Pyreneerna.....?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Verkar som att jag ska på jobb på Mallorca till hösten och tänkte köra hoj ner. Står i startgroparna att skaffa en Ural med sidovagn för att kunna ta med prylar jag behöver för jag vill kunna köra mer hoj även i jobbet. Kommer åtminstone åt ena hållet passera över/genom Pyreneerna. Planen ser väl ut som följande....:

Färjan Nynäshamn - Gdansk och sen rakaste vägen ner till Barcelona genom Polen, Tyskland och Frankrike in i Spanien och sen färjan från Barcelona över till Mallorca. Och undvika motorvägar så gott det går. 235 mil är körsträckan på ett ungefär.

Hemvägen är betydligt mer öppen. Har en polare som bor utanför Marbella så eventuellt drar jag ner dit och då tar jag kanske färjan från Palma till Denia och sedan söderut. Och efter att ev ha besökt polaren drar jag mig norrut hemåt. Och oavsett polare eller inte så kommer/tänker jag ta mig igenom Pyreneerna. Och då till den egentliga frågan då jag faktiskt inte varit i dom här krokarna så mycket.....

* Generella tips?
* Vad ska man se?
* Vilka städer/byar är finast?
* Vilken typ av boende ska man satsa på och förslag på var man kan bo som är vettigt/sticker ut ur mängden?
* Hur många dagar bör man satsa för att hinna se tillräckligt?
* Är spanska eller franska sidan finast?
* Är Andorra väl värt ett besök?

Den typen av frågeställning.... Alla tips och råd mottages gärna. Det är september det handlar om.

Tjo! //J
 
Last edited:

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Pyreneerna är en riktig höjdare bra mc-vägar fin natur
Andorra är en lång souvenirbutik
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kan den här länken http://www.rentatiger.es/tours.html kanske ge någon form av vägledning? Några av turerna är klickbara.

EDIT: eller den här: http://www.hispania-tours.com/individual-motorbike-tours/barcelona-and-pyrenees/tourinfo/ (klicka på Tracks)

Har själv surfat runt lite, så jag visste att den här typen av sidor fanns. Vill gärna, gärna flyga ned till BCN, hyra en hoj och snurra runt i Pyreneerna nån vecka. Behöver "bara" få tummen ur och få loss en 10-15 loppor extra... ;)
 
Last edited:

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Om ni ändå åker över Andorra så passa på å besök oss i Alcarass.
Vi har starta en tränings camp för motocross, enduro, trial, och Roadracing
ni kan hitta oss på FB TKR-MX Les coves spain
om vi inta har fullt på campen så finns det boende hos oss.
Vi har 6st små lgh med tvättmaskin å eget hushåll
mvh bc
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Pyreneerna gillade jag skarpt under den sommaren som jag luffa runt i europa. Bättre än alperna faktiskt. Stabilt väder, knappt någon trafik alls och otroligt vackra landskap. Ett riktigt paradis för aktiv mc körning! Enda minuset är att det var lite för varmt för min smak under högsommaren på de lägre höjderna.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det här är ju i september så jag hoppas på att det inte blir allt för varmt. Kanske rent ut lagom i temperatur. :) Och Ural-hojen är nu beställd. Kommer i april. Orange blir den. Ville ha en som ser lite mer civil ut då jag säkert kommer hamna i Ukraina helt plötsligt. Och att komma dit på en kamoflagefärgad rysktillverkad hoj känns lite väl.....

Kan bli en kul tur till Mallorca och hem igen nu i höst. :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kan det verkligen vara för varmt i September?

Jag körde Andorra typ 1 November österut och valde att ta tunneln mot Frankrike istället för passet(tror det är det högsta?) pga att det såg för snöigt ut....

Inför Mallorca borde du nog köpt nåt som går saktare än Uralen. Ön hinner man väl köra på en dag?
Du kommer förmodligen hinna köra dig less där. Men, grym hojkörning på västra sidan av ön. Vägen ner till Sa Calobra får då :tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Kan det verkligen vara för varmt i September?

Jag körde Andorra typ 1 November österut och valde att ta tunneln mot Frankrike istället för passet(tror det är det högsta?) pga att det såg för snöigt ut....

Inför Mallorca borde du nog köpt nåt som går saktare än Uralen. Ön hinner man väl köra på en dag?
Du kommer förmodligen hinna köra dig less där. Men, grym hojkörning på västra sidan av ön. Vägen ner till Sa Calobra får då :tummenupp

Det är en jobbresa i stort. Ska försöka få någon dag ledigt innan jag lämnar ön men i stort kommer jag sitta hyfsat fast i nästan en veckas tid. Det är resan fram och tillbaka som blir det roliga. Och..... Det är svårt att hitta en hoj som går saktare än en Ural med holk. ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top