppkörningen på min egen motorcykel. Samma motorcykel som jag alltså nu kör lagligt på A2-behörighet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top