Pilbågar

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Tjejen vill ha en pilbåge att skjuta med, hon är för skotträdd för att skjuta med min studsare.
Jag tänkte att vi börjar med nått billigt för att se om hon tycker att det är kul.
Det får tydlgen inte va en compound för "dom är fula".
Jag funderar på den här http://www.bagaropilar.com/se/art/paket-sf-optimo-bage.php
Men har ingen aning om vad man ska välja för längd och styrka?
Hon är 173cm lång och relativt stark.

Hjälp mig!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Har du testat att ringa 08-20 46 20?

Butiken som säljer bågar kan säkerligen ge dig svar alldeles på direkten :)
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Har du testat att ringa 08-20 46 20?

Butiken som säljer bågar kan säkerligen ge dig svar alldeles på direkten :)

Japp jag har ringt flera gånger, inget svar. Dom ringer heller inte upp efter att man lämnat meddelande.
 

Täppas

Guest
Handla någonstans där du får hjälp, hatar "butiker" som har kundtjänst/kontaktuppgiter som bara landar i ett svart hål. Tydlig signal om beteende vid framtida problem med ev. köp.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Hej
Båge verkar kul. Mathews TRG såg rågrym ut:tungan. Jag har "snöat" in på slangbella och står i begrepp att välja mellan theraband eller slang till min hemtillverkade klyka. Lätt o ta med sig o ska tydligen ha en jävulsk genomslagskraft med stålkulsammo.
Finns en del info här;
http://slingshotforum.com/
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Långbågar är kul. Bra tryck i en sån om man går upp i det "fullvuxna" segmentet. Jag byggde egna förut, av enbuske och lite annat som tillbehör..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Se om det finns en bågskytteklubb i närheten så kan hon få prova hur mycket bågar som helst, och lära sig om hon är vänster eller högerskytt, samt vilken dragstyrka som passar henne.
Plus att man kan få lära sig skjuta ordentligt där med. Det är lite småsaker att lära sig, och en hel massa dumheter som hollywood lär ut som är rent galloperande fel.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag brukar ha besök av renar emellanåt, finns det någon lämplig båge för renjakt? Eller ska man titta på armborst?

Compoundbågar är generellt sett dugliga som jaktbågar.
Men, pilbågsjakt är olagligt i Sverige. Eller var iaf när jag höll på med pilbågar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Renjakt är inte heller tillåten och bör därför bedrivas med tysta vapen.

Jamen dåså.
Amerikanerna har mycket pilar för jakt som kan vara av intresse. En 70-pundsbåge borde vara tillräckligt med. Men man måste komma rätt nära vid bågjakt, om man inte kör på väldigt tunga bågar, och då måste man ha mycket bålstyrka. Compound är dessutom bra för att det krävs väldigt lite kraft för att hålla dem, så man kan sikta utan att skaka alldeles jävligt trots rätt hög tyngd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jamen dåså.
Amerikanerna har mycket pilar för jakt som kan vara av intresse. En 70-pundsbåge borde vara tillräckligt med. Men man måste komma rätt nära vid bågjakt, om man inte kör på väldigt tunga bågar, och då måste man ha mycket bålstyrka. Compound är dessutom bra för att det krävs väldigt lite kraft för att hålla dem, så man kan sikta utan att skaka alldeles jävligt trots rätt hög tyngd.

Kommer dom in på gården så snackar vi om avstånd på 3-20 meter, och jag skulle nog inte ens försöka skjuta på längre avstånd än 10 m.
Sen vet jag ju inte hur man slaktar heller... :näsblod
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kommer dom in på gården så snackar vi om avstånd på 3-20 meter, och jag skulle nog inte ens försöka skjuta på längre avstånd än 10 m.
Sen vet jag ju inte hur man slaktar heller... :näsblod

Det låter som ett rätt okej avstånd. Bara att skaffa båge och börja träna då. :hihi

Hah, slakt får nån annan hjälpa till med. :crash Jag är inte så värst påläst om det.
Men det är mest kletigt och jobbigt, inte svårt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hej
Båge verkar kul. Mathews TRG såg rågrym ut:tungan. Jag har "snöat" in på slangbella och står i begrepp att välja mellan theraband eller slang till min hemtillverkade klyka. Lätt o ta med sig o ska tydligen ha en jävulsk genomslagskraft med stålkulsammo.
Finns en del info här;
http://slingshotforum.com/

En kompis köpte slangbella i San Marino i slutet av åttiotalet.
Det gick att skjuta en ståldank (följde med, cirka en tum i diameter) rakt genom en folkabubbladörr.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Compoundbågar är generellt sett dugliga som jaktbågar.
Men, pilbågsjakt är olagligt i Sverige. Eller var iaf när jag höll på med pilbågar.

Bågjakt fungerar bara halvbra.
man måste träffa riktigt vitala organ (hjärta eller hjärna) för att döda på ett acceptabelt sätt.
Vid lungskott (där en studsarkula trasar sönder en decimetergrov kanal och lämnar öppet för blödning) kan det ta dagar för djuret att dö.
Om det dör.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bågjakt fungerar bara halvbra.
man måste träffa riktigt vitala organ (hjärta eller hjärna) för att döda på ett acceptabelt sätt.
Vid lungskott (där en studsarkula trasar sönder en decimetergrov kanal och lämnar öppet för blödning) kan det ta dagar för djuret att dö.
Om det dör.

Beror lite på vilken sorts pil man skjuter med. Har man en båge med hög dragstyrka kan man få en högre anslagskraft än en kula, men är väl inte direkt övertygad om att det är en helt herrejössesbra idé att jaga med båge ändå.
Det största problemet afaik är att man behöver komma krångligt nära skygga djur för att få tillräckligt hög träffsäkerhet. Man vill ju ändå träffa något någorlunda vitalt, med båge så som med gevär.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top