Tjuvåka på tåget?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Då spottar han vakten i ansiktet. Vakten reagerar instinktivt genom att slå honom i nacken, enligt vittnet.

Enligt polisen ska pojkarna ha avvikit från ett HVB-hem [hem för vård eller boende]. Båda överlämnades till socialtjänsten under helgen.

Puttenutte då..
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tycker inte filmen ser allt för farlig ut, beskrivningen låter värre än filmen visar. Var redo att säga övervåld efter att ha läst beskrivningen men ser mest ut som vakten försöker hindra pojken från att göra motstånd vilket han fortsätter göra.

Visst rycker vakten i honom och huvudet gör ett duns på grund av det men det ser inte så allvarligt ut. Såklart är man lekman och har ingen som helst uppfattning utöver filmen så uttalanden är väl därefter.

Tycker det var rätt gjort av vakten. Det var ju inte som att de slängde hans kompis på marken heller iom att han inte gjorde motstånd.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Det ekade i HELA vänthallen, hade du stått på andra sidan så hade du hört det!

Och det där med att han bara är 9 år, sen när var åldern en ursäkt för att inte kunna bete sig som folk?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dessutom var väl inte anledningen till kvarhållandet att de tjuvåkte, utan att de var lysta av polisen?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
De ska hålla kvar ungen - då gör den motstånd, då trycker de ner knatten på marken där det är lättare att hålla fast den. Den försöker fortfarande och i mina ögon ser det ut som om han försöker knäa vakten dessutom. De använder vad jag skulle kalla för milt våld för att hålla kvar skitungen som bits o bråkar, ser inga som helst problem med det, det ska de göra, det är vakternas jobb. Att det sen är ett barn gör det bara ännu värre - han vet uppenbarligen inte hur man beter sig, fortsätter han i den här banan så har han snart lite ungdomsvårdsanstalter och senare kriminalvårdsanstalter att vänta - en fin kommande kostnad för oss skattebetalare.
Inte har han brytt sig om att lära sig språket heller och det är fan inte vakternas fel att han är ignorant.
Han ska inte hållas kvar - han ska skickas tillbaka dit han kom ifrån.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
– Vakterna uppmanades av polisen att kvarhålla dem eftersom de var efterlysta och försökte fly.
Efterlysta 9-12 år Hm?? :va Heja Sverige...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
– Vakterna uppmanades av polisen att kvarhålla dem eftersom de var efterlysta och försökte fly.
Efterlysta 9-12 år Hm?? :va Heja Sverige...

De hade avvikit från det hem de bodde på. Polisen skulle lämna tillbaka dem till socialen.
Vilken annan myndighet passar bättre för att hitta och återbörda personer på det sättet tycker du, och vilket ord ska den myndigheten använda för att beskriva det?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag trodde nioåringar blir familjehemsplacerade. Kanske handlade det om "nioåringar" och inte nioåringar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det sorgliga är väl att grabbarna är vana vid betydligt hårdare tag. Har läst en del akter och svensk myndighetsutövning är inte något som direkt skrämmer grabbarna vid en jämförelse.

Hur ska man göra då? Ajabaja och hytta med pekfingret funkar nog sådär.

Apropå efterlysning. Man efterlyser väl allt möjligt. Folk, katter, bilar, mc mm som behöver hitta tillbaka dit de hör hemma. Eller finns det bara:

https://www.youtube.com/watch?v=SRvCvsRp5ho
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Alltid otrevligt att se småbarn bli omhändertagna.

Man undrar lite vad ungen råkat ut för tidigare för att reagera på liknande vis.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Det ser säkert väre ut än det är, dessutom står det nåt om att han spottade, det är säkert därför han håller handen (inte över) framför munnen på honom. Jag har viss vana av liknande situationer. Han skulle kunna ha hållt honom i armarna istället? Alltså, pojken framför sig, armarna bakom honom...om ni förstår.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror jag kanske tar ett steg över till näbbstövelvänstern och sällar mig till åsikten att så där skall man inte behandla barn. Å andra sidan är det ingen vanlig unge som bor på hem, som röjer runt och spottar på väktare. Svårt läge. Lättast av allt är att sitta hemma vid datorn och ha åsikter. :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
9 bast. jänta är 7 och många av hennes klasskamrater 8år. kan inte se att någon ska behöva hålla fast dom sådär vid dumheter. har inte vakten "pondus" nog att ge ungen en utskällning och säga att denne ska stå still.
medans dom hålls i kragen om de behövs.
visst kan jag ha fel och ungen är oregerlig. men lite hårt såg de ut för o vara 9år.
min sambos syster håller på med en klass som behöver "särskild" hjälp, hon har åkt på några smällar men hon har nog aldrig tryckt ner en unge sådär. kan hon kan en väktare
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag tror jag kanske tar ett steg över till näbbstövelvänstern och sällar mig till åsikten att så där skall man inte behandla barn. Å andra sidan är det ingen vanlig unge som bor på hem, som röjer runt och spottar på väktare. Svårt läge. Lättast av allt är att sitta hemma vid datorn och ha åsikter. :)

