Bild Rikta upp film tagen i "fel" läge.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er.
Jag har varit ute och kört hoj med hyrd utrustning, och då blev det inte bättre än att kameran hamnade på sidan, alltså i 90 graders vinkel.

Så, all film måste "vändas". Om jag öppnar filerna i QuickTimePlayer kan jag vända dem, men filerna blir lite mindre och verkar få liiiite sämre kvalitet….

Finns det något bättre sätt?
 

Bifogat

  • FILE0010.JPG
    FILE0010.JPG
    1.8 MB · Visningar: 253
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Sony Vegas har "Pan/crop" där du kan rotera bilden. Andra program har jag dock ingen aning om.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om man tittar på din bild och jämför med en jordglob så är det ju sådär det ser ut. Horisonten står rakt upp så nära ekvatorn. Här uppe ligger horisonten nästan rakt. Alltså stämmer filmen/bilden med verkligheten.

Nu inser jag att det här inte är svaret på din fråga, men jag kan tänka mig att det är lättare att rotera filmen än på jordklotet. Hur du skall gå tillväga lämnar jag till någon bättre vetande.

Värt att notera är att det här problemet inte hade uppstått om vi bara hade låtit jorden förbli platt och inte absolut skulle konvertera den från plan till sfär.


Ps
Snygg eLg.


Pps
Så här kanske?
http://www.howtogeek.com/howto/14751/rotate-a-video-90-degrees-with-vlc-or-windows-live-movie-maker/
 
Last edited:

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Öppna filmen i något redigerings program-vrid den 90 gr .
Jag använder Pinnacle Studio 15 men det funkar nog i andra me´.
 
Last edited:

LupusRex

Hårdrocksköttbulle
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Mean Streak 1500, XT600E
Att vända/rotera bild är en funktion som alla videoredigeringsprogram värda namnet klarar av, tillochmed Windows Movie Maker. :näsblod
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tack för svar! Upptäckte just att I-Movie löser det himla elegant. Men vad fult det blir, med en massa svart på kanterna!
 

LupusRex

Hårdrocksköttbulle
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Mean Streak 1500, XT600E
Tack för svar! Upptäckte just att I-Movie löser det himla elegant. Men vad fult det blir, med en massa svart på kanterna!

Tyvärr är det så det blir om man inte har kameran på rätt ledd från början. :( Ett alternativ är ju att croppa bort över- och underkant i bild så den blir bredare, men då tappar man ju lite av den fina vidvinkeln man gärna vill åt.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tyvärr är det så det blir om man inte har kameran på rätt ledd från början. :( Ett alternativ är ju att croppa bort över- och underkant i bild så den blir bredare, men då tappar man ju lite av den fina vidvinkeln man gärna vill åt.

Yepp, förstår det. Det blev lite bråttom där vid avresan ut i öknen, men nu vet jag att ALLTID ha kameran på rätt ledd!!

Film kommer snart!!!
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Ser ut som 3:4 ja :O

Man kan ju rotera och sedan croppa ner till 4:3 igen om man kan tänka sig bli av med den biten av bilden och lägre upplösning. Men svarta kanter på sidorna är aldrig sexigt :O

Kan tipsa om GoPro-appen om det är dessa du kört med? Med modeller som inte är från stenåldern så kan man få live feed direkt i telefonen/tableten. Är mycket användbart för att dubbelkolla och justera kameravinkeln.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kan tipsa om GoPro-appen om det är dessa du kört med? Med modeller som inte är från stenåldern så kan man få live feed direkt i telefonen/tableten. Är mycket användbart för att dubbelkolla och justera kameravinkeln.

Har en Nilox Foolish med skärm på bakstycket så jag visste MYCKET väl att kameran satt på fel håll. Men, taxin som skulle ta mig till ökenåkat körde fel, så det var bara att palta på sig hojkläderna och vara glad att jag hittade en hjälm med monterat fäste. Det fanns inte tid att fippla med att byta fästen eller vinkla om saker. He var bar å åk!!!
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kanske bättre o göra rätt från början ?

Gör om, gör rätt och sluta skylla på materialet ?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top