Lithiumbatteri vs andra

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
För 200-ingen det skiljer får jag ganska många fler amp + att det passar bättre i lådan :) .... OCH, jag kan ha en brödrost i ena väskan och en kyl i den andra :näsblod
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
För 200-ingen det skiljer får jag ganska många fler amp + att det passar bättre i lådan :) .... OCH, jag kan ha en brödrost i ena väskan och en kyl i den andra :näsblod

Måste ju köra ihop med dig nån gång, en kall öl och en rostad ostmacka när man kommer fram låter ju kalas :tummenupp
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Skämt åsido, jag vill ha rejäla marginaler i mitt batteri :) Jag kan avlägga rapport när jag använt det ett tag.
Eg skapade jag tråden för att få lite synpunkter på skillnaden mellan lithium, syra o gel batterier.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Köpte ett gammal reservdelsbil med ett dryfitbatteri i. Hörde en del snack om hur bra dessa skulle vara men tog det väl med en nypa salt.
Bilen stod ett halvår översnöad i 20 minus. Var bara att ladda och starta. Slår ALLT men man hinner ju med många "vanliga" batterier till det priset.
http://www.batteriexpressen.se/brand.html/sonnenschein
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Finns så många trådar redan.
Spontant ingen jätteskillnad på själva cellerna på LiFe.
20Ah är jäääävligt mkt med LiFe. Kört 4Ah i 6 år på min 750. Minsta laget dock...

Se till att aldrig ladda ur dem helt.
Underhållsladda inte då dem mår dåligt att ligga fullt.
Koppla ur dem. Mät ok spänning. helst 80% av peak. Låt stå. INGEN självurladdning.

Fungerar bra med vanliga laddare. Seriöst att ett par ggr om året att mäta individuell spänning mellan celler.

Längre livslängd? Nej inte spontant.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hittar inte måtten på Biltemas batterier:confused:Måste man åka till butiken med tumstock:(

I min Firefox kan jag se måtten.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/M...rhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter-80240/

En liten varning, det Biltema 80269 som jag har i min Triumph har haft en genomsnittslig livslängd på 1 år.
INKÖPT: Första 2011, Andra 2012, Tredje 2013, Fjärde 2014.
Ska bli d-t spännande om det 4:e får igång hojen våren 2015.
Laddar det med ett 24 timmars ur som var 6e timme kopplar in laddaren i "15 MINUTER"
KOPPLAT till en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...llbehor/Batteriladdare-612-V-400500-mA-37707/
som för att inte kunna överladda (förhoppninmgsvis) har 4 st seriekopplade 1A dioder mellan + klämman och batteriets +-pol.
Vanliga "intelligenta underhållsladdare" funkar inte eftersom Biltema batteriet laddat håller 13,2 till 13,1 Volt.
I motsatts till tex Yuasa som håller 12,8 till 12,7 Volt.

När en vanlig intelligent laddare drar igång, nånstans mellan 12,7 och 12,9 Volt, ja då är det försent.
För Biltema underhållsfria batteri startar inte hojen vid batterispänning 12,9 Volt.

Apropå Litium 10% urladdning / år. Ja det gäller förståss när batteriet inte är inkopplat till hojen.
För många hojar drar ström från batteriet. När de står.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hur tycker du att biltemabatteriet och ditt laddningsarrangemang fungerar när batterierna bara håller en säsong? Jag tycker det verkar som en massa jobb i onödan.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag tycker mig ha sett samma batterihistoria från samma människa ett antal gånger förr. Själv har jag fått byta batteri i alla gamla hojar jag köpt, ofelbart ett biltema, efter att ett nytt Yuasa tagit plats vilket har underhållsladdats med en Ctek har jag aldrig behövt byta igen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tycker mig ha sett samma batterihistoria från samma människa ett antal gånger förr. Själv har jag fått byta batteri i alla gamla hojar jag köpt, ofelbart ett biltema, efter att ett nytt Yuasa tagit plats vilket har underhållsladdats med en Ctek har jag aldrig behövt byta igen.

Yuasa sitter original i Yamaha va?
I så fall är jag benägen att hålla med dig, alla Yamaha jag haft har kört originalbatteri till år 5 eller 6, sedan har det blivit nytt ungefär vartannat år oavsett om det varit Biltema eller Batterilagrets bly.

Jag tolkar det som du skriver att det är god ekonomi att köpa ett Yuasa igen då?
Fast jag ska ha LiFePo nästa gång så jag kan äta mer semlor och ändå behålla min pace.
Och jag tänker inte löda själv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur tycker du att biltemabatteriet och ditt laddningsarrangemang fungerar när batterierna bara håller en säsong? Jag tycker det verkar som en massa jobb i onödan.