Velourmackan :gnissla

Självklart ska 9åringar rymma från hemmen, tjyvåka, istället för att be om ursäkt när de åker dit spotta lite charmigt de vuxna i ansiktet, svära lite och ta ett bett.

Låt 9åringarna styra vuxenvärlden, vad kan gå fel? :va

 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
När jag var 9 år gammal, tyckte alla 9-åringar jag kände om att spela boll, bygga lego, sitta i vägkanten och spana häftiga bilar och cykla snabbt på den 3-växlade Crecenten.

Med den referänsramen kan behandlingen verka en aning tuff. Problemet är väl att 9-åringar i många fall inte uppträder som en 9-åring utan snarare som en kriminell 15-åring utan respekt för auktoriteter. Hur skall då personen behandlas?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Regel nummer 1: Lita aldrig på media.

Med det sagt så tycker jag att den här meningen är mycket intressant:
"– Vakten stryper honom, man ser att pojken inte kan andas. Han gråter och är helt hysterisk."
Killen pratar ju hela tiden. Ingen som jag har strypt har någonsin kunnat prata eller gråta. Det är ju därför man klappar ifrån när man tränar kampsport, för man kan inte säga att det räcker.

Och det här:
"Vid ett tillfälle, när pojken ser ut att få panik och kränger med kroppen och förgäves försöker slå sig fri, lyfter vakten hans huvud och dunkar ner det i stengolvet."
Okej, killen "försöker slå sig fri" - fail. Och vakten lyfter inte killens huvud och "dunkar ner det i stengolvet", han håller i hans axlar och trycker ner honom.

Jag ser inget problem med filmen. Om jag blev ombedd att ta hand om en nioåring som var oregerlig skulle det se mycket, mycket värre ut än det där. Han skulle ligga platt på mage med rejäla arm- och benlåsningar...


Regel nummer 1: Lita aldrig på media...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Regel nummer 1: Lita aldrig på media.

Med det sagt så tycker jag att den här meningen är mycket intressant:
"– Vakten stryper honom, man ser att pojken inte kan andas. Han gråter och är helt hysterisk."
Killen pratar ju hela tiden. Ingen som jag har strypt har någonsin kunnat prata eller gråta. Det är ju därför man klappar ifrån när man tränar kampsport, för man kan inte säga att det räcker.

Och det här:
"Vid ett tillfälle, när pojken ser ut att få panik och kränger med kroppen och förgäves försöker slå sig fri, lyfter vakten hans huvud och dunkar ner det i stengolvet."
Okej, killen "försöker slå sig fri" - fail. Och vakten lyfter inte killens huvud och "dunkar ner det i stengolvet", han håller i hans axlar och trycker ner honom.

Jag ser inget problem med filmen. Om jag blev ombedd att ta hand om en nioåring som var oregerlig skulle det se mycket, mycket värre ut än det där. Han skulle ligga platt på mage med rejäla arm- och benlåsningar...


Regel nummer 1: Lita aldrig på media...

Vilket vaktbolag jobbar du för?

Jag kan inte garantera att jag hade hanterat situationen bättre, men så har jag heller aldrig tagit på mig rollen som upprätthållare av ordning. Om man däremot jobbar som någon form av myndighetsperson så bör man ha fått utbildning att hantera liknande situationer på smidigare sätt. Hur mycket våld hade väktaren "varit tvingad" att använda om han inte haft 50 kg extra vikt och muskler gentemot förövaren? Var går gränsen?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Grejen är ju att nioåringen säkert var en första klassens skitunge. Men det finn inte, i Stockholm i alla fall , inte en enda väktare som inte förtjänar att slängas framför tåget, (vissa av dem kanske inte förtjänar att bli överkörda dock, men de tillhör definitivt undantaget). Kolla på de där svinen som glider runt i tunnelbanan, uteslutande white trash eller förortsgangsters.

Nioåringen är tveklöst en skitunge, och väktaren är till 99% sannolikhet ett jävla svin.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top