Startmotor åt upp kolen

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Gjorde en tråd här för ett tag sen ang min Honda CBX 750 -84 som jag bytte kolen i startmotorn på. Fick igång den jättebra och allt var frid och fröjd. Nu när våren närmar sig tog jag en premiärtur här om dagen och det var underbart, självklart. Kom hem till garaget, stängde av, och skulle starta igen för att köra sista metrarna in genom porten - startmotorn skårrar till och tvärdör. Men vad i helvete då!

Nu ikväll tog jag ner startmotorn och inuti möts jag av en fin hög med stoft från kolen som är totalt nedslitna till botten. Hur i helvete har det här gått till!? Jag är ju inte dummare än att jag fattar att hojmotorn har drivit runt startmotorn hela tiden när jag kör, men varför? Jag var noga när jag monterade på startmotorn efter renoveringen, och drevet som sitter på startmotorns axel var jag mycket noga med hamnade åt rätt håll, och nu när jag dubbelkollar så har jag satt det åt samma håll som sprängskissen säger, med den svarvade änden av drevet in mot motorn.

Nåja, är ju inte mycket annat än att fixa nya kol eller ny startmotor, och montera om igen. Men hade ju varit rätt fint att veta vad jag gjort fel så att jag inte upprepar samma sak igen..
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Brukar höras rätt väl om startmotorn snurrar med. Är du säker på att du inte fått olja på kolen. De slits oerhört fort då. I princip så löses de upp av olja.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hade motorn tvingat med startmotorn runt hade du nog hört det.

Min bästa gissning: Om kommutatorn är illa bränd/sliten överhettar kolen pga dålig kontakt och försvinner väldigt fort. Den blir gärna bränd när kolen nötts ner så pass att start uteblir vilket kanske var vad som hände innan du bytte förra gången?
Går ofta att snygga till i svarven, annars är det byte av hela startmotorn som gäller.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ja jag vet ju inte, men det låter jävligt osannolikt att sammanlagt typ 3 starter skulle smula ner alla 4 kol till fint pulver.
Hur skulle jag höra om motorn hade dragit runt startmotorn hela tiden?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja jag vet ju inte, men det låter jävligt osannolikt att sammanlagt typ 3 starter skulle smula ner alla 4 kol till fint pulver.
Hur skulle jag höra om motorn hade dragit runt startmotorn hela tiden?

Det låter både fördjävligt och mycket, och man tror att motorskrället är helt kaputt. Iaf var det min reaktion första gången jag hörde det.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Att varva startmotorn minst 5ggr avsett varvtal brukar låta som att det är en väldigt dyr renovering på gång.

Startrelät kanske har hängt sig så startmotorn fortsatt gå efter motorn startat?
Det låter förjävligt på vissa hojar men inte nödvändigtvis alla.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur är det med startknappen, fjädrar den tillbaka som den ska? Om du startar motorn och kör engine off/nödstoppet så märker du om startmotorn fortfarande går.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ja motorn lät helt normalt så då måste det väl vara kommutatorn som gnagt ner kolen som du säger då Josef. Håller på och kollar runt efter en begagnad startmotor nu, pallar inte lägga mer tid och energi på att få ordning på den nuvarande.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Är det förresten någon som vet vilka Hondamodeller som har likadan startmotorer som min CBX 750? Nighthawk 700 verkar vara väldigt lik i alla fall?
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
En startmotor som snurrar med blir fullständigt mos inuti. Har sett några såna och man tror inte det går att smula sönder på det viset. Och ja, du lär höra det.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja motorn lät helt normalt så då måste det väl vara kommutatorn som gnagt ner kolen som du säger då Josef. Håller på och kollar runt efter en begagnad startmotor nu, pallar inte lägga mer tid och energi på att få ordning på den nuvarande.

Är den så risig att kolen tar slut på 3 starter så lär det synas. plocka ur resterna av kolen och titta i hålen.
Ett annat alternativ är att de nya kolen inte trycktes ordentligt mot kommutatorn pga felmontering/glömda fjädrar/skräp från tidigare haveri eller så. Hade det varit skräp så hade det troligtvis sett värre ut på ena sidan.

Startmotorn ska ju bort oavsett så det är väl inte så mycket jobb att ta reda på felet innan du letar nytt?
Skickar du hit delarna så kan jag testa att svarva åt dig, det är snabbt gjort när man har maskinen hemma.:tummenupp
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Är den så risig att kolen tar slut på 3 starter så lär det synas. plocka ur resterna av kolen och titta i hålen.
Ett annat alternativ är att de nya kolen inte trycktes ordentligt mot kommutatorn pga felmontering/glömda fjädrar/skräp från tidigare haveri eller så. Hade det varit skräp så hade det troligtvis sett värre ut på ena sidan.

Startmotorn ska ju bort oavsett så det är väl inte så mycket jobb att ta reda på felet innan du letar nytt?
Skickar du hit delarna så kan jag testa att svarva åt dig, det är snabbt gjort när man har maskinen hemma.:tummenupp

Jag hade tagit isär startmotorn redan innan jag postade tråden här och sett att kolen är helt söndergnagda, och det måste bero på kommutatorn som du säger. Det är en startmotor till en hoj som gått 12000mil så kommutatorn lär säkert behöva svarvas. Grejen är att visst kan jag låta svarva kommutatorn, men jag kommer ändå behöva köpa nya kol vilket kostar 400kr, och problemet kanske inte är avhjälpt då i vart fall om jag har otur. Och om det skulle bli ordning på den så har startmotorn trots allt hängt med i över 12000mil så den är väl inne på sista versen hur som.

Men det verkar inte skitlätt att hitta en begagnad startmotor heller faktiskt. Så jag vettifanken hur jag ska göra. Hittade dock billiga kol på ebay för typ 100kr, men då ser det inte ut på bilderna som att man får med pluspolen och de två kol som sitter fast i denna. Jävligt konstigt men aja.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top