Jag har kört med vanlig underhållsladdare förut.
Och inget batteri hållit mer är 1 år.

Det här är 1a året med en Biltema 37707 och 4 dioder och tidur för att hindra överladdning.
Håller tummarna.

Gick nyss ner och provade starta. Motorn gick igång diREKt ! :)
Sist motorn var igång var den 13e september !
Så mer än 5 månader sedan sist.
Tydligt är, ju enklare dessto bättre.
Problemet med "vanliga underhållsladdare" är att de är anpassade till "nån branschstandard" laddat batteri håller 12,8 till 12,7 Volt.
Har man ett batteri som laddat håller 13,2 till 13,1 Volt så börjar de här vanliga underhållsladdarna ladda för sent.
Ctek Zafir 45 börjar ladda när batterispänningen sjunkit till ca 12,85 Volt.
En "vanlig laddare" anpassad till Biltemas underhållsfria borde då börja ladda vid 13,25 Volt.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har i garaget 4 Yuasa batterier just nu "på rull". Årsmodellerna på dom är 2007, 2009, 2009, 2012.
Minns inte ens när jag bytte ut ett Yuasa batteri senast....

När dom står så kopplar jag ur pluspolen. Underhållsladdar varannan månad med en Optimate laddare.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Finns det någon nackdel med högt amp i ett mc-batteri? Kan något ta skada? Är amp endast ett mått på hur mkt energi batteriet kan ackumulera eller finns det andra faktorer att ta hänsyn till?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Finns det någon nackdel med högt amp i ett mc-batteri? Kan något ta skada? Är amp endast ett mått på hur mkt energi batteriet kan ackumulera eller finns det andra faktorer att ta hänsyn till?

Får hålla isär måtten.

Ah = Ampere Hours

Hur mycket energi som finns lagrat i ett batteri, mätt vid det uttaget som ger bäst resultat (t.ex ett 5Ah batteri kan vara mätt vid 1A under 5timmar, eller 5A under 1 timma) så får ses som ett ganska diffust mått.

CCA = Cold cranking Amperes
Hur hög ström batteriet klarar att leverera under 30 sekunder mätt vid -18C, ett bra och vanligt mått för startbatterier

CA = cranking amperes
Hur hög ström batteriet klarar att leverera under 30 sekunder mätt vid 0 grader C, kanske dte mest relevanta för ett startbatteri på en MC.

Nu gissar jag att du menar Ah, och svaret är NEJ, inget kan ta skada är enbart ett mått på hur mycket energi precis som du skrev.

Även de andra måtten gäller ju högre desto bättre, nackdelarna blir ju då bara fysiskt större och tyngre batterier så man får ju dra en gräns nån stans för vad som är tillräckligt
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klubba har gjort en lysande beskrivning av det väsentliga för ett startbatteri. CA = cranking amperes
För att öka CA är den vanliga metoden att öka ytan på "blyplattorna". Vilket man gör genom fler och tunnare plattor. Kruxet är att ju tunnare plattorna blir, dessto ömtåligare blir batteriet och allra omtåligast är batteriet när batteriet laddas ur. För då omvandlas blyet till blysulfat.
STARTBATTERIER ska därför alltid hållas fulladdade. För att inte dö, bli kortis i !

DJUPURLADDNINGSBATTERIER för tex golfbilar och husvagnar är gjorda med tjockare plattor, ger lägre CA än ett lika tungt Startbatteri men tål genom de tjockare plattorna att laddas ur mycket djupare utan att skadas.

Så ska man vara elak: Ju högre CCA ett batteri har i förhållande till storlek (x,y,z mm/vikt kg) dessto kortare livslängd kan man förvänta sig. Dessto känsligare är batteriet för urladdning.

Här rekommederas att ett Startbatteri ska laddas minst en gång/ dygn.
http://www.batterystuff.com/kb/articles/battery-articles/battery-basics.html
Under punkt 8.
Batteries sit too long between charges. As little as 24 hours in hot weather and several days in cooler weather.
En Ctek Zafir laddare kopplad till en Kawa ER-6 laddade batteriet (Yuasa?) ungefär 1 minut/2h, dvs 12 ggr/dygn.
Har man en "smart laddare" och laddaren inte laddar batteriet flera gånger/dygn så är laddaren inte anpassad till batteriet. Tex genom att batteriet håller högre spänning än den spänning där "smart laddaren" startar en ny laddning.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top