Byta hoj till Hayabusa...

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Hej!

Sitter och funderar på att byta upp mig inför säsongen.

Har i dagsläget en bandit 1200 -01 och jag sitter å funderar på att köpa en hayabusa.

Jag gillar banditen mycket men har vant mig vid effekten( mycket vill ha mer... :yoparty ) och kommer använda hojen mycket för att blåsa 60 mil ToR till bruden på helgerna samt pendla till jobbet. Köra bakhjul är ju också kul att försöka sig på.

Har planerat in en sväng ner till europa i sommar så vill gärna ha något touringvänligt.

Är dock lite rädd för att en hayabusa ska kännas klumpig jämfört med banditen. Någon som har erfarenhet från bägge och kan jämföra?

Tips på fler cyklar som är jämförbara med en hayabusa? :) ( litersklubbor går fetbort pga försäkringskostnader.... :D )
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Jag har inte kört ngn Bandit men en & annan Busa & Busan är riktigt följsam & inte alls klumpig sitt utseende till trots, & när du får ut den på motorvägen hamnar den i sitt esse
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Försök hitta några sidoväskor till en busa i Sverige. När du hittat lägg ut länken här så jag vet var jag skall handla till min busa. Och problemet är inte väskorna, problemet är hitta "racken" att fästa väskorna med på busan här i Sverige.
Busan är mycket bred över baken, två mindre vingar av plast sticker ut på sidorna under passagerar sadeln.
Och bredden gör det lite svårare få dit sidoväskor.
Titta därför också på ZZR1400, 1400 finns med både kedja och kardan, heter nått annat med kardan.
Yamaha FJR 1300
BMW K1300
tror alla har vettig försäkring.
Och har säkert lättare få dit sidoväskor än busan.
Jag håller med om att busan går fint på motorväg. Men nöjer man sig med att marscha strax över 200km/h räcker tex
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/sprint-st-1050/
Men visst, själv ville jag kolla hur det känns att köra i hastigheter som en busa kan nå.
Nu vet jag det och det är inte spännande längre.
Mer intresserad behålla lappen.
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag har en Bandit och en B-King (som är nakenvarianten av Busan). Banditen är klart roligare att köra, Kingen mer som ett ånglok.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Försök hitta några sidoväskor till en busa i Sverige. När du hittat lägg ut länken här så jag vet var jag skall handla till min busa. Och problemet är inte väskorna, problemet är hitta "racken" att fästa väskorna med på busan här i Sverige.
Varför just Sverige? Prylar köper man väl från utlandet på ebay?
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Försök hitta några sidoväskor till en busa i Sverige. När du hittat lägg ut länken här så jag vet var jag skall handla till min busa. Och problemet är inte väskorna, problemet är hitta "racken" att fästa väskorna med på busan här i Sverige.
Busan är mycket bred över baken, två mindre vingar av plast sticker ut på sidorna under passagerar sadeln.
Och bredden gör det lite svårare få dit sidoväskor.
Titta därför också på ZZR1400, 1400 finns med både kedja och kardan, heter nått annat med kardan.
Yamaha FJR 1300
BMW K1300
tror alla har vettig försäkring.
Och har säkert lättare få dit sidoväskor än busan.
Jag håller med om att busan går fint på motorväg. Men nöjer man sig med att marscha strax över 200km/h räcker tex
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/sprint-st-1050/
Men visst, själv ville jag kolla hur det känns att köra i hastigheter som en busa kan nå.
Nu vet jag det och det är inte spännande längre.
Mer intresserad behålla lappen.

Här finns det: https://www.louis.de/produkte/motor...d=&price=&page=1&pagereload=true#article_list

MC-depån säljer Louis grejer i Sverige om Du inte vill skicka efter från Tyskland. (Har beställt ett antal gånger därifrån)
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Det är rätt stor skillnad på Gen 1 Hayabusa och Gen 2.

När det kommer till rolighets faktorn så skulle jag säga att Hayabusarn förlorar mot Banditen. Hayabusan har några kort där den totalspöar banditen men i slutet av dagen är Hayabusan bara ett högteknologiskt fartmonster som gör det tråkigt att köra på något annat sätt än med öppna trottlar.

Skulle se mig om lite mer efter andra kandidater. Ett plus är att det känns ändå speciellt att en gång iaf ha haft en Hayabusa.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Tjo , Har haft generation 1 "2006" Hayabusa & kör i dag en generation 2 "2008" .

Supernöjd.
Har aldrig haft några problem med dem.
De bara rullar & rullar.

Kört en del bana med den också , även knix på gokartbana.
Det fungerar riktigt fint.
-Vist man kan inte genomföra dem med en 1000cc ren racehoj men
den fungerar riktigt fint även på bana.


KÖP EN HAYABUSA ! :yoparty
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Jag har aldrig kört en Hayabusa men jag har ägt en ZZR1400 som jag kan rekomendera alla dagar i veckan. Otroligt fin hoj att köra, går som ett lok på vägen, extremt snabb, både i toppfart (300+) och acc. Bekväm att köra både korta och långa resor med. En riktig sport tourer!
Jag fick betala 5500kr för min försäkring på denna, 45år, eget låst garage, Stockholm.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag har själv bytt ut min Bandit 1200 mot en K1300 och du lär inte bli besviken!
Busan är mer snabbstyrd än K1300 men båda två är betydligt bättre än Banditen.
K1300 är bättre om du ska åka långt och har billigare försäkring.
Den har även bättre bromsar och fler gadgets att leka med! :tummenupp
image.jpgimage.jpg
 
Last edited:

