Val av hoj för att kunna njuta och busa?

MXvito

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 929 2001
Tips, förslag, råd angående hoj val. Förra säsongen ägde jag en CBR 929 2001 Streetfighter och tyckte att den va otroligt tung å klumpig, fast den hade gött med kräm i motorn :) Första hoj var en Kawa Z750 och de var otroligt trött tyckte jag. Nu behöver jag tips och råd till hoj val.

Är ute efter en hoj som man kan busa lite med, ska vara hyfsat smidig, (inte behöva slåss med hojen för att få ner den gött i kurvorna), den ska självklart ha gött med kräm i motorn, och gärna nåt man kan åka två på ifall det skulle behövas. Och inte sitta allt för obekvämt. Max pris runt 60-70 tusen tänkte jag mig. Kollat runt lite men har verkligen svårt att bestämma mig. CBR1000rr, KTM Duke, Speed Triple, r1. finns för många olika att välja på och behöver hjälp av folk med mer erfarenhet och kunskap om vad som kan tänkas vara bäst.

Kom gärna med förslag :)
 
Last edited:

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Valde mellan några hojar i somras när jag köpte ny.
stod mellan gixxer 1000 06, r1 05, superduke, speed/street tripple eller aprilia tuono.
Blev att köpa en Aprilia tuono och är grymt nöjd! Billig försäkring, skönare än SD samt grym motor och gött ljud!
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
KTM 690 SM är riktigt kul faktiskt, med lite upgrades blir den asrolig!
Går att slötoura lite åxå.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Gsxr 750 om du vill ha nåt med kåpor. Provade en 2009a och blev lätt förälskad! Man sitter bra, smidig som en 600 och har bra med mos :kär
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller med nissepelle. En liter per cylinder är det som behövs, då blir det färgfilm.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tillsätt stötstänger så blir det bildradio också

Naturligtvis! Inte ens en topfuel dragster fungerar ju utan stötstänger. Rullkam, stötstänger och utväxlingsvippor. De e det bästa!
Vi får starta en egen tråd.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Käka nudlar i några månader och köp en Tuono V4R. En superbike i ett bekvämt paket. Tuonon är riktigt smidig att puttra runt på och det finns gott om pulver när hornen växer ut. Försäkringspremien är också helt överkomlig hos Svedea och B&MC. Den är dock kanske strax norr om din budget då den billigaste på blocket ligger på 80'.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag undrar hur man kör om z750 = 100hk beskrivs som otroligt trött. Ligger man på sexans växel i 30 och öppnar fullt är den klart ganska trött:va
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Vi ligger nog rätt nära varandra i tankarna med sport + touring.

Min första hoj var en CBR900RR -99 som jag senare bytte upp till en CBR1000RR -05. Ledsnade dock rätt snabbt på sporthoj av många anledningar. Jag körde inte så mycket bana och att ha en sporthoj utan att köra just bana så missar man nog stora delar av konceptet. Jag är inte heller den som gillar att plöja motorväg i 300km/h mellan bilar m.m. Funderade länge efter att jag sålt firebladen men jag föll för en SuperDuke 990 -06. Körde den under en säsong och tyckte då att den var lite för mycket för mig. Kunde inte riktigt hantera den som jag ville med min dåvarande kunskap. Sålde den efter att ha gått omkull med den. Ångrade dock detta väldigt länge...

Köpte senare en KTM 950SM som jag aldrig kom överens med. Hög och lite trög tyckte jag (plus lite meckande med förknasaren). Var dock ändå något jag gillade med SMR-stuket och köpte mig en ny 990SMR -11. Fantastiska motorcyklar men något saknades ändå!!

Efter alla dessa tänkte jag som några ovan skrivit testa lite mindre vikt och mindre kubik. Köpte en 690SM-Prestige....ångrade det snabbt då den saknade alldeles för mycket för min del tyvärr (men blanda nu inte ihop den med SMC då det är stor skillnad).

Som jag skrev ovan så ångrade jag försäljningen av min SuperDuke väldigt länge. Men förra säsongen hittade jag äntligen tillbaka till min motorcykel! Hittade en fullsmetad SDR 990 -08 och ligger bra i linje med din budhet. Rätt motor och rätt kubik. Nu är iofs R versionen inte riktigt gjord för touring men allt går att lösa med lite powerparts (läs gel-sadel). Detta är nog en av mina absoluta favoriter inte bara för den fantastiska färgen utan för motorn! (jag kan dock erkänna att om jag haft 70000kr till hade jag köpt en 1290).

Nu ska man dock veta med sig att SD (och SDR) är väldigt agressiva motorcyklar. Kräver sin förare och behöver lite modifieringar innan den blir riktigt bra.

Kanske märks att jag fastnat för KTM? ja, vill inte köra något annat är KTM!

(väldigt komprimerad historia med många detaljer utelämnade. Pratar rätt många år...)
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
gsxr 750 k6--> frammåt och du är i din budget med råge, vet ej hur ny du borde kunna köpa men K8 och frammåt är väl inte omöjligt, den är snuskigt lätt o ha o göra med, men dom där extra 150cc ifrån 600a är mer än vad man behöver, de e bara o rulla på o den sticker iväg, men smidig o lätt som en leksak och vad jag har hört en av de bekvämaste Supersport hojarna på marknaden (har provsuttit en hel drös och gsxr blev det för min del för man sitter mer upprätt men ändå sportigt, kört 2 timmar i streck stadstrafik med blandad "70km/h stadstrafik" utan några direkta problem, kommer lätt kunna toura med den till sommaren). den är dock lite små lurig, ibland har jag lyckats dra på så att bakhjulet släpper, man luras lite av 600a karaktären men inget dramatiskt än (kan vara däcket som är lite gammalt oxå, de är väl påväg mot "lagens mått" 1.5-2mm mönster kanske)

Edit: vill tillägga att mina hjulsläpp har varit på fuktig väg nära 0 gradigt ute
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Har inte direkt så många hojar under mitt bälte som många av de äldre rävarna här inne.
Hade en Yamaha xj600 förr och den är väl inte direkt sportig :3freak

Nu åker jag på en KTM Superduke från 2007 med lite godis på. Passar mig perfekt för småluffa runt på och samtidigt finns effekt när man vrider på rullen.

Hade tänkt att prova en 1290 till sommaren och en Tuono V4.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Aprilia Tuono V2, Aprilia Tuono V4 , Superduke, Nuda 900

Helt klart en naken fighter ska du ha!, gjord för bus!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Nu har jag inte kört en 929 men om du tyckte den var trött så finns nästan bara en väg att gå. "Nyare" 1000cc så behöver du inte oroa dig om det är tillräckligt eller inte...

Suzuki 05-06
R1 05-07
Zx10 05 (en riktig utmaning)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top