Raceväxlat, eller inte?

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Skall skaffa Cordona QS och funderar på att bygga om till raceväxlat. Frågan är bara om det är så mycket bättre. Ett motiv jag tror kan vara bra för mig är att jag ibland har kvar tryck på växelföraren efter växling på rakor när jag sitter längre bak. Vid nästa växling går den ej i innan jag sänker foten och lättar på trycket mot växelföraren. Djäkligt retligt om Ni frågar mig. I regel händer det när en kurvslö 1000 cc skall hämta hem på mig på rakan. Då hinner den fan om och jag måste bromsa ännu senare i nästa böj. :rofl Min uppfattning är då att det kan vara bra för mig att ha raceväxlat istället då jag bara petar ner vid varje uppväxling och då skall slippa ligga an på växelföraren. Har jag fel? Är det något jag inte tänkt på?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ser ingen nackel i att ha raceväxlat och qordonan går att ställa på både pull och push....
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Nu kör jag inte road racing så jag kanske inte skulle uttala mig här men jag bytte till race-växlat på min Aprilia Tuono av samma skäl som du anger. Efter 2 timmars körning så bytte jag tillbaka då jag insåg att det skulle ta minst 1000 mils landsvägskörning innan jag gör rätt rent instinktivt i en stressad situation. För mig var priset, en missad säsong då jag inte kunde köra på max, för högt.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Raceväxlat. Det tar fan inte en säsong att vänja sig, ett par pass på banan och sedan vill man inte gå tillbaka till puckoväxlat.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Raceväxlat.

Bortsett från fördelen vid race (mindre risk att fasta med framfoten i asfalten vid uppväxling under nedlägg) så känns det mer intuitivt och mer smidigt för mig att peta nedåt för att få i en högre växel.

Jag kör raceväxlat på 3 av 4 hojar. Det tog mig en testtur att bli van. Visst händer det att jag råkar växla fel ibland på den hoj som har klassisk växling, men oftast så gör jag rätt. Tyvärr går det inte att skifta enkelt på den...
 

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
RSV4R
Raceväxlat! Man har mycket mer kraft neråt än uppåt, vilket innebär att det går smidigare att växla upp fort. Att växla ner när man bromsar behöver ju inte gå särskilt fort.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Raceväxlat alla gånger! Har du väl provat kommer du att förstå, så otroligt mycket smidigare när man kör på bana. T.ex i långhögern ut på rakan på Falken så är det inte lätt att nå ner under spaken om man burkar rejält. Dock kör jag alltid gatväxlat på gatan då man växlar mer random o ibland sitter i andra tankar.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Håller med alla argument från förespråkarna i tråden :rolleyes:

Ett bonusargument är att du slipper förbereda foten för nästkommande raka, dvs knö ner den under växelspaken när du vill ha full fokus på den kurvtagning du just håller på med.

EDIT: Sorry att det blev en upprepning av Draco's inlägg.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Raceväxlat.

Bortsett från fördelen vid race (mindre risk att fasta med framfoten i asfalten vid uppväxling under nedlägg) så känns det mer intuitivt och mer smidigt för mig att peta nedåt för att få i en högre växel.

Håller med. Men än viktigare tycker jag det är för att slippa utveckla ett extra långt vänsterben för uppväxling i högerkurvor med nerlägg. :gnissla

Har någon ett bra svar på varför växlingen ser ut som den gör från fabrik? :va
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Raceväxlat.
Som övriga skriver överväger fördelarna på bana.
Jag hade raceväxlat på banhoj och gatväxlat på gathoj under ett par år tills jag sålde gathojen.
Tror jag växlade fel kanske två gånger den första tiden, sen ställde hjärnan in sig.
Nu har jag raceväxlat på banhoj och gatväxlat på enduro, och har inga problem.

Men kompisen provade med raceväxlat på banhoj.
Efter två dar bytte han tillbaka till gatväxlat.
Jag tror att han var lite för snabb att byta tillbaka, han skulle gett det några gånger till.
Enda sättet för dig att få veta hur du vill ha det är att prova.
Men var inte för snabb innan du bestämmer dig, ge det några dagar.