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Försök hitta några sidoväskor till en busa i Sverige. När du hittat lägg ut länken här så jag vet var jag skall handla till min busa. Och problemet är inte väskorna, problemet är hitta "racken" att fästa väskorna med på busan här i Sverige.
Busan är mycket bred över baken, två mindre vingar av plast sticker ut på sidorna under passagerar sadeln.
Och bredden gör det lite svårare få dit sidoväskor.
Titta därför också på ZZR1400, 1400 finns med både kedja och kardan, heter nått annat med kardan.
Yamaha FJR 1300
BMW K1300
tror alla har vettig försäkring.
Och har säkert lättare få dit sidoväskor än busan.
Jag håller med om att busan går fint på motorväg. Men nöjer man sig med att marscha strax över 200km/h räcker tex
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/sprint-st-1050/
Men visst, själv ville jag kolla hur det känns att köra i hastigheter som en busa kan nå.
Nu vet jag det och det är inte spännande längre.
Mer intresserad behålla lappen.


Känns som ett ickeproblem med väskor. Tack för tipsen om andra hojar. :)

Det är rätt stor skillnad på Gen 1 Hayabusa och Gen 2.

När det kommer till rolighets faktorn så skulle jag säga att Hayabusarn förlorar mot Banditen. Hayabusan har några kort där den totalspöar banditen men i slutet av dagen är Hayabusan bara ett högteknologiskt fartmonster som gör det tråkigt att köra på något annat sätt än med öppna trottlar.

Skulle se mig om lite mer efter andra kandidater. Ett plus är att det känns ändå speciellt att en gång iaf ha haft en Hayabusa.

Vad för skillnad, förutom mer motor? Är en gen 2 jag är ute efter isåfall.

Jag har själv bytt ut min Bandit 1200 mot en K1300 och du lär inte bli besviken!
Busan är mer snabbstyrd än K1300 men båda två är betydligt bättre än Banditen.
K1300 är bättre om du ska åka långt och har billigare försäkring.
Den har även bättre bromsar och fler gadgets att leka med! :tummenupp
View attachment 415988View attachment 415989

Ska kika. :)
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Först o främst tycker jag att Gen 2 känns mycket mer påkostad. Det är något som ofta har varit Suzukis Akilles häl men Gen 2 har riktigt trevlig detaljfinish, speciellt för att vara en suzuki.

Sen är min uppfattning att även om Gen 2 väger lite mer än Gen 1 så känns den mycket lättare. Speciellt när man lägger över den från sida till sida.

Annars för övrigt så kan jag bara slå ett kast för Elgasen :) K1300 är en trevlig maskin. Finns rätt mycket extrautrustning som kan roa en under 60mils transportsträcka.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Generation 2 från 2008:
Lite större motor 194hk 1340cc mot 175hk, 1299cc
Ännu bredare bak på Generation 2 än generation 1
Trelägen att välja på i motorn i Generation 2. Med två knappar på höger styre. UPP och NER, startar alltid på A
Normalt byter man motor läge direkt efter hojen startat med nollan i.
Men jag har bytt läge genom slå av gasen och dra in kopplinjgen, rulla och byta läge.
A full effekt
B mindre effekt vid små gaspådrag än A, full effekt vid fullt gaspådrag.
C ca 100hk räcker till över 200km/h
Kör mest på C. Funkar bättre i stan och fullt tillräckligt på små kurviga vägar.
Men absolut inga problem köra alltid på A.
På lägre växlar finns det TR, timing retard som minskar förtändningen och effekten. På både Gen 1 och Gen 2
Självklart finns TRE, Timing Retard Eliminator som lurar ECUn man kör på 5an och ger fulleffekt även på låga växlar.
Om det skulle behövas.....
Tvåan är vad jag förstått typad. Så det är Generation 1 som väljs till Turbo.

150210: Rättat UPP NER för ABC sitter på höger styre, inte vänster som jag skrev.
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Generation 2 från 2008:
Lite större motor 194hk 1340cc mot 175hk, 1299cc
Ännu bredare bak på Generation 2 än generation 1
Trelägen att välja på i motorn i Generation 2. Med två knappar på vänster styre. UPP och NER, startar alltid på A
Normalt byter man motor läge direkt efter hojen startat med nollan i.
...

Har aldrig använt något annat än A. Även i regn.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Du har säkert provsuttit men om inte så gör det. Jag ska inte säga att jag tänkt byta men man är ju lite nyfiken trots allt och provsatt en på mässan och konstaterade att det där var inget för mig. Var som att köra gustavsbergsbussen en sen lördagnatt eller nått. Men jag har å andra sidan inte en typisk sporthojskropp. Fast lite förvånad blev jag ändå då de saluför den som sporttouring...

En annan sak jag läste var att Gixxern i slutändan är snabbare till följd av bättre chassi/väghållning. Huruvida det är sant har jag dock ingen aning om.

/Freddo
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har säkert provsuttit men om inte så gör det. Jag ska inte säga att jag tänkt byta men man är ju lite nyfiken trots allt och provsatt en på mässan och konstaterade att det där var inget för mig. Var som att köra gustavsbergsbussen en sen lördagnatt eller nått. Men jag har å andra sidan inte en typisk sporthojskropp. Fast lite förvånad blev jag ändå då de saluför den som sporttouring...

En annan sak jag läste var att Gixxern i slutändan är snabbare till följd av bättre chassi/väghållning. Huruvida det är sant har jag dock ingen aning om.

/Freddo

Snabbare kan ju tolkas på flera sätt. Rakt fram och ren toppfart tror jag hayabusan är snabbare. På en kurvig bana bör gixxern vara snabbare.
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Svårt å veta utan att provsitta.

Nån med tips om vilket försäkringsbolag som är billigt? ;)

57k på trygghansa... Nytt rekord. :D
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top