Byta viskositet på motorolja?

Manni76

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Ängelholm
Hoj
2000 Kawasaki ZX-9R
Hej!
Nu är det dags att byta olja på Zx9:an.
Den har varit regelbundet servad på verkstad. Men nu är det jag som själv utför det och när jag bytte olja förra säsongen så fick jag rekommendation att hälla i Castrol 15w-50.
Det fanns inget i service historiken om vad för olja som används så jag gick på rekommendationen. När jag pratat med andra Kawa ägare blir jag istället rådd till att hälla in 10w-40. Ska tydligen vara standard numera på Kawa!

Jag kör inte på bana utan mest till och från jobb.
Men min fråga var kan man byta från 15w-50 till 10w-40 utan att riskera att får några problem. Hojen är från -00.

Mvh
Martin
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Är inte gps/power 1 10-40? De flesta har en 10-40. Varför skulle du få problem?
 

Manni76

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Ängelholm
Hoj
2000 Kawasaki ZX-9R
Hej! frågan ställes just av den enkla anledning av att jag inte vill skapa mig problem OM jag byter.
Hade varit bekvämt att gå över till 10-40 för den verkar finnas på alla mackar om man skulle behöva fylla på.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Har du kört på castrol utan problem finns det ingen anledning att det skulle bli problem med power1 10-40. Vissa modeller har en känslig koppling, ex min GSX-R verkar må bäst av motul men ja kör den på castrol utan komplikationer. Power1 är en halvsyntet och jag misstänker att din nuvarande kanske är en hel syntet. Är du införstådd i viskositeten, att du inte kör bana menas inte med att man kanske kör lungt. Motorväg 250-300 eller väldigt varm sommar inne i stan blir också förbannat varmt:)
 

Manni76

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Ängelholm
Hoj
2000 Kawasaki ZX-9R
Den är delsyntet. Jag vet så mkt att om oljan ska smörja bra vi höga temperaturer behövs högre andra siffra.
Så en 15-50 klarar högre temp.
Det blir nog att testa och se!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Häll i vad du får ett bra pris på. Misstänker att du inte kör i minusgrader och att du inte vinner VM i roadracing. Då kan du hälla i precis vilken 10-15w40-60 olja du vill sålänge den är gjord för våtkoppling (vilket alla mc oljor är, det är bara om du vill spara en slant och köpa bilolja du behöver tänka på det).

OKQ8 SBK Racing köps på swedol/hydroscand mfl och har ett bra pris. Går även att köpa i 20L dunk på macken till rätt kurs, dock är deras 1L svindyra. Annars fungerar Biltema Racing utmärkt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En 15-50 klarar inte högre temperatur per se.
Den är lite trögare vid arbetstemperatur, men vad som händer över det vet varken du eller jag.
Använd en olja avsedd för våt koppling med rekommenderat viskositetsspann och hög kvalitetsklassning.
Vilken olja som fungerar bäst med lamellmaterialet i din hoj vet tillverkaren och andra ägare som provat.
Jag har aldrig haft oljerelaterade problem med Biltemas MColja (helsyntet).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad Kawasaki har i sina nya hojar har inget med din 15 år gamla att göra. Men som Boris säger, häll i den du får bäst pris på, Kawa är väl inte kända för att ha kopplingar som är känsliga för vilken olja man häller i?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför byta viskositet? Som redan föreslagits av Boris JR, SWEDOL, 20liters dunk, SBK Racing 10W-50 ca 1400kr inkl moms när jag köpte min dunk.
När motorn slits ökar glappen och tjockare (-50) olja är ingen nackdel.
Hittade bara 4 liter på siten med moms ca 375kr
http://www.swedol.se/of-80638.html
Helsingborg har närmsta SWEDOL butik.
http://www.okq8.se/~/media/produkt-...kerhetsdatablad/q8 moto sbk racing 10w-50.pdf
Annars har ju Biltema ändrat specen på sin 10W-40 så nu innehåller den åter minst 1 % ZDDP !
Zinkdialkylditiofasfat är ett gammalt antislitagemedel som försvunnit ur många oljor eftersom det minskar livslängden på katalysatorn. Men din hoj har ingen katalysator.....
Och en 15år gammal hoj är gjord för att köras på olja med ZDDP.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/369580_SDB.pdf
Och Biltema finns ju i Ängelholm.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du kommer troligen att uppleva lite mindre motorskrammel och smidigare växlingar med 15W-50 oljan, speciellt när motorn är varm. Några problem blir det i alla fall inte så länge det är en olja som håller spec.
 

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
Tjockare (första siffrorna) olja vid kallstarter kan innebära ökat slitage eftersom oljan kanske inte hinner ut till alla delar den ska i god tid.
 

Manni76

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Ängelholm
Hoj
2000 Kawasaki ZX-9R
Tack för alla tips och synpunkter. Jag kommer att hälla i 10w40 och se hur den beter sig.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag kör belray helsyntet 20/50 i min zx9r, körde 20/50 i min zx7r, 20/50 i min r1:a, 20/50 i mina sp1:eek:r, och slutligen dammade jag i 20/50 i syrrans hornet, varför vet jag ej men det har aldrig bråkat för min del, förutom den gången jag skickade i biltema/statoils 10/40 i min r1:a -01, har aldrig hört ventiler "rassla, ticka" så högt som med den oljan i plus att växellådan inte heller verkade gilla den oljan, åkte å köpte belray 20/50 sen var ordningen återställd så jag fortsätter att damma i helsyntet 20/50 i alla mina hojar nu och i framtiden, vad jag har förstått gillar de lite äldre kaworna tjockare olja varför vet jag inte men själv upplever jag att ventilticket inte är lika högt som med tunnare olja men det ligger säkert mkt på det psykologiska planet:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top