Det passar inte alla, inte ens på elitnivå.
Har för mig att Biaggi tex körde gatväxlat.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Håller med. Men än viktigare tycker jag det är för att slippa utveckla ett extra långt vänsterben för uppväxling i högerkurvor med nerlägg. :gnissla

Har någon ett bra svar på varför växlingen ser ut som den gör från fabrik? :va
Japaner...
Engelska hojar (Norton iaf) var raceväxlade och högerväxlade fram t.o.m 1973...men varför japan placerade pedalen på fel sida och la lägena upp å ner vete sjutton...
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Hör att tankarna går åt samma håll. Det finns en klar fördel att slippa pilla med foten in under växelföraren. Eller som jag, ha den kvar och ibland inte få i nästa för att det redan är tryck uppåt. Håller även med Er som beskriver långa högerböjar där det måste vara enklare att trycka i nästa växel.

Just proceduren att bygga om blir lite spännande om man tänker ha kvar original fotpinnar. På min hoj sitter det kylarslangar framförpinnen som går upp till armen som sitter på utgående axel. När man skall ha den framåt kommer pinnen motslangarna. Är det någon som har fått till det bra på en likadan hoj eller måste man köpa fräna fotpinnar också?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Enklast och bäst, om du vill behålla orginalpinnarna, är att bara byta växelspaken.

Billigast är att få undan slangarna (för att få plats att vända länkaget) genom att klämma ihop dem med stripes, gummiband och tejp vilket ser för jävligt ut, lär hindra flödet av kylvätska och kan i värsta fall om det släpper låsa fast växelspaken.

Själv köpte jag PP-tunings spak via Grevens för en tusenlapp.

Finns antagligen hos Bactor också...

http://www.pptuning.eu/en/products/sets-for-revers-shifting/item-819737
 
Last edited:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Enklast och bäst, om du vill behålla orginalpinnarna, är att bara byta växelspaken.

Billigast är att få undan slangarna (för att få plats att vända länkaget) genom att klämma ihop dem med stripes, gummiband och tejp vilket ser för jävligt ut, lär hindra flödet av kylvätska och kan i värsta fall om det släpper låsa fast växelspaken.

Själv köpte jag PP-tunings spak via Grevens för en tusenlapp.

Finns antagligen hos Bactor också...

http://www.pptuning.eu/en/products/sets-for-revers-shifting/item-819737

Tack för tipset! Min är en -04, får kolla om det passar. Jag hittade en länk, www.youtube.com/watch?v=GttNJPiC5xs, där V-loggaren visar på en 07/08 men den ser ut som min. Han talar också om att meka till det med slangarna. Skall gå ut i garaget och kolla hur mycket spel där är.

Annars, hur mycket ändrar man körställningen med andra fotpinnar? Jag tycker om nuvarande körställning med mina 185 cm.
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Hade med mig två hojar till Mantorp en gång, ena raceväxlad andra standard. Lite utmaning att påminna sig om vilken man satt på:)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Raceväxlat. Det tar fan inte en säsong att vänja sig, ett par pass på banan och sedan vill man inte gå tillbaka till puckoväxlat.

Kan bara instämma. Gick i tankarna att ändra till raceväxlat i ett par år. Hade mina farhågor att det skulle ta tid att vänja sig vid omställningen. Men det tog i princip bara ett par pass. Så här i efterhand borde jag ändrat till raceväxlat långt tidigare. Omställningen tillbaka till en gatväxlad hoj är inte svår. Det sitter i ryggmärgen hur hojen är växlad. Konstaterade det när jag lånade en gatväxlad hoj i höstats. Det är lite som att hoppa mellan en automatväxlad bil och en manuell. Så kanske det inte är för alla och då gäller det att hålla tungan rätt i mun vid uppväxlingarna :näsblod
 
Last edited:

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
+1 raceväxlad. Galet mycket bekvämare att växla i utgången på kurvor.
På en gathoj är det skitsamma!
Nu har jag ju sett dig köra in real life så ja en race setup skulle det gå ännu snabbare :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Kan bara instämma. Gick i tankarna att ändra till raceväxlat i ett par år. Hade mina farhågor att det skulle ta tid att vänja sig vid omställningen. Men det tog i princip bara ett par pass. Så här i efterhand borde jag ändrat till raceväxlat långt tidigare. Omställningen tillbaka till en gatväxlad hoj är inte svår. Det sitter i ryggmärgen hur hojen är växlad. Konstaterade det när jag lånade en gatväxlad hoj i höstats. Det är lite som att hoppa mellan en automatväxlad bil och en manuell. Så kanske det inte är för alla och då gäller det att hålla tungan rätt i mun vid nedväxlingarna :näsblod


Nja jag håller nog hellre tungan rätt i mun vid uppväxlingarna :):) Inge kul o smacka i 2an när man tänkt lägga i 4an.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top